تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3783160
شناسه : 3783160
تاریخ :
موافق جذب مربی خارجی برای تیراندازی هستیم/ رستمیان بی‌رقیب است اقتصاد ایران: کارشناس رشته تیراندازی گفت: خوشبختانه وضعیت بچه‌های تیرانداز ما در حال حاضر خوب است اما اگر این پیشرفت با حضور مربی خارجی سرعت بیشتری به خود می‌گیرد ما هم از حضور آن‌ها استقبال می‌کنیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، تیراندازی ایران پس از المپیک توکیو نتایج مطلوبی کسب نکرده و این موضوع نگرانی‌هایی را در بین ورزشکاران و کارشناسان ایجاد کرده است. با توجه به درخواست ورزشکاران برای جذب مربی خارجی و وجود چهار سال فرصت تا المپیک بعدی، فدراسیون تیراندازی باید اقداماتی جدی و مؤثر را در دستور کار خود قرار دهد.

رشته تیراندازی در ایران با وجود پتانسیل‌های بالا نیازمند توجه جدی مسئولان این فدراسیون است که با اتخاذ تدابیر مناسب، از جمله جذب مربیان خارجی، بهبود زیرساخت‌ها، و استفاده از تکنولوژی‌های نوین، قدم بزرگ و مهمی را در جهت بهبود عملکرد ورزشکاران و کسب نتایج بهتر در مسابقات بین‌المللی بردارد که به نظر می‌رسد همکاری بین فدراسیون، ورزشکاران، و حامیان مالی می‌تواند کلید موفقیت تیراندازی ایران در سال‌های آینده و به ویژه بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ ناگویا و المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجلس باشد.

مسعود کلهری کارشناس رشته تیراندازی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص جذب مربی خارجی برای تیم‌های ملی ایران گفت: پس از پایان بازی‌های المپیک و مشخص شدن نتایج ملی‌پوشان و ویژه عملکرد خوب هانیه رستمیان و قرار گرفتن در جایگاه ششم این رقابت‌ها تصمیم بر این شد که یک تجدید نظری در بحث مربیان تیم ملی انجام شود. دو گزینه در این خصوص روی میز فدراسیون بود؛ یک استفاده و اعتماد دوباره به مربیان داخلی و گزینه دوم دعوت از مربیان خارجی که هنوز این مسئله به نتیجه نهایی نرسیده است.

وی افزود: اصولاً بعد از پایان المپیک اکثر فدراسیون‌ها وارد مرحله انتقال می‌شوند که یک دوره خاصی است. در این مرحله یکسری تغییرات در بحث تیم‌ها، امکانات و تجهیزات و منابع انجام می‌شود. حداقل زمانی که نیاز است تا این تغییرات صورت بگیرد یک بازه زمانی ۳ ماهه است. در این مدت اصولاً بر اساس آیتم‌ها و فاکتورهایی که در جلسه ارزیابی مطرح شده است، مربیان خارجی مورد بررسی قرار می‌گیرند و نهایتاً از بین آنها بهترین گزینه انتخاب می‌شود؛ این پروسه واقعاً زمان بر است.

موافق جذب مربی خارجی برای تیراندازی هستیم/ رستمیان بی‌رقیب است

این کارشناس رشته تیراندازی ادامه داد: در بحث جذب مربی خارجی شرایط و مقطع زمانی گاهی این اجازه را می‌دهد که بتوانیم از این پتانسیل‌ها برای بهبود عملکرد ملی‌پوشان استفاده کنیم هرچند که معتقدیم مربیان داخلی خوب و مناسبی هم داریم که می‌توانند به تیم ملی کمک کنند. در رابطه با جذب مربی خارجی یکسری موارد دیگر هم وجود دارد برای مثال شاید ما دنبال یک مربی طراز اول دنیا باشیم اما بعد از پایان المپیک آن مربی بخواهد مجدد با تیم سابق خود همکاری کند در چنین شرایطی ما باید برویم سراغ بررسی مربیان دیگر که آزاد هستند تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

کلهری در پاسخ به این پرسش که با توجه به نتایج اخیر تیراندازان در مسابقات مختلف شما موافق جذب مربی خارجی هستید؟ گفت: بله من موافق هستم. خوشبختانه وضعیت بچه‌های تیرانداز ما در حال حاضر خوب است. اینکه ما موفق شدیم راهی فینال شویم نشان می‌دهد پیشرفت خوبی داشتیم ولی با این حال اگر نیاز می‌بینیم که با حضور مربی خارجی این پیشرفت می‌تواند سرعت بهتری به خود بگیرد و می‌توانند در مقایسه با مربی‌های داخلی مؤثرتر ظاهر شوند؛ می‌توانیم در مقطعی نگاهی هم به حضور و استفاده از دانش مربیان خارجی داشته باشیم.

او در واکنش به بازگشت مجدد جواد فروغی و آغاز تمرینات فردی‌اش برای حضور موفق در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۶ ناگویا عنوان کرد: فروغی یک دوره‌ای در اوج بود و موفق شد مدال طلای المپیک را به دست بیاورد. این مدال اولین نشان تاریخی تیراندازی کشورمان در بازی‌ها المپیک بود و خیلی اهمیت داشت که بتوانیم این ورزشکار را برای مسابقات بعدی آماده نگه داریم. از نظر فنی بررسی‌های زیادی انجام شد که در بین آن دلایلی برای افت فروغی وجود داشت که از بین آنها مسائل روحی و روانی در آن مستتر بود.

کلهری اضافه کرد: از نظر تکنیکی فروغی کاملاً در سطح بالایی قرار دارد، از نظر آمادگی جسمانی هم وضعیت او مطلوب است. یعنی او تمام فاکتورهایی که یک تیرانداز باید برای موفقیت داشته باشد را دارد ولی نیازمند آن است که او را بتوانیم در همین شرایط حفظ کنیم و در مسابقات از حضورش بهره ببریم. اخیراً مسابقات لیگ و آزاد را داشتیم که نشان دادند شرایط مطلوبی دارند و ما هم امیدواریم که از نظر روحی هم بتوانند به آن روزها اوج خود برگردند.

موافق جذب مربی خارجی برای تیراندازی هستیم/ رستمیان بی‌رقیب است

وی در پاسخ به این پرسش که در ماده تپانچه ۲۵ متر مسابقات زیادی در داخل کشور برگزار نمی‌شود و عملاً رستمیان رقیب جدی در ایران ندارد؛ این موضوع چقدر می‌تواند در روند آماده سازی به او آسیب برساند؟ گفت: سوال درست و به جایی است. خللی که ایجاد شده متأسفانه به دلیل محرومیت ما از تأمین فشنگ مورد نیاز است. در داخل کشور و توسط صنایع دفاع ما این فشنگ‌ها تولید می‌شود ولی متأسفانه آن استاندارهای جهانی لازم را ندارد. این مسابقات در دو مرحله دقت و سرعت برگزار می‌شود و کاملاً هر مرحله تکنیک مجزا و سخت خودش را نیاز دارد و زمانی که ورزشکار به فینال می‌رود چون سطح رقابت‌ها متفاوت می‌شود نیاز است که بهترین فشنگ روز دنیا را در اختیار داشته باشیم.

این کارشناس تیراندازی خاطر نشان کرد: یک تیرانداز در زمان تمرین روزانه حداقل باید در دو الی سه فرم تمرینات خود را دنبال کند شما حالا در نظر بگیرید که این ورزشکار از ۶ ماه قبل تمرینات خود را آغاز کند به تعداد روزهایی که در اردو است و تمرین می‌کند باید این فشنگ‌ها تهیه شود که واقعاً آمار بالایی است. تیراندازان ما اکثراً در اعزام‌هایی که دارند سعی می‌کنند با تهیه این مهمات آن هم به صورت محدود مشکل خود را موقت حل کنند اما این کافی نیست و ما نیازمند این هستیم که وزارت دفاع در این زمینه به فدراسیون کمک کند چون به هر شکل دست شأن باز است و می‌توانند ما را تأمین کنند.

کلهری در پایان تاکید کرد: در حال حاضر هانیه رستمیان یکی از ورزشکاران دارای تبحر ما در این ماده است اما روز به روز به دلیل نبود تجهیزات لازم برای ادامه فعالیت این ماده از تعداد تیراندازانی که تمایل دارند در این ماده حضور داشته باشند کاسته می‌شود که اصلاً اتفاق خوبی نیست.