تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3782659
شناسه : 3782659
تاریخ :
نشست زنان افغان در آلبانی با ناهماهنگی پایان یافت اقتصاد ایران: فعالان زن افغان دو روز پس از پایان نشست آلبانی درباره تعامل با جامعه جهانی و طالبان قطعنامه صادر کردند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، زنان فعال افغان دو روز پس از پایان نشست خود در آلبانی با اختلاف نظرهای فراوان قطعنامه‌ای صادر کردند.

این قطعنامه 14 ماده دارد که دو مورد آن از ماده‌های اختلافی پنداشته می‌شود؛ ماده‌هایی که اعتراض‌هایی را میان شرکت کنندگان ایجاد کرده بود.

جمعی از شرکت‌کنندگان با نوشتن نامه‌ای به برگزار‌کنندگان و مدیران این نشست خواستار حذف بندهای 13 و 14 این قطعنامه شدند.

نویسندگان این نامه استدلال کرده‌اند که این دو بند می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای باز کردن دروازه‌های دیپلماسی و ایجاد ارتباط معنادار میان مخالفان طالبان و جامعه جهانی در نظر گرفته شود.

در قطعنامه، ماده‌های 13 و 14 به رنگ قرمز نوشته شده و اشاره شده است که این موارد در اجلاس عمومی به توافق نرسیده و نیازمند بحث و بررسی بیشتر است.

ماده 13 این قطعنامه تصریح می‌کند هر گونه دیدار و گفتگوی جامعه بین‌الملل با طالبان باید با حضور زنان در هیئت‌های مربوطه و برگزاری جلسات مشورتی با زنان در داخل و خارج کشور همراه باشد. این موضوع تأکید می‌کند که نمایندگی زنان باید در روندهای دیپلماتیک و مشورتی لحاظ گردد.

براساس ماده 14، هر گونه مذاکره و گفتگو با طالبان باید بر‌مبنای اصول و منطق مشورتی و با رعایت تمامی ارزش‌ها و قوانین حقوق بشری انجام شود. این ماده تأکید بر ضرورت رعایت اصول حقوق بشری در تعاملات بین‌المللی با طالبان دارد.

انتهای پیام/.