تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3783338
شناسه : 3783338
تاریخ :
سقوط مرگبار از ارتفاع؛ عامل اصلی مرگ 650 کارگر در سال! اقتصاد ایران: حوادث شغلی همچنان جان بسیاری از کارگران را تهدید می‌کند. طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی، سالانه 40 تا 45 هزار حادثه ناشی از کار گزارش می‌شود که 95 درصد آنها به بهبودی منجر می‌شود. اما سقوط از ارتفاع در محیط‌های ساختمانی، با 650 فوتی در سال، همچنان اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در این حوادث به شمار می‌رود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، هر ساله حوادث کاری بسیاری رخ می‌دهد که منجر به آسیب‌های جدی یا حتی مرگ کارگران می‌شود. طبق آمار سازمان تأمین اجتماعی، سالانه بین 40 تا 45 هزار حادثه شغلی گزارش می‌شود که حدود 95 درصد از آسیب‌دیدگان پس از طی دوران درمان بهبود می‌یابند. اما با این حال، هر سال حدود 650 نفر از کارگران بر اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند و سقوط از ارتفاع بیشترین عامل این مرگ‌ومیرهاست.

اگر کارگران تحت پوشش بیمه باشند، در صورت بروز حادثه از حمایت‌های تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند. اما نبود بیمه برای برخی از کارگران به معنی مواجهه با مشکلات اقتصادی و اجتماعی پس از حادثه است. بیمه کارگران باید به عنوان یک مطالبه مهم مورد توجه کارفرمایان و مسئولان قرار گیرد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

میثم حمزه، رئیس اداره نظارت فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی، در این زمینه می‌گوید که بر اساس قانون، حادثه‌ای که در حین انجام وظیفه یا رفت و آمد به محل کار رخ می‌دهد، به عنوان حادثه ناشی از کار شناخته می‌شود. در چنین شرایطی، تأمین اجتماعی موظف است تمامی خدمات درمانی، غرامت دستمزد، غرامت نقص عضو و مستمری‌های ازکارافتادگی یا فوت را به بیمه‌شدگان ارائه دهد.

همچنین، در صورتی که وقوع حادثه به دلیل عدم رعایت مقررات ایمنی و بهداشتی از سوی کارفرما باشد، تأمین اجتماعی می‌تواند هزینه‌های درمانی را از کارفرما مطالبه کند.

آمارها نشان می‌دهد که حدود 75 درصد از حوادث شغلی کشور در دو بخش ساختمان و صنعت رخ می‌دهد و سقوط از ارتفاع در بخش ساختمان مهمترین عامل مرگ و میر کارگران است.