تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3782835
شناسه : 3782835
تاریخ :
۱۳۴ کشور دنیا به‌دنبال تبدیل پول ملی‌شان به رمزارز هستند؛ چین در صدر اقتصاد ایران: گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۳۴ کشور دنیا به‌دنبال تبدیل پول ملی خود به رمزارز هستند. در‌این‌بین، چین پیشرفت زیادی کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی شتاب گرفته است. در‌مجموع، ۱۳۴ کشور که نماینده‌ی ۹۸ درصد از اقتصاد کل جهان هستند، اکنون در حال بررسی نسخه‌های دیجیتالی از پول ملی خود هستند. تقریباْ نیمی از آن‌ها در مرحله‌ی پیشرفت هستند و پیش‌گامانی مانند چین و باهاما و نیجریه استفاده و آزمایش ‌پول دیجیتالی خود را شروع کرده‌اند.

تحقیقات اندیشکده‌ی شورای آتلانتیک مستقر در ایالات‌ متحده می‌گوید که همه‌ی کشورهای گروه ۲۰ به‌دنبال ارز‌های دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. این گزارش می‌افزاید که در‌مجموع ۴۴ کشور در حال اجرای آزمایشی CBDC هستند. این رقم در‌مقایسه‌با ۳۶ سال گذشته افزایش یافته و بخشی از تلاش جهانی برای کاهش مصرف پول فیزیکی و تهدید قدرت چاپ پول است.

جاش لیپسکی و آنانیا کومار از شورای آتلانتیک گفتند که یکی از پیشرفت‌های مهم در سال جاری، افزایش درخورتوجه CBDC‌های باهاما و جامائیکا و نیجریه بود. مقام‌ها می‌گویند چین نیز که بزرگ‌ترین طرح آزمایشی جهان را اجرا می‌کند، استفاده از نمونه‌ی اولیه e-CNY خود را با افزایش تقریباْ چهاری برابر به ۷ تریلیون یوان (۹۸۷ میلیارد دلار) تراکنش رسانده است.

لیپسکی گفت: «پیش‌بینی من این است که PBOC (بانک مرکزی چین) یک سال دیگر به راه‌اندازی کامل نزدیک خواهد شد. از دیگر پیشرفت‌های بزرگ در‌زمینه‌ی CBDC راه‌اندازی پایلوت چندساله‌ی یورو دیجیتال به‌إست بانک مرکزی اروپا است. همچنین، ایالات متحده با همکاری شش بانک مرکزی بزرگ (پروژه‌ی CBDC فرامرزی) در حال کار روی دلار دیجیتال است.

فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) در‌زمینه‌ی CBDC‌ها از هر بانک پیشرو دیگری عقب‌تر است. با‌این‌حال، لیپسکی می‌گوید که آمریکا یکی از کشورهایی است که بیشتر از هر کشور دیگری روی حفظ حریم خصوصی تأکید و نگرانی‌های دیگری درباره‌ی CBDC‌ها را مطرح می‌کند.

مجلس نمایندگان ایالات‌ متحده در ماه می لایحه‌ی را تصویب کرد که صدور مستقیم CBDC «خرده‌فروشی» را ممنوع می‌کند. سنا هنوز اقدامی نکرده است؛ اما این موضوع در هر دو کمپین انتخابات ریاست‌جموری ۲۰۲۴، یعنی دونالد ترامپ و کامالا هریس، مطرح می‌شود.

مقالات مرتبط
  • ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چیست؟ ارزهای ملی دیجیتالی می‌شوند
  • چین آزمایش گسترده ارز دیجیتال ملی خود را آغاز می‌کند

از زمان درگیری روسیه و اوکراین و پس از تحریم‌های گروه ۷ علیه روسیه، پروژه‌های انتقال ارز از بانکی به بانک دیگر بیش از دو برابر شده و به ۱۳ پروژه رسیده است. سریع‌ترین رشد CBDC‌ها به پروژه‌ای با اسم رمز mBridge مربوط است که انتقال پول دیجیتال را میان کشورهای چین، تایلند، امارات‌ متحده‌‌ی‌ عربی، هنگ‌کنگ و عربستان سعودی ممکن می‌کند. پروژه‌ی mBridge پلتفرم بین‌المللی رمزارزی است که ازطریق بانک تسویه بین‌المللی (BIS) راه‌اندازی شد. انتظار می‌رود کشورهای بیشتری در سال جاری به این پروژه ملحق شوند.

در‌خصوص روسیه باید گفت که احتمال ملحق‌شدنش به پروژه‌ی mBridge یا مشابه آن بسیار کم است؛ اما پایلوت دیجیتال روبل راه‌اندازی شده و اکنون در مترو مسکو و برخی پمپ‌بنزین‌های این کشور پذیرفته می‌شود. ایران نیز روی ریال دیجیتال کار می‌کند. لیپسکی گفت: «مهم نیست با انتخابات ایالات‌ متحده چه اتفاقی بیفتد، فدرال رزرو [درزمینه‌ی CBDC] سال‌ها عقب است.»