تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3782761
شناسه : 3782761
تاریخ :
ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای؛ فرصتی برای درک حرکت اجرام آسمانی اقتصاد ایران: در سحرگاهی که ماه در آغوش سایه زمین جای می‌گیرد، فرصتی طلایی برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم می‌شود تا به رمز و راز حرکت اجرام آسمانی پی ببرند. ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای نه تنها یک رویداد نجومی زیبا، بلکه کلاس درسی برای درک بهتر قوانین حاکم بر کیهان است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ویژه نامه‌ها -

ستاره حسنوند؛ عضو انجمن نجوم ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای زمانی رخ می‌دهد که ماه در نیم‌سایهٔ زمین قرار گیرد. در این وضعیت، خورشید به صورت یک قرص بریده از پشت زمین بر ماه می‌تابد، که نتیجه آن تیره‌تر به نظر رسیدن قسمت‌هایی از ماه، معمولاً در شمال یا جنوب، به رنگ خاکستری متمایل به سوخته است.

حسنوند گفت: این ماه‌گرفتگی تنها در مناطق غربی ایران به صورت نیم‌سایه‌ای قابل مشاهده است. مناطق مناسب برای رصد این خسوف شامل آمریکا، آفریقا، اروپا و گرینلند هستند. ماه‌گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه در وضعیت قرص کامل یا بدر قرار دارد و در حضیض مداری خود نسبت به زمین است که باعث می‌شود درخشان‌تر از حالت معمول به نظر برسد.

عضو انجمن نجوم ایران گفت: لحظه گرفت کامل ساعت 6:04 صبح روز 28 شهریور خواهد بود. خسوف به وقت ایران از ساعت 05:43 صبح چهارشنبه، 28 شهریور آغاز می‌شود و اوج ماه‌گرفتگی در ساعت 06:14 صبح به وقت ایران خواهد بود.

وی گفت: به دلیل نزدیکی به طلوع خورشید، امکان مشاهدهٔ کامل این پدیده در ایران محدود است. با این حال، با چشم غیر مسلح نیز می‌توان آن را مشاهده کرد و استفاده از تلسکوپ جزئیات بیشتری را نمایان می‌سازد و دیدن این پدیده را به همه توصیه می‌کنم.

انتهای پیام/