تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد دانش بنیان
لینک : econews.ir/5x3782730
شناسه : 3782730
تاریخ :
بیمار ALS با تراشه مغزی آنلاین خرید می‌کند اقتصاد ایران: یک تراشه نوین و خارق العاده به مردی مبتلا به ALS کمک کرده تا با مغزش به الکسا دستیار صوتی آمازون دستور دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، شرکت سینکرون (سازنده رابط مغزو رایانه) اعلام کرد بیمار ۶۴ ساله مبتلا به ALS و دریافت کننده تراشه این شرکت می تواند بدون تکان دادن انگشتش برنامه های تلویزیونی را برای خود پخش، دستگاه های مختلف را کنترل و حتی به طور آنلاین خرید کند.

این دستاورد با کاشت یک تراشه کوچک در رگی در مغز این مرد ممکن شده است. بیمار با کمک این تراشه می تواند به طور ذهنی روی آیکون های تبلت فایر آمازون ضربه بزند و به طیفی از ویژگی های الکسا دسترسی یابد.

این نخستین باری است که از رابط مغز و رایانه برای کنش و واکنش با فناوری هوشمند خانگی استفاده و پتانسیل پلتفرم نوآورانه سینکرون نشان داده می شود. بیمار شرکت کننده در آزمایش این شرکت که مارک نام دارد با کمک فناوری جدید حس کنترل و استقلال در زندگیش را دوباره تجربه می کند.

مارک با کمک رابط مغز و رایانه می تواند فقط با فکر کردن به فعالیت هایی مانند برقراری تماس ویدئویی، پخش موسیقی، کنترل چراغ های خانه و حتی کتاب خواندن، این اعمال را انجام دهد.

مارک با متمرکز کرد افکارش در الکسا می تواند فعالیت های روزانه اش را بدون هیچ گونه تلاش فیزیکی انجام دهد و همین امر برای افرادی با شرایط مشابه امیدوارکننده است. طبق بیانیه سینکرون این تست نشان داد در آینده افراد می توانند خانه هوشمندشان را بدون اتکا به دستور صوتی یا نمایشگر لمسی کنترل کنند. در عوض افراد می توانند سیگنالی را به طور مستقیم از مغزشان به دستگاه هایی همخوان با الکسا مانند دوربین های زنگ در، کلید ها و ترموستات ها ارسال کنند.

فرایند کاشت رابط مغز و تراشه یک جراحی کم تهاجمی است که طی آن تراشه ای از طریق ورید ژوگولار در رگ خونی روی سطح قشر حرکتی مغز قرار می گیرد. تراشه پس از نصب هدف حرکتی را مغز ردیابی و به طور بی سیم منتقل می کند این فناوری برای احیای توانایی افراد دچار فلج ابداع شده تا بتوانند دستگاه های شخصی شان را کنترل کنند.