تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3783191
شناسه : 3783191
تاریخ :
سیلو قوچان همچنان با مکانیزم قدیمی کار می‌کند اقتصاد ایران: قوچان- مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: سیلوی گندم قوچان مکانیزه نبوده و هنوز با دست گندم تخلیه می‌شود که باید این مساله در شهرستان حل شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب اله مقتدر شامگاه سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: قوچان جز شهرستان‌های با اقلیم خشک به‌حساب می‌آید که با افزایش بارندگی تولیدات محصول کشاورزی و باغی این شهرستان نیز افزایش‌یافته و نشان از وابستگی تولیدی قوچان به شرایط آب‌وهوایی است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان یادآور شد: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون ۲۸۳ میلی متر بارندگی در این شهرستان اتفاق افتاده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش ۳۲ درصدی اما نسبت به دوره آماری با کاهش ۸.۵ درصدی روبروست.

وی افزایش میزان بارندگی و پراکنش بارش‌ها در این شهرستان را موجب افزایش تولید محصولات زراعی به ویژه گندم دانست و خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت گندم دیم این شهرستان ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که امسال از مجموع اراضی سطح زیر کشت شهرستان ۲۴ هزار تن گندم خوراکی و ۴ هزار تن گندم بذری به‌صورت تضمینی از کشاورزان خریداری‌شده است.

مقتدر با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی تولید این محصول در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته گفت: قوچان توانسته است رتبه اول ازنظر سطح، تولید و بذر را در خراسان رضوی به خود اختصاص دهد.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با بیان اینکه امسال یک مرکز خرید تضمینی گندم به مراکز خرید سطح شهرستان افزوده شده است، تصریح کرد: سیلوی گندم قوچان مکانیزه نبوده و هنوز با دست گندم تخلیه می‌شود به همین دلیل کشاورزان گندم خود را به شهرهای استان خراسان شمالی همچون فاروج می‌بردند که باید این مساله در شهرستان حل شود.

وی از فعالیت ۴ زنجیره ارزشی گندم در قوچان خبر داد و افزود: زنجیره ارزشی شیر نیست تکمیل بوده و روزانه ۵۲۰ تن شیر به مراکز فراوری مستقر در سطح شهرستان فرستاده می‌شود که مقداری از آن توسط دامداری‌ها و مابقی از استان‌های همجوار تأمین می‌شود.

مقتدر قوچان را به دلیل وجود مراتع مناسب به عنوان باراندازی در زمینه دام سبک برشمرد و ادامه داد: میدان دام دارای پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی و کشتارگاه صنعتی دام دارای پیشرفت ۷۰ درصدی است که تکمیل این پروژه‌ها به همراه ایجاد واحد بسته بندی گوشت می‌تواند زنجیره گوشت قرمز را تکمیل کند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به این موضوع که سطح زیر کشت انگور این شهرستان ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار با متوسط عملکرد ۱۵ تن است، بیان کرد: ۶ شرکت فرآوری کشمش در این شهرستان فعال هستند که نبود سرمایه در گردش موجب شده محصول تولیدی این شهرستان به استان‌هایی نظیر آذربایجان غربی فرستاده شود و بعد از فرآوری توسط دلالان به کشورهای دیگر صادر شود.