تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3782888
شناسه : 3782888
تاریخ :
ماهواره چمران۱ آماده انجام ماموریت مانور مداری شد اقتصاد ایران: ماهواره چمران۱ با جذب توان حداکثری آماده اجرای مانورهای مداری در طول عمر خود خواهد بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان فضایی ایران، محرم غیاثوند، مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱، آخرین وضعیت این ماهواره را تشریح کرد و گفت: پس از پرتاب موفق ماهواره چمران ۱ با ماهواره بر قائم ۱۰۰ در ۲۴ شهریور ماه، خوشبختانه مرکز کنترل مأموریت با استفاده از ۳ سامانه زمینی در مناطق جغرافیایی مختلف کشور توانست از همان لحظات اولیه جدایش و تزریق ماهواره در مدار با ماهواره ارتباط برقرار کند و داده‌های ماهواره را دریافت و فرامین لازم را ارسال نماید. بر مبنای طراحی از پیش تعیین شده، قبلی، ابتدا زیر سامانه‌های اصلی ماهواره تحت ارزیابی و تحلیل داده قرار گرفت.

وی افزود: این زیرسامانه‌ها شامل مدیریت زمان و انرژی، رایانه مرکزی، مخابرات، تعیین و کنترل وضعیت، موقعیت یابی و زیر سامانه پیشرانش هستند.

مدیر گروه ساخت ماهواره چمران ۱ گفت: پس از اطمینان از عملکرد صحیح زیرسامانه‌های اصلی ماهواره، اجرای الگوریتم‌های دینامیک پرواز شامل موقعیت یابی، تعیین و کنترل وضعیت در دستور کار قرار گرفت. خوشبختانه حالت‌های مختلف چرخش زدایی ماهواره، نشانه روی به سمت زمین و چرخش در حالت کنترل یا اسپین مود به درستی اجرا شد و در حال حاضر به صورت نشانه روی به سمت زمین و در حالت اسپین مود، آماده اجرای مانور مداری هست.

وی اظهار داشت: در این حال ارزیابی زیرسامانه‌های جایگزین یا افزونگی ها در دستور کار گروه کنترل مأموریت قرار دارد. با توجه به اینکه درحال حاضر زاویه نوردهی خورشید در وضعیت حداقلی قرار دارد، ماهواره در حالت ایمن قرار گرفته است. به این معنی که زیر سامانه‌های غیر حضوری خاموش شده و زیر سامانه‌های اصلی فعال هستند تا ماهواره بتواند جذب توان حداکثری داشته باشد و ان شاالله در آینده نزدیک ماهواره با جذب توان حداکثری آماده اجرای مانورهای مداری در طول عمر خود خواهد بود.

غیاثوند افزود: با توجه به اینکه اغلب زیرسامانه‌های اصلی توسط بخش خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده اند و در این ماهواره عملکرد قابل قبولی از خودشان نشان داده اند، این زیرسامانه‌های بومی در آینده می‌توانند در ماهواره‌های عملیاتی استفاده شوند و به نوعی تاریخچه فضایی برای آنها ایجاد شده است.

وی افزود: انشالله از نتایج تحلیل داده‌های حاصل از اجرای مأموریت ماهواره چمران ۱، در توسعه رانشگرهای فضایی مورد نیاز در منظومه شهید سلیمانی و ماهواره‌های عملیاتی آتی استفاده خواهد شد. در گذر بعدی مد نظر داریم عملکرد افزونگی‌های ماهواره را مورد بررسی قرار دهیم.