تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3782743
شناسه : 3782743
تاریخ :
اپوزیسیون: پاشینیان هر چیزی را فدای صلح با آذربایجان می‌کند اقتصاد ایران: مخالفان دولت ارمنستان ادعا می‌کنند که نخست‌وزیر این کشور برای پیروزی در انتخابات، حاضر است هرگونه امتیازی به جمهوری آذربایجان بدهد و حتی منافع ملی ارمنستان را فدای امضای پیمان صلح کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، احزاب مخالف دولت در ارمنستان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر این کشور را متهم می‌کنند که برای تضمین پیروزی خود در انتخابات پارلمانی سال 2026، حاضر است هرگونه امتیازی به جمهوری آذربایجان بدهد و حتی منافع ملی ارمنستان را فدای امضای پیمان صلح کند.

«هایک مامیجانیان» رئیس فراکسیون «افتخار دارم» در پارلمان ارمنستان، با اشاره به شعار انتخاباتی احتمالی پاشینیان در انتخابات آینده مبنی بر «آینده‌ای هست و صلحی هست»، گفت: آن‌ها (حاکمیت) اکنون از آذربایجان شعار انتخاباتی بعدی خود را می‌خرند. یعنی حاضرند با فدا کردن منافع امنیتی ارمنستان، از جمله پذیرش هرگونه مرزبندی و واگذاری هرگونه روستا، تنها برای استفاده از کلمه صلح در انتخابات بعدی، با آذربایجان توافق کنند.

مامیجانیان تأکید کرد که پیش‌نویس پیمان صلح پیشنهادی، هیچ یک از منافع ارمنستان مانند آزادی زندانیان ارمنی در جمهوری آذربایجان، تعیین مرزها و بازگشایی راه‌های ارتباطی را در برنمی‌گیرد. وی پرسید: خُب، منفعت ما در این سند چیست؟ فقط نام آن پیمان صلح است؟

سیران اوهانیان، رئیس فراکسیون بزرگترین اپوزیسیون پارلمانی ارمنستان «هیاتان» نیز بر این باور است که پیمان صلح تنها در صورتی کامل خواهد بود که به مسئله قره‌باغ و آزادی همه اسرای ارمنی بپردازد. او این پیمان را «فریبکارانه» خواند.

«گغام مانوکیان» نماینده فراکسیون «هیاتان» نیز گفت: نیکول پاشینیان فقط به یک سند بی‌ارزش نیاز دارد تا پس از شکست سنگین سال 2021، به مردم بگوید که او صلح را برایشان به ارمغان آورده است.

اختلاف بر سر مفاد قرارداد صلح ارمنستان و آذربایجان

در جریان مذاکرات اخیر برای امضای پیمان صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، هر دو طرف بر روی 13 بند از 17 بند پیشنهادی به توافق کامل رسیده‌اند و در مورد 3 بند دیگر نیز پیشرفت قابل‌توجهی حاصل شده است. با این حال، اختلاف بر سر یک بند خاص مانع از امضای نهایی این سند شده است.

هرچند جزئیات دقیق این بند مورد اختلاف هنوز به طور رسمی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد که این بند به یکی از مسائل کلیدی و حساس در روابط دو کشور مربوط باشد. برخی تحلیلگران بر این باورند که این اختلاف ریشه در اختلافات تاریخی و ارضی دو کشور دارد.

اپوزیسیون ارمنستان ضمن ابراز نگرانی از عدم شفافیت در روند مذاکرات، خواستار دسترسی به متن کامل پیش‌نویس پیمان صلح شده است. دولت ارمنستان نیز ضمن تأکید بر اهمیت دستیابی به صلح پایدار، تلاش می‌کند تا با همکاری میانجی‌گران بین‌المللی، اختلافات موجود را برطرف کرده و به توافق نهایی دست یابد.

اهمیت دستیابی به توافق صلح برای ثبات منطقه و توسعه اقتصادی هر دو کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست. با این وجود، تا زمانی که اختلافات بر سر بندهای باقی‌مانده حل نشود، دستیابی به صلح پایدار در قفقاز جنوبی همچنان با چالش‌هایی جدی روبرو خواهد بود.

«گغام مانوکیان» خبر داد که مخالفان بار دیگر درخواست دسترسی به متن کامل پیمان صلح را از وزارت خارجه کرده‌اند، اما درخواستشان رد شده است. به همین دلیل، آن‌ها قصد دارند از طریق قانونی به این موضوع رسیدگی کنند.

«آرتور هوهانسیان» دبیر حزب حاکم «پیمان مدنی»، در پاسخ به این موضوع، از ارائه جزئیات خودداری کرد و گفت که نمی‌تواند در مورد محتوای این بند صحبت کند.

وی از مشخص کردن دقیق بندی که بر سر آن ایروان و باکو به توافق نرسیده‌اند خودداری کرد.

هوهانسیان توصیه کرد که بر تعداد بندهای سند تمرکز نشود، زیرا در طول مذاکرات تغییراتی ممکن است رخ دهد.

دبیر حزب «پیمان مدنی» گفت: اکنون پیشنهاد ما یک پیمان صلح 16 ماده‌ای است که 13 ماده آن به طور کامل توافق شده است. ما پیشنهاد می‌کنیم که این توافق را نهایی کنیم و به پیش برویم.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر پاشینیان در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود اظهار داشت که امکان امضای سند با مفاد توافق‌شده موجود وجود دارد و مذاکرات در مورد سایر مسائل می‌تواند پس از آن ادامه یابد.

دولت ارمنستان در پاسخ به منتقدان خود تأکید می‌کند که صلح در قفقاز جنوبی نه‌تنها ممکن، بلکه واقع‌بینانه است و همزیستی مسالمت‌آمیز با همسایگان به پیشرفت ارمنستان کمک خواهد کرد.

نیکول پاشینیان در کنفرانس بین‌المللی «گفتگوی ایروان» هفته گذشته اظهار داشت: هیچ کشوری وجود ندارد که روابطش صرفاً با یک توافقنامه تنظیم شود. اما بسیار مهم است که پایه یا بهتر بگوییم پایه‌ای که در نتیجه چند سال مذاکرات ما ایجاد شده است را رد نکنیم. من امیدوارم که به زودی فرصتی داشته باشیم تا بخش توافق شده و متن توافق شده پیمان صلح را امضا کنیم و به مذاکرات بعدی برای حل سایر مسائل احتمالی بپردازیم.

انتهای پیام/