تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3783180
شناسه : 3783180
تاریخ :
اولین خودروی ۱۸ هزار اسب‌بخاری جهان با ۲ موتور جت رولزرویس! اقتصاد ایران: عصر خودرو- شخصی به نام رایان مک‌کوئین دیوانه‌وارترین خودروی دنیا را با دو موتور جت و بیش از ۱۸ هزار اسب بخار قدرت ساخته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، رایان مک‌کوئین(Ryan McQueen) اولین خودروی جهان را با دو موتور جت رولزرویس به نام Insanity Jet Car ساخته است. این خودرو بیش از 18 هزار اسب بخار قدرت تولید می‌کند، اما داستان نحوه ساخت آن دیوانه‌وارتر است.

ما همیشه به دنبال برخی از بزرگترین، قدرتمندترین و عجیب‌ترین پروژه‌های مهندسی جهان هستیم و برخی از کامیون‌های دیوانه‌وار، نسخه‌هایی از خودروهای تسلا با چرخ‌هایی به عرض 3 متر و حتی خودروهایی را که بسیار سریع حرکت می‌کنند، پوشش داده‌ایم.

با این حال، ماشین جنون‌آمیز رایان مک‌کوئین در یک سطح متفاوت است. مک‌کوئین که ساکن کانادا است، علاقه زیادی به حمل و نقل هوایی و اتومبیل دارد و به زیبایی این دو را در خودروی Insanity Jet Car ترکیب کرده است.

 

جت‌ماشین جنون‌آمیز

خودروی جدید مک‌کوئین از دور شبیه به یک فراری به شدت اصلاح شده به نظر می‌رسد. با این حال، نگاهی دقیق‌تر به آن نشان می‌دهد که بدنه آن فقط ظاهری شبیه به خودروی فراری دارد. این سازه توسط دو موتور جت که در گذشته روی هواپیما نصب شده بودند، نیرو می‌گیرد.

این دو موتور جت محصول شرکت رولزرویس که ابتدا در دهه 1950 طراحی شدند، در جت‌های آزمایشی توسط نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا و حتی نیروی هوایی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. آنها با هم می‌توانند 14 هزار پوند نیروی رانش ایجاد کنند و جای تعجب نیست که مک‌کوئین بخواهد با آنها از سرعت 400 مایل در ساعت(حدود 645 کیلومتر بر ساعت) عبور کند.

همسر مک‌کوئین به آن «جت‌ماشین جنون‌آمیز» لقب داده است و به نظر می‌رسد به درستی چنین لقبی به این خودروی عجیب داده است.

 

سفر جنون‌آمیز

مک‌کوئین در 18 سالگی، او لز شاکلی(Les Shockley) افسانه‌ای و کامیون جت شاک‌ویو(Shockwave jet truck) او را دید و عاشق این ایده شد. اما تا 30 سالگی طول کشید تا آرزوی خود را بسازد.

با این حال، نکته مهم این بود که او هیچ تصوری از نحوه انجام آن نداشت. او حتی ضعیف‌ترین تصوری از نحوه کار و مهارت‌های لازم برای تحقق ایده خود را نداشت.

رایان پس از کمی تحقیق متوجه شد که خودروی فراری انزو(Ferrari Enzo) بدنه‌ای به اندازه کافی پهن دارد که بتواند دو موتور جت را در خود جای دهد و بنابراین شروع به کار کرد و طی پنج تا شش سال، بدنه مخصوص این وسیله نقلیه را ساخت و موفق شد دو موتور جت را از یکی از دوستانش در کلرادو تهیه کند و سپس شاسی و قطعات را به تنهایی ساخت تا وزن نهایی این وسیله نقلیه به 1723 کیلوگرم برسد.

 

مک‌کوئین جوشکاری را آموخت، طراحی اتوکد را آموخت و برای یادگیری نحوه کار با فایبرگلاس و فیبر کربن به سراغ یوتیوب رفت و آنچه را که در خانه نمی‌توانست یاد بگیرد، در پیست‌های مسابقه با صحبت با تیم‌های اتومبیل‌رانی، گوش دادن به صحبت‌های آنها و استفاده از اطلاعات برای ساخت خودروی مخصوص خود یاد گرفت.

در نهایت، ساخت این خودروی جنون‌آمیز 17 سال طول کشید و سپس بیماری کووید شیوع پیدا کرد و تمام برنامه‌های او برای مشاهده این خودرو در پیست نقش بر آب کرد. اما پس از دو سال انتظار طاقت‌فرسا، مک‌کوئین بالاخره شروع به نمایش آثار خود کرد و اکنون با جت‌ماشین جنون‌آمیز خود می‌خواهد به سرعت 400 مایل در ساعت برسد.

گفتنی است که این خودرو تنها در دو و نیم دقیقه 400 لیتر سوخت جت می‌سوزاند.

این خودرو احتمالاً قبل از رسیدن به سرعت هدف خود به آزمایش بیشتری نیاز دارد. از نگرانی‌های ایمنی در مورد حمل و نقل خودرو به گونه‌ای که نسوزد، یافتن لاستیک‌هایی که بتوانند چنین سرعت جنون‌آمیزی را تحمل کنند و کنترل تمام آن نیروهای قدرتمند که به راننده وارد می‌شود، به چیزهایی بیش از تنها فشردن پدال گاز نیاز دارد.

این خودرو یک شاهکار مهندسی است، آن هم در حالی که عمدتاً ساخت آن از طریق راهنمایی یادگیری از یوتیوب انجام گرفته است.