تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3782765
شناسه : 3782765
تاریخ :
برگزاری بزرگداشت «امین تارخ» در شیراز اقتصاد ایران: بزرگداشت هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون امین تارخ همزمان با افتتاح  پردیس سینمایی «امین تارخ» با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران و علاقه‌مندان به سینما برگزار می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز، همزمان با دومین سالگرد درگذشت هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون امین تارخ پردیس سینمایی «امین تارخ» در شهر شیراز افتتاح می‌شود. این پردیس سینمایی دارای ۵ سالن سینما و یک سالن تئاتر است و در مجموع ۸۶۳ صندلی دارد.

مراسم بزرگداشت این هنرمند فقید توسط موسسه بهمن سبز که بهره‌بردار پردیس سینمایی «امین تارخ» است با حضور جمعی از هنرمندان، مدیران سینما و خانواده این هنرمند فقید، دوشنبه ۲ مهر ماه در شهر شیراز برگزار می‌شود.

امین تارخ ۲۰ مرداد ۱۳۳۲ در شیراز متولد شد. او در طول حدود نیم قرن فعالیت در عرصه بازیگری نقش‌های ماندگاری را در سینما، تئاتر و تلویزیون خلق کرد. علاوه بر آن تارخ در طول سال ها فعالیت خود به عنوان یک استاد بازیگری چهره های فراوانی را به سینمای ایران معرفی کرد.

«مرگ یزدگرد» بهرام بیضایی، «پرنده کوچک خوشبختی» پوران درخشنده، «پاییزان» رسول صدرعاملی، «سرب» مسعود کیمیایی، «مادر» علی حاتمی، «مجسمه» ابراهیم وحیدزاده و «سارا» داریوش مهرجویی از جمله آثار سینمایی است که تارخ در آن به ایفای نقش پرداخته است. این هنرمند فقید در تلویزیون نیز در سریال‌های ماندگاری از جمله «بوعلی سینا»، «سربداران»، «شیخ مفید»، «آپارتمان»، «سفر سبز»، «معصومیت از دست رفته» و «جراحت» بازی کرده است.

امین تارخ در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ به علت بیماری قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد و بعد از گذشت چند روز در دوم مهر ماه ۱۴۰۱ فوت کرد.

پس از رونمایی و افتتاح ۵ سالن جدید پردیس سینمایی آزادی تهران و افتتاح پردیس سینمایی مهر مادر دزفول، این دومین پردیس سینمایی است که توسط موسسه بهمن سبز در خارج از پایتخت افتتاح می‌شود. ساخت پردیس‌های فرهنگی چندمنظوره خانواده محور یکی از برنامه‌های توسعه‌ محور حوزه هنری انقلاب اسلامی است. هم‌اکنون مؤسسه بهمن سبز به عنوان مجموعه بهره‌بردار سینماهای حوزه هنری دارای ۶۱ سینمای فعال با ۱۹۳ سالن و ظرفیت ۳۳۰۰۰ صندلی است. از این تعداد پنج سینما با ۳۳ سالن و ۲۹۲۴ صندلی در سال ۱۴۰۲ راه‌اندازی و بهره‌برداری شده است.