تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3783295
شناسه : 3783295
تاریخ :
حمایت چین از قطعنامه علیه اقدامات غیرقانونی اسرائیل اقتصاد ایران: فو تسونگ، نماینده دائمی چین در سازمان ملل در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره جنگ غزه، نسبت به اشغال غیرقانونی سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل انتقاد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در دهمین نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد با موضوع جنگ غزه، فو تسونگ، نماینده دائمی چین در شورای امنیت، در سخنرانی خود بیان کرد: مناقشه فلسطین و اسرائیل بیش از 70 سال است که ادامه دارد و باعث شده نسل‌های متوالی فلسطینی خانه‌های خود را از دست بدهند و در آوارگی به سر ببرند. این وضعیت به زخم عمیق و مداومی در جهان امروز تبدیل شده است. دهه‌ها اشغال و سرکوب، درد و رنج بی‌پایانی را برای مردم فلسطین به همراه داشته و رویای آن‌ها برای تأسیس یک کشور مستقل را به دوردست‌ها رانده است.

وی افزود: پایان دادن به اشغال نه یک انتخاب بلکه یک وظیفه قانونی اسرائیل است. دادگاه بین‌المللی در 19 ژوئیه نظریه‌ای مشورتی منتشر کرد که بر اساس آن، اشغال مداوم سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود و حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین را مانع می‌گردد. طبق این نظر، اسرائیل موظف است فوراً به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد. چین از اسرائیل می‌خواهد تا به صدای بلند جامعه بین‌المللی گوش فرادهد و فوراً این اشغال را خاتمه دهد.

فو تسونگ همچنین اشاره کرد: پایان دادن به اشغال نه تنها راه تصحیح بی‌عدالتی تاریخی است، بلکه بنیانی برای صلح پایدار است. حق فلسطینیان برای تأسیس یک کشور مستقل، حقی غیرقابل انکار و بدون تردید است. اشغال غیرقانونی طولانی‌مدت، مانع تحقق حق تعیین سرنوشت فلسطینیان شده و به اسرائیل قدرت انحصاری برای وتو دادن به این امر داده است، که کاملاً غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: تاریخ نشان داده است که اشغال نه تنها امنیت اسرائیل را تضمین نمی‌کند، بلکه موجب افزایش نفرت و تضاد شده و باعث بی‌ثباتی در سراسر خاورمیانه می‌شود. تنها با پایان دادن کامل به اشغال و اجازه به فلسطین برای تشکیل یک کشور مستقل، امکان تحقق صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز بین فلسطین و اسرائیل به وجود خواهد آمد.

فو تسونگ ادامه داد: اجرای "راه‌حل دو کشور" تنها راه‌حل عملی برای حل مسئله فلسطین است و این موضوع به عنوان یک اجماع گسترده بین‌المللی پذیرفته شده است. وی از نگرانی‌های جامعه بین‌المللی نسبت به مخالفت‌های اسرائیل با این راه‌حل سخن گفت و تأکید کرد: مناقشه 11 ماهه غزه چشم‌انداز اجرای این راه‌حل را تاریک‌تر کرده است. جامعه بین‌المللی باید تلاش‌های بیشتری انجام دهد تا اسرائیل به قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل پایبند باشد، عملیات نظامی در غزه را متوقف کند و فعالیت‌های غیرقانونی شهرک‌سازی در کرانه باختری را پایان دهد.

 چین پیشنهاد داد که یک کنفرانس بین‌المللی گسترده‌تر و مؤثرتر برای احیای راه‌حل دو دولتی و تدوین جدول زمانی و نقشه راه برای اجرای آن برگزار شود.

نماینده چین تصریح کرد: امروز یک لحظه تاریخی مهم است، چرا که دولت فلسطین در میان اعضای مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفته و پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای اجرای نظریه مشورتی دادگاه بین‌المللی عدالت ارائه کرده است. چین در رأی‌گیری از این قطعنامه حمایت خواهد کرد و امیدوار است که این قطعنامه بتواند انگیزه جدیدی برای پایان دادن به اشغال، اجرای راه‌حل دو کشور و پیشبرد روند صلح در خاورمیانه ایجاد کند.

این قطعنامه با عنوان "اقدامات غیرقانونی اسرائیل در قدس اشغالی و سایر مناطق سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطینی" از اسرائیل می‌خواهد که ظرف 12 ماه به اشغال سرزمین‌های فلسطینی پایان دهد. این پیش‌نویس قطعنامه امروز در مقر سازمان ملل در نیویورک به رأی گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/