تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3782637
شناسه : 3782637
تاریخ :
ناترازی ها صنعت پتروشیمی را محدودتر کرده است اقتصاد ایران: یک کارشناس انرژی گفت: نبود شرایط و فضای مناسب کسب و کار در کشور، محدودیت‌های تحریمی و ناترازی هایی که با آن مواجه هستیم همه صنایع به ویژه صنعت پتروشیمی را محدودتر کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی تنها به دلیل مزیت‌هایی که در آن نهفته در سال‌های اخیر بسیاری از موارد آن بالفعل نشده است، گفت: این مزیت‌ها در سنوات گذشته رشد محسوسی داشته که قابلیت دفاع دارد زیرا منابع و ذخایر هیدروکربوری گاز را در اختیار داشته است.

وی ادامه داد: در دهه ۸۰ و ۹۰ رشد قابل توجهی در صنعت پتروشیمی وجود داشته است که با شروع برداشت از منطقه پارس جنوبی آغاز شده به طوری که ۱۴ میلیون تن محصولات پتروشیمی در سال ۸۰ به ۱۰۰ میلیون تن رسید.

کریمایی با اشاره به اینکه ایران نتوانسته در در بخش زنجیره افزوده آنطور که باید و شاید موفق باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت‌هایی که در کشور وجود داشت و در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از آن در حال از بین رفتن است، می‌توانستیم بیش از آنچه که وجود دارد در بالادست سرمایه گذاری کرده و موفق شویم.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: اکنون در برنامه هفتم پیش بینی شده ۳۵ میلیون تن به ظرفیت محصولات بالادست پتروشیمی کشور افزوده شود، در حالی که در دهه ۸۰ نزدیک به ۴۰ میلیون تن و در دهه ۹۰ نزدیک به ۳۶ میلیون تن به ظرفیت صنعت پتروشیمی افزوده شد. آن هم در شرایطی که کشور به دلیل تحریم‌ها، جذب سرمایه گذاری، سیاست تأمین خوراک و قیمت آن وضعیت متعادل‌تری داشت.

به گفته وی، اکنون با ناترازی های متعددی مواجهیم و شرایط تحریم پیچیده‌تر از گذشته شده است با این حال برنامه‌هایی که در ۱۰ سال محقق شده است حالا باید در ۵ سال به ثمر بنشیند.

وی ادامه داد: برای توسعه زنجیره ارزش محصولات یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد فضای کسب و کار است زیرا شاهدیم که می‌گویند چرا پتروشیمی‌ها در توسعه زنجیره ارزش ورود پیدا نکرده‌اند. این سوال به لحاظ اقتصادی اشتباه است زیرا فضای کسب و کار باید به گونه‌ای رقم بخورد که این شرایط به صورت خودکار اتفاق بیفتد.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: بنگاه‌های ما در حوزه پتروشیمی و زنجیره ارزش با همان مشکلاتی مواجه اند که کل اقتصاد با آنها درگیر است و مقیاس‌هایی نظیر تأمین مالی، مزیت‌های رقابتی در حوزه صادرات و… وجود دارد.

کریمایی اضافه کرد: نبود شرایط و فضای مناسب کسب و کار در کشور، محدودیت‌های تحریمی و ناترازی هایی که با آن مواجه هستیم همه صنایع و به ویژه صنعت پتروشیمی را محدودتر کرده است، بنابرین برای زنجیره ارزش به آسیب شناسی جدی نیاز داریم.