تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3782688
شناسه : 3782688
تاریخ :
پیش‌بینی زمستان سرد و افزایش ناترازی گاز اقتصاد ایران: پیش بینی شده زمستان امسال زمستانی سرد با مصارف بالای گاز و سوخت مایع خواهد بود؛ در همین زمینه نخستین هماهنگی مدیریت تأمین انرژی زمستان امروز با حضور معاونان وزرای نفت و نیرو برگزار شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که در وزارت نیرو برنامه‌ریزی برای تأمین برق تابستان 1404 با آغاز برگزاری جلسات هماهنگی از هفته جاری آغاز شده، در وزارت نفت جلسات تأمین سوخت زمستانه کلید خورده است.

امروز، با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، نخستین جلسه مدیریت تأمین انرژی در زمستان 1403 برگزار شد. در جلسه امروز، نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس، معاون وزیر کشور در عمران و توسعه امور شهری و روستایی نیز حضور داشتند.

پیش‌بینی زمستان سرد و مصرف بالای گاز و سوخت مایع در زمستان امسال، موجب شده تا برگزاری جلسات هماهنگی مدیریت تأمین انرژی زمستان، به صورت ویژه پیگیری شود.

محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص گفت: پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در زمستان امسال نسبت به پارسال کاهش قابل توجهی داشته باشد و طبیعی است که متناسب با آن، حجم مصرف سوخت در همه بخش‌ها افزایش یابد.

همچنین، سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در خصوص تأمین سوخت زمستان امسال گفت: از آن‌جا که گاز سهم عمده‌ای در سبد انرژی کشور دارد، ضروری است از همه ظرفیت‌های کشور برای تولید پایدار استفاده شود.

توکلی ضمن تشریح اقدام‌های کوتاه‌مدت و برنامه‌های بلندمدت صنعت گاز برای رفع موانع و مشکلات موجود، تصریح کرد: بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور، نیازمند هماهنگی و عزم ملی است که تنها در سایه مدیریت مصرف بهینه گاز در همه بخش‌ها و اجرای دقیق قوانین موجود مانند مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، می‌توان به آن دست یافت.

وی به برگزاری نخستین نشست کمیته سوخت زمستانی این شرکت اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی برای انتقال حداکثری گاز با رویکرد حفظ پایدار شبکه در دوره سرد سال و افزایش سطح همکاری درون‌سازمانی برای پیشگیری از ایجاد موانع در مسیر خدمت‌رسانی به مردم، از مهم‌ترین سرفصل‌های این نشست بود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه، از سه اقدام مهم در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز سخن گفت و اعلام کرد: با راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز و اقبال سرمایه‌گذاران از این طرح، این امکان فراهم خواهد شد تا آن‌ها با آگاهی و اطمینان بیشتری در طرح‌های بهینه‌سازی مشارکت و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

توکلی به همکاری ایران و روسیه در قالب توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران نیز اشاره کرد و گفت: عملیاتی‌شدن این توافق‌نامه سبب خواهد شد تا افزون بر افزایش جهشی سهم ایران در تجارت جهانی گاز، ایران در آینده به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

به گزارش تسنیم، پیش‌بینی ناترازی گاز 300 تا 350 میلیون مترمکعبی گاز در زمستان امسال وجود دارد و ذخیره‌سازی مناسب سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع یکی از الزاماتی است که در دستور کار وزارت نفت و نیرو قرار گرفته است.

انتهای پیام/