تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3783157
شناسه : 3783157
تاریخ :
استقلال اولین صدرنشین تاریخ لیگ نخبگان آسیا! اقتصاد ایران: در دور نخست رقابت‌های لیگ نخبگان، اتفاقات مهمی رخ داد که می‌توان به هفت گله شدن قهرمان سابق آسیا، خروج استقلال از بحران، خط و نشان الهلال برای رقبا و اولین هت‌تریک مسابقات اشاره کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ورزش سه: هفته نخست رقابت‌های لیگ نخبگان در منطقه غرب برگزار شد که استقلال توانست گام نخست را محکم بردارد و برنده از زمین خارج شود اما پرسپولیس در دیداری دشوار که در جده و برابر الاهلی برگزار شد، تن به شکست داد. الهلال نیز که مدعی اصلی قهرمانی محسوب می‌شود، برد بسیار خوبی را در قطر به دست آورد.

هر چند که هنوز راه زیادی تا پایان مرحله گروهی لیگ نخبگان باقی مانده است، اما در پایان دور اول، استقلال توانست در منطقه غرب صدرنشین شود. به لطف پیروزی پر گل و سه بر صفر برابر الغرافه، شاگردان نکونام با تفاضل گل بهتر نسبت به الهلال، رتبه نخست را از آن خود کردند.

البته که هنوز هفت دیدار دیگر برای هر کدام از تیم‌ها تا مشخص شدن چهره تیم‌های صعود کننده باقی مانده است اما شروع خوب استقلال و صدرنشینی در پایان هفته اول، می‌تواند روحیه این تیم را برای بازگشت به روند خوب خود افزایش دهد. پرسپولیس نیز امیدوار است که برای دور بعد و با استفاده از فرصت میزبانی در بازی با پاختاکور، رتبه خود را جدول بهبود ببخشد.

در زیر به 10 نکته مهم از دور نخست مرحله گروهی می‌پردازیم:

۱- فرار استقلال از بحران با برتری قاطع

پیروزی مقابل الغرافه کاملا به جواد نکونام کمک کرد تا بتواند روزهای بحرانی پس از شکست برابر استقلال خوزستان را به دست فراموشی بسپارد و با کسب یکی از بهترین پیروزی‌های استقلال در لیگ قهرمانان، شروع مقتدرانه‌ای در این پیکارها داشته باشد. عدم نتیجه گیری برابر نماینده قطر می‌توانست تیم را بیش از پیش وارد بحران کند و آبی‌ها پیش از دربی پایتخت، تحت فشار شدیدی قرار بگیرند اما این پیروزی کاملا به آنها کمک کرد تا بتوانند از زیر فشار خارج شوند.

۲- عملکرد امیدوارکننده پرسپولیس برابر منتخب جهان

افشین پیروانی پیش از دیدار با الاهلی گفته بود که تیم او با منتخب جهان روبرو می‌شود. تیمی با حضور ستاره‌های مطرح و نامدار دنیای فوتبال که تا همین چند وقت پیش در لباس باشگاه‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کردند. با وجود دریافت گل زودهنگام از فرانک کسیه، اما پرسپولیس عملکرد خوبی برابر نماینده عربستان داشت و هواداران این تیم می‌توانند به بازی‌های بعد امیدوار باشند. درخشش گندوز در این مسابقه نیز بار دیگر ثابت کرد که او به خوبی توانسته جای بیرانوند را در درون دروازه سرخپوشان پر کند.

۳- الهلال: همان همیشگی، مقتدر و مدعی

با وجود اینکه در ترکیب یازده نفره الریان تنها دو بازیکن قطری حضور داشتند اما الهلال نیز به لطف درخشش ستاره‌های نامدار و مطرحش، در همان نیمه نخست توانست کار میزبان را یکسره کند. نماینده عربستان که در 45 دقیقه ابتدایی بازی سه مرتبه به گل رسید، زنگ خطر را از اکنون برای رقبا به صدا درآورد و نشان داد که باز هم در رقابت‌های آسیایی، یک مدعی جدی برای کسب قهرمانی است.

۴- شاگرد جرارد، استقلال را صدرنشین نگه داشت

الهلال در شرایطی توانست با نتیجه سه بر یک از سد الریان عبور کند که این تیم فرصت رسیدن به گل چهارم را نیز داشت. بهترین بخت این تیم برای افزایش برتری، در دقیقه 71 به دست آمد. جایی که پس از اعلام پنالتی به سود نماینده عربستان، الکساندر میتروویچ پشت توپ ایستاد ولی ضربه او را گلر جدید الریان یعنی پائولو ویکتور مهار کرد. سنگربان سابق الاتفاق که فصل قبل و با استیفن جرارد چند باری برابر الهلال قرار گرفته بود، به خوبی دست میتروویچ را خواند و پنالتی او را مهار کرد. چنانچه این پنالتی به گل تبدیل می‌شد، آبی‌های ریاض به دلیل گل زده بیشتر، بالاتر از استقلال در صدر جدول رده بندی قرار می‌گرفتند که این اتفاق رخ نداد.

۵- ناکامی مطلق در بغداد بدون رونالدو

خطر ابتلای فوق ستاره به بیماری ویروسی، بدترین خبر ممکن برای هواداران عراقی بود که آرزو داشتند تا کریستیانو رونالدو را از نزدیک ببینند. برنده پنج توپ طلای فوتبال جهان، نتوانست تیمش را در سفر به بغداد همراهی کند و همین موضوع نیز برای لوئیس کاسترو گران تمام شد چرا که تیم او برابر الشرطه با تساوی یک بر یک متوقف شد و شب گذشته نیز خبر برکناری او به صورت رسمی توسط باشگاه النصر اعلام شد تا احتمالا استفانو پیولی جای او را بگیرد.

۶- مدافع عنوان قهرمانی و ادامه عملکرد سینوسی

هنوز هم کسی به درستی نمی‌داند که تیم سینوسی هرنان کرسپو چگونه توانست در فصل قبل به عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان دست پیدا کند. تیم او در هیچ مقطعی از فصل روند فوق العاده ای نداشته است. به نتایج العین با کرسپو دقت کنید: 40 بازی، 21 برد، 13 باخت و 6 تساوی. آماری که معمولی است و او تقریبا فقط نصف بازی‌هایش را پیروز شده است. با این حال، سرمربی آرژانتینی توانست در فصلی که چهار بار در جریان مسابقات در لیگ قهرمانان شکست خورده بود، قهرمان شود. اما شروع مدافع عنوان قهرمانی اصلا خوب نبود و آنها در خانه برابر السد با تساوی یک بر یک متوقف شدند.

۷- پاختاکور بوی یک رقیب آسان را می‌دهد

تنها نماینده ازبکستان در لیگ نخبگان، شروع ناامیدکننده‌ای داشت. آنها در خانه برابر الوصل تن به شکست دادند تا مشخص شود که احتمالا شانس بالایی برای صعود ندارند. خوش شانسی پاختاکور در این است که آنها با نمایندگان عربستان روبرو نخواهند شد. این تیم باید در خانه از العین، السد و الریان پذیرایی کند و برابر استقلال، پرسپولیس، الشرطه و الغرافه میهمان خواهد بود و کار سختی برای قرار گرفتن در میان هشت تیم بالای جدول خواهد داشت.

۸- توقف تیم اوسمار برابر قهرمان ژاپن

سرمربی سابق پرسپولیس در نخستین گام و با بوریرام، به نتیجه ای بهتر از تساوی بدون گل دست پیدا کند. هر چند که اوسمار ویرا به مصاف قهرمان ژاپن و تیم سابق آندرس اینیستا رفته بود اما آنها عملکرد قابل قبولی داشتند و موقعیت‌هایی را نیز به روی دروازه ویسل کوبه خلق کردند که به گل ختم نشد.

۹- قهرمان آسیا لوله شد! 

قهرمان سابق جام باشگاه‌های آسیا در سال‌های 1992 و 1993، شروع فاجعه باری در لیگ نخبگان داشت. آنها که فصل قبل نائب قهرمان لیگ ژاپن شده بودند، در اولین دیدار و در استادیوم گوانگژو به مصاف نماینده کره جنوبی رفت و با نتیجه هفت بر سه تن به شکست داد. در دیداری که علیرضا فغانی قضاوت آن را برعهده داشت، یوکوهاما مارینوس متحمل یک باخت دور از انتظار شد تا عجیب‌ترین نتیجه دور نخست در کره به ثبت برسد.

۱۰- اولین هت‌تریک فصل در خاور دور

نخستین هت تریک لیگ نخبگان به نام بازیکن آلبانیایی گوانگژو ثبت شد. یاسر آسانی که در یورو 2024 نیز عضو تیم ملی کشورش بود، هرگز در باشگاه مطرحی به میدان نرفته و بیشتر دوران ورزشی اش را در مقدونیه و آلبانی سپری کرده است. او در بازی برابر یوکوهاما مارینوس موفق شد سه بار گلزنی کرده و یک پاس گل نیز بدهد تا نام خود را به عنوان اولین بازیکنی که در تاریخ رقابت‌های لیگ نخبگان هت تریک کرده، به ثبت برساند.