تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3782867
شناسه : 3782867
تاریخ :
نیازمند بازبینی فرایند حکمرانی در کشور هستیم اقتصاد ایران: قزوین- استاندار قزوین گفت: نیازمند بازبینی فرایند حکمرانی در کشور هستیم و اگر این امر مهم اتفاق نیفتد ما شاهد اتلاف منابع خواهیم بود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اعلایی در جشنواره شهید رجایی قزوین که بعد از ظهر سه‌شنبه در سالن شهید امامی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: طبیعتاً بنا به شرایط از تمامی خدمات در این جشنواره قدردانی نمی‌شود و این به معنای نادیده گرفتن سایر خدمات نیست.

استاندار قزوین بیان کرد: بسیاری از تلاش‌ها و اقدامات وجود دارد که تلاشگران آن گمنام هستند اقدامات این‌چنینی که پشتوانه نیت خوب دارند و در توجه خداوند قرار می‌گیرند در نهایت سبب می‌شود تا فرد راه ۱۰۰ ساله را در یک شب طی کند.

وی با بیان اینکه مقوله‌ای که مورد توجه خودم بوده مرتبط با ضرورت‌های اساسی کشور برای ارتقاء سطح اثرگذاری مطلوب است، بیان کرد: انجام بسیاری از تلاش‌ها که در مسیر انجام وظایف کشور و رضایت مردم در تمام سطوح انجام می‌شود از سوی همین افراد خدمت‌گزار در تمام سطوح خدمت گذاری است.

وی افزود: بعضی اوقات می‌بینیم که میزان تلاش‌ها با نتایج در فضای معناداری از هم فاصله دارد و این سبب می‌شود کسانی که در جایگاه قرار می‌گیرند و با صداقت و حسن نیت انجام وظایف محول شده از سوی جامعه و مردم را دنبال می‌کنند بعضاً که به مجموعه تحت مدیریت خود نگاه می‌کنند یا زمانی که از نگاه دیگران عملکرد آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد هم خود و هم دیگران شاهد سطح مطلوب رضایتمندی نیستند که این امر غالباً به معنای عملکرد ضعیف آن دستگاه نیست بلکه مسئله مرتبط با فرآیند حکمرانی است.

این مسئول مطرح کرد: نیازمند بازبینی فرایند حکمرانی در کشور هستیم و اگر این امر مهم اتفاق نیفتد ما شاهد اتلاف منابع خواهیم بود که صرفاً این منابع مادی نبوده و گاهی ز بین رفتن انگیزه‌ها و اعتماد محیط خارج است.

وی تأکید کرد: ما باید بازبینی اساسی در سبک حکمرانی کشور داشته باشیم که رسالت‌های مبنی بر شرایط فعلی برای انجام تغییر باید در حوزه تصمیم‌گیری و اجرایی بازبینی شود.

این مسئول ابراز کرد: با توجه به شرایط به وجود آمده تا ۴ سال آینده انتخابات جدی وجود ندارد و این فرصت بزرگی را برای دولت و مجلس راهم می‌کند تا تمرکز خود را در مسائل مهم و اساسی معطوف کند.

وی یادآور شد: در مواجهه مسائل ساختاری در استان کمترین اختیارات در استانداری است همه مدیران استانی به‌تناسب مسئولیت اختیاراتی دارند که گاهی این کمبود اختیارات باعث می‌شود تا نتوانند به‌خوبی در مسئولیت خود ایفای نقش کنند و این کمبود اختیارات سبب می‌شود تا نظام کشور به‌جای اینکه مجموعه‌ای کوچک و چالاک باشد به محیط فربه و کم‌تحرک تبدیل شود و دست‌اندازی در تحول ایجاد کند.

اعلایی خاطرنشان کرد: زمانی که اختیارات مسئولین گسترده شود مسائل بومی شده و حل آن‌ها آسان‌تر خواهد بود برای مثال در حوزه برق زمانی که سیاست کلی در سطح کشور مطرح می‌شد، امکان مدیریت برق در سطح بومی و استانی وجود نداشت چرا که شرایط برق در هر استان با استان دیگر متفاوت بود که البته مثال‌های این‌چنینی بسیار است و شرایط استان‌ها با یکدیگر متفاوت است و باید به‌تناسب فراخور هر استان تصمیم‌گیری شکل بگیرد.

وی گفت: موضوعات سبک حکمرانی نه‌تنها در حوزه دولت بلکه در حوزه قانون‌گذاری نیز باید مورد توجه و بازبینی قرار بگیرد اینکه در سطح دولت اقدامات اجرایی به‌خوبی انجام شود اما قانون با منافع تطبیق نکند اقدامات ارزشمند نخواهد بود.

مسئول تشریح کرد: در حوزه تصمیم‌گیری بهتر است برای رسیدن به تأثیرگذاری بیشتر نگاه‌ها بر اصل کارشناسی تکیه کرده و سیاسی نباشد.

وی ادامه داد: مسیر برای مدیران چه در مجموعه دولت‌های گذشته و چه در فضای جدید باید باز تعریف شود و نظام و ساختار فرایند اصلاح شود و مدیران گذشته تجارب و اطلاعات خود را به مدیریت جدید منتقل کنند.

وی در پایان با تأکید بر اینکه گاهاً بودجه برای امور زائد صرف می‌شود و لازم است در این امر نیز نگاه کارشناسانه و اصولی وجود داشته باشد گفت: مسائل موجود کیفیت خدمت‌رسانی را کاهش می‌دهد و پیشنهاد ما بر این است که طی سال‌های آتی در جشنواره‌های این‌چنینی در کنار مسئله قدردانی به اصلاح روندها نیز پرداخته شود و برای حل مسائل این‌چنینی تدابیر لازم در دستور کار قرار بگیرد.