تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3782893
شناسه : 3782893
تاریخ :
اتمام ممیزی عرصه‌های مرتعی تا پایان سال اقتصاد ایران: یک مقام مسئول از برنامه‌ریزی این دفتر برای حفظ، مدیریت و احیای مراتع ذیل برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: ممیزی ۱.۸ میلیون هکتار از اراضی مرتعی باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از برنامه‌ریزی این دفتر برای حفظ، مدیریت و احیای مراتع ذیل برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: ممیزی ۱.۸ میلیون هکتار از اراضی مرتعی باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «ترحم بهزاد» با اشاره به شکنندگی اکوسیستم در ایران در حوزه منابع طبیعی به دلیل معضلاتی همچون فرسایش خاک، رسوب، سیل خیزی، گرمایش، فرونشست زمین، گرد و غبار، بحران آب و غیره، افزود: با همه این احوال منابع طبیعی در کشور دارای ظرفیت‌های با ارزشی است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: یکی از رویکردهای ما با هدف مقابله با این مسائل در عرصه‌های مرتعی در سال ۱۴۰۳، مدیریت چرا و ساماندهی کوچ و اجرایی شدن کامل فصول پنج‌گانه شیوه‌نامه بهره‌برداری از مراتع کشور و اهتمام بر اتمام ممیزی عرصه‌های مرتعی است.

وی با بیان اینکه از ۸۴.۸ میلیون هکتار عرصه‌های مرتعی کشور، ۸۳ میلیون هکتار مورد ممیزی قرار گرفته‌اند، ادامه‌داد: برنامه ما برای سال ۱۴۰۳ اتمام ممیزی ۱.۸ میلیون هکتار از اراضی باقی مانده است.

بهزاد، همچنین پیگیری دستورالعمل مدیریت چرا، کنترل پروانه چرا و سامانه کوچ، اجرایی کردن مصوبات کارگروه مدیریت چرا و ساماندهی کوچ بر اساس ظرفیت‌های استانی مبدا و مقصد، به منظور مدیریت دام و کوچ عشایر در استان‌ها و تعیین تکلیف مراتع بلامعارض را از برنامه‌های دیگر دفتر مدیریت مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری قلمداد کرد.

اجرای طرح‌های مرتع‌داری چند منظوره

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تاکید بر اینکه رویکرد دفتر مدیریت مراتع در سال ۱۴۰۳ و برنامه هفتم توسعه، تهیه طرح‌های مرتعداری چندمنظوره با مشارکت بهره‌برداران براساس آخرین راهنمای تهیه شده و اجرای طرح‌های مرتعداری است، اضافه‌کرد: بیش از ۲ میلیون هکتار طرح مرتعداری چندمنظوره یا تلفیقی با مدیریت این دفتر انجام شده است.

وی گفت: طرح‌هایی که دوره اجرا یا مدت قرارداد آنها به اتمام رسیده است بازنگری، احاله و تعیین تکلیف می‌شوند. تقریباً از ۴۴ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار طرح تهیه شده از ۸۳ میلیون هکتار اراضی مرتعی، ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار احاله مدیریت شده‌اند. دغدغه ما این است که طرح‌های مرتعداری تهیه، متناسب با همه عرصه‌های مرتعی کشور تدوین شده و سایر طرح‌های بلاتکلیف، ذیل برنامه هفتم احاله مدیریت شوند.

بهزاد ادامه داد: استفاده از خدمات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در تهیه طرح، نظارت بر طرح‌ها و مستندسازی و نظارت دقیق بر حسن اجرای طرح‌های مرتع داری در دستور کار قرار گرفته است.

اصلاح و احیای مراتع

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: در عرصه‌هایی که امکان بهبود وضعیت مراتع با شیوه‌های مدیریتی وجود ندارد، عملیات احیا، اصلاح و توسعه، شامل عملیات بیولوژیک و بیومکانیک در دستور کار قرار دارد.

وی اضافه کرد: در برنامه هفتم یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و یک میلیون هکتار عملیات بیولوژیک دیده شده است که کپه‌کاری، بذرکاری و نهال‌کاری را شامل می‌شود.

بهزاد افزود: ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار برنامه حفاظت و قرق و ۵۰ میلیون هکتار نیز اعمال مدیریت چرا در برنامه هفتم دیده شده، که در سال ۱۴۰۳ با توجه به تقسیم‌بندی و توزیع عملیات به استان‌ها ابلاغ شده است.

به گفته وی، در سال جاری ۸۰ هزار هکتار عملیات بیولوژیک، ۵۰ هزار هکتار عملیات بیومکانیک و ۴۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی ذیل برنامه هفتم در دستور کار است.

حفظ ذخیره‌گاه‌های مرتعی

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری شناسایی ذخیره‌گاه‌های مرتعی برای حفاظت گونه‌های مرتعی نادر یا در معرض خطر با همکاری مراکز تحقیقاتی دانشگاهی را از برنامه‌های دفتر مدیریت مراتع برشمرد و گفت: با توجه به این که ۳۰۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی در برنامه هفتم دیده شده است، در سال جاری ۴۰ هزار هکتار تقسیم‌بندی و توزیع حجمی برای استان‌ها انجام شد؛ پیگیری اجرایی کردن سیاست‌ها و ضوابط حفظ، احیا و توسعه بهره‌برداری و صادرات محصولات فرآورده‌های مراتع، توسط رئیس سازمان به مراکز استانی ابلاغ شده است.

بهزاد افزود: رعایت ماده مکرر و تبصره ذیل آن در رابطه با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال ۱۴۰۰ و برخورد قانونی با متخلفانی که برداشت بی‌رویه محصولات مازاد و غیرقانونی از عرصه‌های مرتعی انجام می‌دهند و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی در قالب طرح‌های مرتع داری چند منظوره با استفاده از روش‌های نزدیک به طبیعت برای اصلاح و احیا و پرهیز از هرگونه تغییر کاربری در مراتع در دستور کار دفتر مدیریت مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیز داری است.