تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3782436
شناسه : 3782436
تاریخ :
انتقال ویروس از مدارس به خانه‌ها/مراقب عطسه های دانش‌آموزان باشید اقتصاد ایران: همزمان با شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس، می توان نگران انتقال بیماری‌های واگیردار در سطح جامعه بود. زیرا، دانش آموزان کمتر مراقبت های بهداشت را رعایت می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، فقط کافی است یک دانش آموز با علائم سرماخوردگی وارد مدرسه شود، فردای همان روز شاهد افزایش موارد سرماخوردگی در بین دانش آموزان و البته در خانواده‌های این دانش آموزان خواهیم بود. زیرا، محیط مدرسه به ویژه مدارس مقطع ابتدایی، شایع‌ترین مکان عمومی برای انتقال بیماری‌های واگیردار است.

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که بیش از ۲۰۰ نوع ویروس مختلف می‌توانند عامل ابتلاء به آن باشد. این بیماری علائمی مانند سردرد، آبریزش بینی و سرفه را ایجاد می‌کند.

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با عنوان این مطلب که در فصل پاییز شاهد افزایش بیماری‌های ویروسی هستیم، گفت: افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف‌تر است، بیشتر بیمار می‌شوند و آنهایی که مقاومت بدنی بالاتری دارند، خیلی ضعیف این بیماری‌ها را می‌گیرند.

در همین حال، حسن نوری ساری معاون آموزش و پژوهش سازمان اورژانس کشور گفت: برخی بیماری‌های تنفسی و گوارشی ممکن است در مدارس بروز کند که در این صورت بهتر است اگر دانش آموزی مبتلا به بیماری است به مسئول سلامت مدرسه اطلاع داده شود و یا در صورت بروز علائمی مانند تب و ضایعات پوستی، دانش آموز نباید در مدرسه حضور داشته باشد و باید تحت درمان و مراقبت قرار گیرد.

همه تسلیم سرماخوردگی می‌شوند

از سوی دیگر، افشین منیری متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به اینکه افراد صد درصد سالم هم تسلیم ویروس‌های سرماخوردگی می‌شوند، گفت: در یک پژوهش انجام شده، حدود ۹۵ درصد از داوطلبانی که ویروس سرماخوردگی وارد بینی آنها شد، به ویروس آلوده شدند. با این حال، تمام کسانی که به یک ویروس سرماخوردگی آلوده می‌شوند، در عمل سرما نمی‌خورند و فقط حدود ۷۵ درصد از داوطلبانی که آلوده شدند، علامت‌های سرماخوردگی را نشان دادند.

وی با عنوان این مطلب که ویروس‌های سرماخوردگی از طریق هوا پخش می‌شوند به ویژه هنگامی که بیمار سرفه یا عطسه می‌کند، گفت: اما این تنها یکی از راه‌هایی است که ویروس، قربانی بعدی خود را از طریق آن پیدا می‌کند.

منیری ادامه داد: ویروس‌ها می‌توانند در دستان شما باشند، اگر شما چیزی را که ویروس روی آن است، مانند تلفن، اسباب‌بازی یا دست دوستتان لمس کنید، ویروس‌هایی که به دست شما می‌چسبند به راحتی می‌تواند از راه‌هایی وارد بدن شوند.

افزایش بیماری‌های تنفسی در پاییز

محمدرضا سهرابی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: همزمان با بازگشایی مدارس و شروع فصل پاییز معمولاً شیوع سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی نیز افزایش می‌یابد.

وی، یکی از عوامل مهم و مؤثر در شیوع سرماخوردگی و سایر بیماری‌های تنفسی را تجمع افراد در زیر یک سقف عنوان کرد و افزود: برای به حداقل رساندن خطر انتقال بیماری‌های تنفسی شایع باید تهویه فضاهای سربسته مورد توجه قرار گیرد و در و پنجره‌ها در فواصل معینی باز شوند تا تهویه هوا به خوبی انجام شود.

سهرابی از مربیان و معلمان خواست برای حفظ سلامت کودکان و نوجوانان توجه به آداب بهداشتی و خودمراقبتی را به دانش‌آموزان بیاموزند.

وی تاکید کرد: کودکان و نوجوانان در سنین مدرسه و مهد کودک باید بیاموزند هنگام عطسه و سرفه به طور صحیح جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند و از وسایل شخصی خود استفاده کنند.

سهرابی از والدین و مسئولان مدارس خواست به علائم بیماری‌ها حساس باشند و اگر دانش‌آموز یا کارکنان مدرسه علائمی مانند تب، سرفه و عطسه دارند حتماً در منزل استراحت کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ضرورت استفاده از ماسک برای مبتلایان به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، کرونا، آنفلوانزا و سایر بیماری‌های تنفسی خاطرنشان کرد: فرد بیمار برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران حتماً باید از ماسک مناسب به شیوه صحیح استفاده کند.

سهرابی با تاکید بر ضرورت دسترسی به مایع صابون در سرویس بهداشتی مدارس یادآور شد: شستن صحیح دست‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های ویروسی، میکروبی و انگلی ضروری است. بنابراین باید آموزش لازم در این خصوص به دانش‌آموزان ارائه شود.

وی از مربیان مهدهای کودک و مدارس خواست در قالب نقاشی، مسابقه و انجام فعالیت گروهی طرز صحیح شست و شوی دست‌ها و آداب بهداشتی را با کودکان و دانش‌آموزان تمرین کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، آموزش بهداشت فردی به دانش آموزان را یکی از مهم‌ترین ارکان سلامت در طول دوره تحصیلی عنوان کرد و از خانواده‌ها خواست به سلامت جسمی و بهداشت روانی فرزندان خود توجه کنند.

سهرابی در ادامه به والدین تاکید کرد چنانچه فرزندشان مبتلا به بیماری خاصی است و یا از داروی خاصی استفاده می‌کند موضوع را حتماً با اولیای مدرسه در میان بگذارند تا در شرایط ویژه بتوان با اولویت و اطلاعات کافی به این دانش‌آموزان کمک کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان ضمن آرزوی سلامت برای همه دانش‌آموزان و مربیان و معلمان خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشتی و مراقبان سلامت در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت همواره آماده مشاوره و پاسخگویی در زمینه سلامت دانش‌آموزان و بهداشت مدارس هستند.