تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3782608
شناسه : 3782608
تاریخ :
غصه پرقصه والدین دانش‌آموزان از ثبت نام تا خرید نوشت‌افزار اقتصاد ایران: مشهد- دانش‌آموزان دیروز و پدر و مادرهای امروز که فصل تابستان را با دغدغه ثبت نام فرزندانشان در مدارس و لباس فرم گذراندند، این روزها نیز با نگرانی‌ خرید آغاز سال تحصیلی سپری می کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر گروه استان‌ها- هادی شمسی ثانی: برای همه ما پدر و مادرهایی که مدرسه را به دور از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای این سال‌ها تجربه کردهاند حال و هوای فرارسیدن ماه مهر و اشتیاق رفتن به مدرسه خیلی بیشتر از این روزها بود و روزهای پایان تابستان هنوز هم شعر قیصر امین پور: «باز آمد بوی ماه مدرسه بوی بازی‌های راه مدرسه؛ بوی ماهِ مهر، ماه مهربان بوی خورشید پگاهِ مدرسه؛ از میان کوچه‌های خستگی می‌گریزم در پناه مدرسه» را در گوشمان طنین‌انداز می‌کند.

دانش‌آموزان دیروز و پدر و مادرهای امروز که فصل تابستان را با دغدغه ثبت نام و … فرزندانشان در مدارس و لباس مدرسه و… شروع می‌کنند، این روزها نیز با نگرانی‌هایی درباره خرید کیف و نوشت افزار آنها دست و پنجه نرم می‌کنند.

بسیاری از وسایل عصر کنونی از جمله همین کیف و نوشت‌افزار دانش‌آموزان دیگر تنها وسیله‌ای برای استفاده کردن نیستند و بخشی از هویت و شخصیت کودکان و نوجوانان را می‌سازند؛ در این بین انتخاب و خرید وسایل باکیفیت و در عین حال برگرفته از فرهنگ بومی و ملی به دور از شخصیت‌ها و ارزش‌های غربی آن هم با قیمت مناسب مهمترین نگرانی و دغدغه این روزهای والدین است و به قول شاعر: «باز اول مهر است و درونم فوران کرد پیچیده مرا تنگ در آغوش زمان کرد؛ «از درد چه نالیم که این اول مهر است با آمدنش کل جهان دل نگران کرد.»

بازار نوشت‌افزار بازار متنوع و جذابی است که با طرح و رنگ‌های خوش آب و رنگش گاهی اوقات دانش‌آموزان را به سمت خریدهای غیرضروری و تجملاتی نیز سوق می‌دهد و این نیز یکی دیگر از سختی‌های خرید نوشت‌افزار برای والدین است.

این‌ها بخشی از دغدغه‌ها و مشکلاتی است که با کمی گشت و گذار در بازارهای نوشت‌افزار و فروشگاه‌های لوازم‌التحریر سطح شهر که روزهای شلوغی را سپری می‌کند احصا می‌شود. در همین حال به سراغ پدری رفتیم که در تلاش بود تا فرزندش را برای خرید دفترهای با جلد بومی قانع کند.

غصه پرقصه والدین دانش‌آموزان از ثبت نام تا خرید نوشت‌افزار

رنگ‌ها و طرح‌های جذاب و فریبنده

نیکپور که به همراه دو فرزند دانش‌آموزش در این فروشگاه حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر ادامه داد: نمادهای خارجی که در قالب انیمیشن به ذهن بچه‌ها رسوخ کرده در قالب لوازم‌التحریر آن‌ها با رنگ‌آمیزی و طرح‌های جذابی ارائه می‌شود که جدا از تأثیرگذاری بر شخصیت کودک مغایر با حمایت از تولید ملی است ولی خیلی اوقات بچه‌ها این حساسیت‌ها را درک نمی‌کنند

مادر امیرحسین ۹ ساله در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به قیمت بالای لوازم‌التحریر، پسرم را قانع کردم که از کوله پشتی و وسایل سال گذشته استفاده کند و بقیه لوازم مورد نیاز را خریداری کنیم ولی وقتی پسرم به مدرسه برود و وسایل دوستان و هم کلاسی‌هایش را ببیند هم در دلش حسرت می‌ماند و هم ناراحتی از ما به دل می‌گیرد.

او ادامه داد: یا باید خانواده‌ها همدیگر را درک کنند، یا مدرسه چنین شرایطی را فراهم کند و یا دولت مانند سال‌های دانش‌آموزی ما دفتر دولتی و … توزیع کند و وقتی هیچ کدام از این کارها نشود شرایط برای برخی خانواده‌هایی که تعداد دانش‌آموز بیشتری دارند واقعاً سخت می‌شود.

هزینه‌های بالای اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان

پدر یکی از دانش‌آموزان مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به هزینه‌های بالای نوشت‌افزار و کیف و کفش و پوشاک، تهیه همه این اقلام برای فرزندان در آستانه شروع مدارس یکی از دل مشغولی‌های جدی خانواده‌ها است.

رضائیان افزود: با اینکه در نمایشگاه پاییزه یا نمایشگاه‌های مشابه این اقلام با قیمت و کیفیت مناسب‌تری ارائه می‌شود ولی دسترسی و حضور در این نمایشگاه‌ها هم محدودیت‌ها و سختی‌هایی دارد و امکان حضور برای همه خانواده‌ها از مناطق مختلف شهر فراهم نیست و بهتر است زمینه عرضه نوشت‌افزارهای باکیفیت ایرانی با قیمت مناسب در سطح فروشگاه‌ها و لوازم‌التحریرهای سطح کشور فراهم شود.

مادر دیگری که به همراه فرزندانش در حال خرید لوازم‌التحریر بود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: وقتی ما دانش‌آموز بودیم از همان وسایل خواهر و برادر که باقی مانده بود یا اقلامی که از سال‌های قبل خودمان بود استفاده می‌کردیم ولی الان بچه‌ها اصرار دارند که با شروع سال تحصیلی جدید همه لوازم‌التحریر مورد استفاده آنها نیز جدید باشد.

ظریفی با بیان اینکه توان خرید کامل لوازم‌التحریر برای سه دانش‌آموز خیلی سخت است افزود: همیشه شهریور با این استرس و نگرانی مواجه هستیم و مجبوریم با سر زدن به فروشگاه‌های مختلف و یا نمایشگاه‌ها و از طرفی قانع کردن بچه‌ها با هر سختی که هست سال تحصیلی جدید را شروع کنیم.

غصه پرقصه والدین دانش‌آموزان از ثبت نام تا خرید نوشت‌افزار

شریفی پور یکی دیگر از والدین مشهدی است که در حاشیه خرید لوازم‌التحریر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: الان واقعاً خرید نسبت به دوره دانش‌آموزی ما سخت‌تر شده است.

او ادامه داد: خرید نوشت‌افزار با توجه به اینکه با حضور خود بچه‌ها انجام می‌شود کار خیلی سختی هست چون این قدر اجناس متنوع و رنگارنگی در بازار نوشت‌افزار وجود دارد که خیلی اوقات فرزندان بدون توجه به توصیه‌های والدین فریب این رنگ و لعاب را می‌خورند و وسایل فانتزی بدون کاربرد و گران قیمت را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: حالا خوشبختانه ما دستمان به دهانمان می‌رسد اما من نگران بعضی از خانواده‌ها هستم که وقتی با بچه‌ها وارد این فروشگاه‌های جذاب می‌شوند چگونه می‌خواهند برای فرزندشان خریدهایی که اغلب گران و بدون استفاده هست انجام دهند.

برپایی نمایشگاه ایران نوشت در مشهد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشگاه ایران نوشت با هدف حمایت از کالاها و کارخانجات ایرانی در حوزه نوشت افزار و کالای تحریر همزمان با سراسر کشور از ۱۵ شهریورماه در مشهد مقدس هم برپا شده است.

در این نمایشگاه که تا سوم مهر ماه هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب در پارکینگ شماره یک حرم مطهر رضوی میزبان علاقه‌مندان است، بیش از دو هزار قلم کالا از بیش از ۱۰۰ تولید کننده در این نمایشگاه در ۷ بخش کیف، جامدادی، نوشت افزار، اسباب بازی، دفتر، لوازم مهد و مدرسه به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه ایران نوشت فرصت عرضه نوشت افزار با هویت ایرانی اسلامی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در حاشیه بازدید از نمایشگاه ایران نوشت گفت: برپایی نمایشگاه نوشت افزار ایرانی – اسلامی فرصت خرید نوشت افزار با طرح ایرانی و قیمت مطلوب را برای مردم فراهم می‌کند.

محمد حسین‌زاده با اشاره به اینکه قرار گرفتن این نمایشگاه در جوار بارگاه منور رضوی فرصت خریدی را برای همه مردم و زائران مشهد الرضا ایجاد کرده است افزود: به همت فعالان فرهنگی و کسانی که دغدغه هویت ایرانی اسلامی داشتند اتفاق مبارکی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه نوشت‌افزار جزو وسایل ضروری حوزه تحصیل دانش آموزان و دانشجویان است اظهار کرد: این حوزه با غفلت مواجه شده بود و علاوه بر اینکه عمده تولیدات ما وارداتی بود، در حوزه محتوا هم از عناصر و شخصیت‌هایی استفاده می‌شد که با هویت ایرانی اسلامی ما در تضاد بود.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: خوشبختانه به همت جوانانی که عرق ایرانی اسلامی داشتند تولید ایرانی رونق گرفته است و شخصیت پردازی و تصاویر زیبای روی نوشت افزار هویت ایرانی اسلامی را تبلیغ و ترویج می‌کند.

عرضه انواع نوشت‌افزار در بازارهای سیار سطح شهر

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیرعامل سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد گفت: در سالی که مزین به «جهش تولید با مشارکت مردم» است، به منظور حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی، در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴، انواع نوشت‌افزار در بازارهای سیار سطح شهر مشهد با تخفیف ویژه عرضه می‌شود.

حسن کلیدری با بیان اینکه این جشنواره تا پایان مهرماه در بازارهای سیار شهرداری مشهد ادامه دارد خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت نوشت‌افزار در سطح شهر این جشنواره با هدف ایجاد بستر مناسب جهت تهیه اقلام موردنیاز تحصیلی، جشنواره فروش ویژه نوشت‌افزار در بازارهای سیار این سازمان راه‌اندازی می‌شود.

غصه پرقصه والدین دانش‌آموزان از ثبت نام تا خرید نوشت‌افزار

۵۴ پرونده تخلف در حوزه فروش لوازم مدارس در مشهد تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر بازرسی و نظارت اصناف خراسان رضوی از تشکیل ۵۴ پرونده تخلف فروش لوازم تحریر خبر داد و افزود: در روزهای باقیمانده تا آغاز فصل تحصیل علم و دانش، بازرسان این مدیریت نظارت و تشدید بازرسی از روند فروش و عرضه نوشت افزار را در دستور کار خود قرار داده است.

محسن صیادی با بیان اینکه این طرح از ابتدای شهریورماه امسال آغاز شده و تا نیمه مهرماه سال جاری ادامه دارد، تصریح کرد: از ابتدای شهریور ماه تاکنون، تعداد ۳۲۵ مورد بازرسی در این حوزه انجام شده که ۵۴ مورد منجر به تشکیل پرونده تخلف و ارجاع به تعزیرات حکومتی شده است.

بدون تردید فراهم کردن شرایط مناسب تحصیل در مدارس، شیوه‌های تدریس استاندارد و کم کردن دغدغه‌های دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها در زمینه فضاها و تجهیزات مورد نیاز آموزشی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی و تحقق زنده کردن احساس «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» در نوجوانان و جوانان باهوش کشور که مورد تاکید مقام معظم رهبری است ایفا کند.

نوشت‌افزار به عنوان یکی از وسایل پرمصرف دانش‌آموزان نقش تأثیرگذاری در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و تقویت «هویت ایرانی-اسلامی و شخصیت ملی» آنها دارد که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است؛ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اول فروردین‌ماه ۱۳۹۶ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به تبیین شعار آن سال «اقتصاد مقاومتی: تولید – اشتغال» پرداختند و در بخشی از سخنان خود واردات کالاهای مصرفی دارای تولید داخل همچون مواد خوراکی، پوشاک، وسایل منزل و لوازم‌التحریر را «مایه‌ی شرمندگی» در مقابل تولیدکننده و فروشندگان خارجی این کالاها خواندند و گفتند: برخی اجناس اساسی اگرچه در کشور تولید نمی‌شوند اما قابلیت تولید را دارند، بنابراین باید با رفع موانع و تولید آن‌ها، از وارداتشان به کشور جلوگیری کرد.

ایشان بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در پیامی به تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی فرمودند: «نوشت‌افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور است. تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولید کننده، مایه‌ی افتخار است.»