تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3783324
شناسه : 3783324
تاریخ :
نظارت بر نحوه ارائه خدمات کنسولی وزارت خارجه اقتصاد ایران: معاون سازمان بازرسی کل کشور گفت: نظارت بر نحوه ارائه خدمات کنسولی به اتباع داخلی و خارجی و بازرسی عملکرد وزارت امور خارجه در نحوه نگهداری اموال ایران از برنامه‌های سازمان بازرسی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای افزایش تعامل با دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی کشور محمدمهدی بلندیان معاون امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه دیدار داشت و گزارشی مکتوب در خصوص اهم آسیب‌های وزرات امورخارجه و پیشنهادات اصلاحی را به عنوان هدیه، به وزیر امورخارجه تقدیم کرد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید عزیز امیر عبدالهیان، تصریح کرد: ایشان دارای شخصیتی انقلابی و مخلص و در جایگاه وزیر امور خارجه مدافع انقلاب اسلامی بودند و روحیه‌ای مردم‌داری و خدمتگزار داشتند.

بلندیان با تبریک انتصاب وزیر امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه از جمله نهادهای حساس، حاکمیتی و مهم است که انتخاب عراقچی به عنوان متولی از بدنه این وزارتخانه یک تصمیم درست و حاکی از تدبیر و عقلانیت است.

وی در ادامه به تبیین جایگاه قانونی سازمان بازرسی کل کشور پرداخت و گفت: پشتوانه اصلی تشکیل سازمان بازرسی کل کشور اصل ۱۷۴ قانونی اساسی است که بر طبق این اصل سازمان بازرسی دو مأموریت اصلی یعنی نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری را دنبال خواهد کرد.

معاون سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: بر این اساس سازمان بازرسی به عنوان عالی‌ترین نهاد نظارتی کشور باید بازرسی و نظارت خود را بر این دو محور اصلی استوار کرده و به دنبال آسیب‌شناسی و رفع سو جریانات و انحرافات احتمالی باشد تا بتواند حسن جریان امور را محقق کند.

وی تصریح کرد: برخی دستگاه‌های اجرایی در مقابل این مأموریت راهبردی سازمان بازرسی مقاومت می‌کردند و نظارت بر عملکرد خویش را قابل پذیرش نمی‌دانستند لیکن با اقدامات و برنامه‌های هدفمند سازمان بازرسی این نگاه تغییر کرده و اکنون دستگاه‌های اجرایی سازمان بازرسی را نه در مقابل خود بلکه در کنار خود می‌بینند.

بلندیان با بیان اینکه مأموریت ما در سازمان بازرسی کل کشور تعامل و همکاری با دستگاه‌های مختلف اجرایی و حاکمیتی و کمک به آن‌ها در انجام تکالیف است، اظهار کرد: وزارت کشور، وزارت امور خارجه، شهرداری و استانداری‌ها، ریاست جمهوری، واحدهای تابعه قوه قضائیه، دستگاه‌های نظامی و امنیتی از جمله نهادهایی هستند که با معاونت سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور همکاری داشته و این معاونت در چارچوب قانون و با نگاه تعامل و همکاری بر اقدامات و عملکرد آن‌ها نظارت و بازرسی دارد.

معاون سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: با عنایت به اهمیت و جایگاه معاونت سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور، این معاونت بر وظایف و تکالیف و اختیارات دستگاه‌های مذکور اشرافیت کامل داشته و ضمن رعایت قوانین و مقررات به دنبال شناسایی و رفع موانع، محدودیت‌ها و انحرافات احتمالی است.

وی با تشریح انواع بازرسی و نظارت‌ها از سوی سازمان بازرسی کل کشور، به اولویت‌های نظارتی این سازمان در وزارت امور خارجه در سال جاری اشاره کرد و گفت: نظارت بر نحوه ارائه خدمات کنسولی به اتباع داخلی و خارجی، بررسی عملکرد معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه و بازرسی عملکرد وزارت امور خارجه در نحوه خریداری، نگهداری و فروش اموال جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از جمله برنامه‌های نظارتی سازمان بازرسی کل کشور خواهد بود.

در ادامه این دیدار عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از این دیدار بر ضرورت وجود نهادهای نظارتی برای هر کشوری تاکید کرد و گفت: وجود نهادهای نظارتی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های مختلف امر عقلانی و پذیرفته شده در دنیا می‌باشد و توجه قانونگذار به این موضوع در قانون اساسی نشان دهنده اهمیت وجود چنین نهادی در کشور است.

وی گفت: از این دست بازرسی‌ها و نظارت‌ها استقبال می‌کنیم و بنای ما نیز در این وزارتخانه تعامل و همکاری با سازمان بازرسی کل کشور است.

وزیر خارجه با اینکه وزارت امور خارجه از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و تکالیف سنگینی بر عهده دارد، اما نظارت بر عملکرد خویش را نفی نکرده، افزود: معتقد هستیم این نظارت و بازرسی‌ها کمک کننده و تقویت کننده وزارتخانه است.

وزیر امور خارجه در پایان گفت: با تاکید بر رعایت حساسیت‌های موجود در وزارت امور خارجه خود را تابع قانون می‌دانیم و در کنار شما برای کمک به مردم و جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهیم کرد.

گفتنی است در این دیدار معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه و رئیس حوزه وزارتی وزارت امورخارجه، بازرسان کل معاونت امور سیاسی و قضائی سازمان بازرسی کل کشور و سربازرسان و بازرسان ذیربط حضور داشته و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.