تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3783339
شناسه : 3783339
تاریخ :
هشدار به مافیای کنکور/ هیچ مشکلی با اصلاح کنکور نداریم اقتصاد ایران: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در واکنش به اعتراض داوطلبان کنکور به تأثیر نمرات درسی، توضیحاتی داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در حاشیه کنگره اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در پاسخ به این سوال که بسیاری از داوطلبان کنکور به تراز نمرات امتحانات نهایی و تأثیر این نمرات گلایه دارند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی روی مصوباتش، تعصب جاهلانه ندارد؛ همچنین مصوباتش با نظرات کارشناسی کارشناسان و صاحب نظران گرفته شده است. با این حال شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف مجلس شورای اسلامی، اگر به این نتیجه برسد که تصمیماتش نیازمند اصلاح و بازنگری است حتماً این کار را می‌کند.

وی با بیان اینکه اعضای شورا هیچ نفعی نسبت به مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی ندارند، افزود: این طور نیست که مثلاً اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مدرسه غیرانتفاعی یا مؤسسه آموزشی کنکور داشته باشند. ابداً چنین چیزی نیست.

خسروپناه با اشاره به اینکه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند دو سال از مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی گذشته و این مصوبه نیاز به اصلاحاتی دارد، گفت: حتماً اصلاحات باید انجام شود، به همین خاطر هم در ۳۱ هیأت اندیشه ورز استانی که داریم به این مصوبه ورود کرده است. هیأت‌های اندیشه ورز دانش آموزی و معلمان داریم موظفند پیشنهادات و نظراتشان را ارائه کنند تا ما مصوبه را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه به تست زنی‌های گذشته برنمی‌گردیم، گفت: اصلاح البته به این معنا نیست که به کنکور سابق برگردیم و ملاک تست‌زنی را دوباره شاهد باشیم‌. هم دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان بدانند و هم قدرت‌های مافیایی که میلیاردها کتاب در انبارهای آنها مانده است و هزاران میلیارد تومان گردش مالی در سال داشتند؛ بدانند که دیگر شیوه گذشته برگزاری کنکور تکرار نخواهد شد.

خسروپناه افزود: برخی می‌گویند این مصوبه باعث شده کلاس‌های خصوصی کتاب‌های درسی ایجاد شود. مصوبه کنکوری، دانش‌آموزان را به مدرسه بازگردانده، معلم و کتاب جایگاه پیدا کرده است و حالا می‌گویند معلمان بعضاً کلاس خصوصی می‌گذارند. ما که با کار خصوصی مخالف نیستیم. مگر ما گفتیم همه چی باید دولتی باشد. فعالیت‌های خصوصی در چارچوب تعلیم و تربیت و سند تحول آموزش و پرورش اشکال ندارد.

وی تصریح کرد: یکی از نکاتی که می‌گویند بحث تراز نمرات دانش‌آموزی است. مصوب کردیم دانش‌آموزانی که قبلاً دیپلم گرفتند می‌توانند معدل خود را ترمیم کنند. برخی پیشنهاد می‌دهند امکان ترمیم معدل ندارند یک ساختار دیگری برای سنجش ایجاد شود یعنی در واقع کنکور بدهند و یک آزمون اختصاصی برای آنها در نظر بگیریم. پیشنهاد دیگر این است که پایه دهم را حذف کنیم فقط پایه‌های یازدهم باشد. برخی پیشنهاد دادند که پایه یازدهم تأثیر مثبت باشد و پایه دوازدهم تأثیر قطعی داشته باشد. باید پیشنهادهای مختلفی داده شده است. من الان نظر نمی‌دهم باید جمع کارشناسی بررسی کند و نظر دهد.

خسروپناه افزود: به کنکور سال آینده نمی‌رسد. قانون این است هر تغییری یک‌سال قبل باید انجام شود. یعنی شهریور باید اعلام کنیم. تغییرات برای سال ۱۴۰۴ نخواهد بود و اگر اصلاحاتی صورت بگیرد برای ۱۴۰۵ خواهد بود.