تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3782474
شناسه : 3782474
تاریخ :
مزایای پیاده روی در باران اقتصاد ایران: پیاده روی در زیر باران می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، باعث سوزاندن بیشتر کالری شود، احساس بهتری به شما بدهد و حتی استرس و اضطراب شما را کاهش دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرطب از cornishramblings ، باریدن باران، آلودگی هوا را کاهش می‌دهد. بارندگی میزان ذرات معلق موجود در هوا را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و در صورت همراهی با باد، این اثرات افزایش می‌یابد.

ذرات معلق شامل مواد آلی مانند دود، دوده، خاک و گرد و غبار و همچنین مواد معدنی مانند سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم است. هر قطره باران تعداد زیادی از این ذرات ریز آئروسل را جذب می‌کند و هوا را پاک کرده و کیفیت هوایی که تنفس می‌کنیم را بهبود می‌بخشد.

کاهش استرس و التهاب

آیا تا به حال بوی خوش خاک در زمان بارش باران بر زمین خشک را حس کرده‌اید؟ این اثر پتریکور نامیده می‌شود و ناشی از برخورد آب با زمین خشک و تولید ترکیبی به نام ژئوسمین است. ژئوسمین می‌تواند استرس را کاهش دهد و اثر آرام‌بخش داشته باشد. تحقیقی در سال ۲۰۲۲ نشان داد افرادی که در معرض خاک حاوی استرپتومایسس قرار گرفتند، سطوح بالاتری از هورمون شادی، سروتونین، و سطوح پایین‌تری از نشانگر التهابی، پروتئین واکنشی سی (CRP) داشتند.

تقویت پاسخ ایمنی

پیاده‌روی در جنگل حتی در باران نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. درختان مواد شیمیایی به نام فیتونسیدها تولید می‌کنند که سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت می‌کنند. تنفس این مواد سطح سلول‌های کشنده طبیعی (NK) را در جریان خون افزایش می‌دهد. این سلول‌ها وظیفه از بین بردن سلول‌های آلوده به ویروس و سرطان را دارند.

سوزاندن کالری بیشتر با پیاده‌روی زیر باران

ما تمایل داریم زیر باران سریع‌تر راه برویم یا بدویم که این امر منجر به سوزاندن کالری بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که زیر باران می‌دویدند، سطوح آدرنالین و لاکتات بالاتری داشتند که نشان می‌دهد عضلات آنان سخت‌تر کار کرده بودند.

احساس بهتر

بسیاری از مردم از پیاده‌روی در باران احساس نشاط ذهنی می‌کنند. توجه به زمین مرطوب و طبیعت اطراف می‌تواند به تغییر دیدگاه شما نسبت به زندگی کمک کند. پیاده‌روی زیر باران سطوح اندورفین را افزایش می‌دهد که به کاهش درد کمک کرده و احساسات مثبت را تحریک می‌کنند.

یون‌های منفی

بارندگی تمایل به تولید یون‌های منفی دارد که برای سلامت انسان مفید هستند. این یون‌ها جریان اکسیژن به مغز را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند احساس هوشیاری و خواب‌آلودگی کمتری داشته باشید.

کاهش گرمای ناشی از ورزش کردن

هوای بارانی می‌تواند به تنظیم دمای بدن کمک کند و از گرم شدن بیش از حد در حین ورزش جلوگیری کند. دماهای خنک‌تر و قطرات باران مانند خنک‌کننده‌های طبیعی عمل می‌کنند و به دفع گرما از بدن شما کمک می‌کنند.

اجتناب از پیاده‌روی در باران

شرایط خاصی وجود دارد که باید از پیاده‌روی در باران اجتناب کنید تا ایمنی و رفاه خود را در اولویت قرار دهید. افرادی که در معرض خطر افتادن هستند، افرادی که شرایط سلامتی دارند و ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض باران یا دمای سرد حال آنان بدتر شود، و افرادی که زخم دارند نباید در زیر باران ورزش کنند. همچنین، در شرایط آب‌وهوایی شدید مانند طوفان، رعد و برق، بادهای شدید و سیل، بهتر است در خانه بمانید.

جمع‌بندی

پیاده‌روی و ورزش در روزهای بارانی می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. از تقویت سیستم ایمنی و کاهش استرس گرفته تا سوزاندن کالری بیشتر و بهبود کیفیت هوا، این فعالیت‌ها می‌توانند به بهبود سلامت جسمی و روحی کمک کنند. بنابراین، به جای ماندن در خانه، با پوشیدن لباس‌های مناسب از فواید باران بهره‌مند شوید و سلامت خود را ارتقا دهید.