تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3783097
شناسه : 3783097
تاریخ :
این غذای قزوینی واقعا ارزش امتحان کردن داره! اقتصاد ایران: قیمه نثار یکی از غذاهای اصیل و سنتی شهر قزوین است که با ترکیبی خوشمزه از گوشت، زعفران و انواع مغزها تهیه می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ترفندتو: قیمه نثار یکی از غذاهای اصیل و سنتی شهر قزوین است که با ترکیبی خوشمزه از گوشت، زعفران و انواع مغزها تهیه می‌شود.

این غذای مجلسی به دلیل طعم خاص و منحصر به فردش در مهمانی‌ها و مجالس سرو می‌شود. در ادامه با دستور پخت این غذای لذیذ آشنا می‌شویم.

 مواد لازم:

- 300 گرم ماهیچه گوساله (خرد شده به تکه‌های کوچک)

- 2 عدد پیاز بزرگ (خرد شده)

- 2 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

- 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه

- نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

- 1 قاشق غذاخوری گل سرخ خشک

- 1 تکه چوب دارچین

- 5-6 عدد دانه فلفل سیاه

- 3-4 عدد هل سبز

- 1 قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده

- 50 گرم کره

- خلال پوست پرتقال (به میزان دلخواه)

- خلال بادام و پسته (به میزان دلخواه)

- 2 قاشق غذاخوری زرشک

طرز تهیه:

۱. تفت دادن پیاز و گوشت:

ابتدا پیازها را در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شوند. سپس ماهیچه‌های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و با هم تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد. زردچوبه و دانه‌های فلفل سیاه را اضافه کرده و مواد را هم بزنید تا عطر ادویه‌ها بلند شود.

۲.افزودن ادویه‌ها و رب گوجه فرنگی:

پس از تفت دادن گوشت، رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید تا خامی رب گرفته شود. سپس چوب دارچین، هل و گل سرخ را به قابلمه اضافه کنید.

۳.پخت گوشت:

چند لیوان آب به قابلمه اضافه کنید تا گوشت در آب بجوشد. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید گوشت به آرامی و با حرارت کم پخته و نرم شود.

4.آماده‌سازی مخلفات:

در این مرحله خلال پوست پرتقال را که قبلاً تلخی آن را گرفته‌اید، در کره تفت دهید. سپس خلال بادام و پسته را نیز در کره تفت دهید تا عطر و طعمشان به خوبی آزاد شود. زرشک را هم با کمی کره و زعفران تفت دهید.

۵.اضافه کردن زعفران:

در آخرین مرحله از پخت گوشت، زعفران دم‌کرده را به خورش اضافه کنید تا عطر و رنگ قیمه نثار شما تکمیل شود. اجازه دهید خورش چند دقیقه دیگر بجوشد تا طعم‌ها با هم ترکیب شوند.

۶. سرو قیمه نثار:

   قیمه نثار را همراه با برنج زعفرانی سرو کنید. برای تزئین، مخلوط خلال‌ها (پرتقال، بادام، پسته) و زرشک را روی برنج بریزید. این تزئین هم به زیبایی غذا می‌افزاید و هم طعمی خاص به آن می‌دهد.

نکات:

- برای کاهش تلخی خلال پوست پرتقال، می‌توانید آن را چند بار در آب بجوشانید و آب آن را دور بریزید.

- استفاده از کره در تهیه این غذا به خوشمزگی آن کمک می‌کند، اما می‌توانید به دلخواه از روغن نیز استفاده کنید.

قیمه نثار قزوینی با عطر و طعمی منحصر به فرد، انتخابی عالی برای مهمانی‌ها و مجالس است. این غذا با ترکیب خوشمزه‌ای از گوشت، مغزها، زعفران و ادویه‌های خاص، دل هر عاشق غذایی را می‌برد.