تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3783348
شناسه : 3783348
تاریخ :
مشکل ناترازی در حوزه آب و برق با حضور وزیر نیرو بررسی شد اقتصاد ایران: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، جزئیات جلسه این کمیسیون با وزیر نیرو درباره بحران آب و برق را تشریح کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی کشوری، در تشریح جلسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: جلسه اول این کمیسیون درباره افزایش کیفیت نان و کاهش ضایعات نان بود و در این جلسه بحث شد که ما برای افزایش کیفیت نان تاکنون چه اقداماتی انجام داده و چه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. همچنین عملکرد دستگاه‌ها درباره زنجیره ارزش نان مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: این جلسه با حضور نمایندگانی از وزارت بهداشت و درمان و همچنین سازمان استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد و آنان توضیحاتی درباره بحث کیفیت نان و راهکارهای کاهش ضایعات نان مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین مباحثی درباره کیفیت آرد مطرح و قرار شد تا یک ماه آینده دستگاه‌های ذی‌ربط گزارشی درباره فرایند نم‌زنی گندم به ما ارائه دهند. همچنین قرار بر این شد که تا آن زمان روال به گونه‌ای پیش رود که دیگر آردی را نداشته باشیم که سبوس‌ گیری آن بالای ۱۲ درصد باشد و آرد باید زیر ۱۲ درصد سبوس‌ گیری شود. مقرر شد تمام این موارد در یک ماه آینده محقق شود و دستگاه‌ها مکلف هستند گزارش آن را به کمیسیون اصل نود مجلس ارائه دهند. همچنین مقرر شد که تعیین نرخ نان بر اساس سبوس‌گیری مشخص شود.

بررسی بحران مدیریت آب کشور

وی در ادامه با اشاره به جلسه این کمیسیون با وزیر نیرو و معاونان وی، اظهار کرد: در این جلسه پیرامون بحث بحران آب و بحران مدیریت آب‌های کشور بحث و تبادل نظر شد. کارگروه بازرسی کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی را ارائه کرد؛ در واقع ما در کمیسیون یک کارگروه بازرسی داریم که در خود وزارت نیرو مستقر هستند و درباره بحران آب کشور گزارش جامعی را تهیه کردند که بخشی از این گزارش مربوط به بحران در مدیریت آب‌های سطحی بود و بخش دیگری از گزارش درباره آسیب شناسی عملکرد وزارت نیرو در بخش آب‌های زیرزمینی بود که گزارشی را به صورت کامل ارائه کردند.

کشوری گفت: همچنین درباره علت عدم اختصاص درآمد ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در جهت حمایت از صنعت برق کشور هم بررسی شد و علی آبادی، وزیر نیرو نیز بر اساس مباحثی که کارشناسان ارائه دادند به مواردی اشاره کرد که شاید اهم آن موارد این است که ما در حوزه مدیریت آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی دچار مشکل هستیم.

وی ادامه داد: حتی اگر ما آمایش سرزمینی را هم بخواهیم انجام دهیم، در نقاطی که بارش‌های بیشتری مانند استان‌های شمالی کشور داریم نیز دچار بحران آب هستیم و ما ناترازی را در حوزه آب و برق در استان‌های شمالی هم به صورت جدی شاهد هستیم. البته در استان‌هایی که کمبود بارش دارند، این ناترازی بیشتر دیده می‌شود. بنابراین قرار شد جلسات وزارت نیرو و کمیسیون اصل نود به صورت مستمر در آینده برقرار شود تا به یک راهکار مناسبی در جهت مدیریت بحران آب و مدیریت آب‌های سطحی و آب‌های زیرزمینی کشور و مشکل ناترازی در حوزه آب و برق برسیم.