تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3782432
شناسه : 3782432
تاریخ :
۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی با ساخت یک ابزار تخصصی در جراحی‌ها اقتصاد ایران: یک شرکت دانش بنیان ایرانی موفق به بومی سازی تروکار لاپاراسکوپی شده است که به میزان حداقل ۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت نوآوران طب شریف اولین شرکت تولید کننده تروکارهای بالن‌دار در ایران است که با توسعه تکنولوژی و دانش فنی این حوزه به این روش تولید دست یافته است.

این شرکت، برگرفته از یک تیم فنی، اجرایی و ترکیب سهامداری از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های کشور از قبیل دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که از یک تیم تحقیق و توسعه با تجربه در زمینه طراحی، ساخت و تولید قالب‌های دستگاه تزریق برخوردار است.

شرکت نوآوران طب شریف در قالب یک طرح کلان موفق به تولید تروکار جراحی لاپاراسکوپی شده و بهره برداری نهایی از تولید تروکار جراحی لاپاراسکوپی به تعداد ۸۰ هزار عدد را در دستور کار خود دارد.

صادق جنگجو، مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهد سالانه بیش از ۱۳ میلیون عمل لاپاراسکوپی در جهان انجام می‌شود که پیش‌بینی می‌شود این اعداد طی پنج سال آینده به میزان یک درصد رشد داشته باشند، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از جراحی‌های پایه مانند کیسه صفرا و آپاندیس در کشور با لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

به گفته او، رشد روز افزون عمل‌های کم تهاجمی درون بین از قبیل جراحی‌های لاپاراسکوپی در کشور و سطح دنیا باعث شد تا به سمت تولید ابزارهای مصرفی این عمل‌ها برویم که در نتیجه با هدف طراحی و ساخت تروکار جراحی لاپاراسکوپی این فرآیند آغاز شد.

وی ادامه داد: امروزه بسیار از جراحی‌های مربوط به شکم مانند ترمیم فتق، بای پس معده، اسلیو معده و برداشتن اندام‌های داخل شکم با استفاده از روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود. مزیت این روش برای جراحان و پزشکان این است که جراحان نیازی به باز کردن شکم برای انجام جراحی ندارند و می‌توانند بدون باز کردن شکم، داخل بدن بیمار را به طور واقعی و در همان لحظه ببینند. در کنار این موضوع جراح می‌تواند به راحتی نمونه‌های بیوپسی را گردآوری کند. در نتیجه فواید زیاد عمل‌های جراحی لاپاراسکوپی و دوره نقاهت کم نسبت به عمل‌های باز باعث شد تا طراحی و ساخت سبد محصولات مصرفی جراحی‌های لاپاراسکوپی کلید بزنیم.

جنگجو با بیان اینکه تروکار از آن دسته از تجهیزات لاپاراسکوپی است که در جراحی‌های لاپاراسکوپی استفاده از آن بسیار مرسوم است، تصریح کرد: جراحان معمولا از یک تروکار یکبار مصرف استفاده می‌کنند. استفاده از تروکار به منظور ایجاد فضا بین حفره داخل شکم بیمار و محیط بیرونی است. تروکار لاپاراسکوپی در تمامی لایه‌های دیواره شکم بیمار نفوذ می‌کند. این موضوع باعث می‌شود باقی ابزار جراحی بتوانند به راحتی وارد حفره‎های ایجاد شده در شکم بیمار شوند.

به گفته او، تروکار لاپاراسکوپی یکبار مصرف استریل در جراحی‌های لاپاراسکوپی، عمل‌های اورولوژی، عمل‌های مخصوص زنان و سایر جراحی‌هایی که از طریق شکم انجام می‌شوند کاربرد دارد و باعث می‌شود، مسیر ورود ابزارهای اندوسکوپی و اورولوژی مشخص شود.

مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف، تصریح کرد: پروژه تروکار جراحی لاپاراسکوپی با هدف کسب دانش فنی صد در صدی طراحی محصول و همچنین ساخت و راه‌اندازی خط تولید و فناوری مونتاژ کاملاً ایرانی راه اندازی شد و در حال حاضر ما، تنها شرکتی هستیم که توانسته‌ایم طراحی و ساخت قالب تا طراحی سیستم مونتاژی این محصول را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: دو دسته محصول این شرکت، تروکار لاپاراسکوپی سایز ۵ تیغ‌دار و بالن دار و سایز ۱۲ بدون تیغ و دوربین‌بر جهت انتقال ادوات، تجهیزات و دوربین به داخل شکم است.

جنگجو همچنین بر چالش های طراحی و ساخت این محصول متمرکز شد و گفت: چالش اول ناتوانی محصول ساخته شده در حفظ فشار شکم به میزان ۲۰ میلی متر جیوه بود که باعث ایجاد محدودیت برای جراح می شد، مساله دیگر انطباق ناپذیری محصول با ابزارهایی بود که باید از طریق آن به راحتی وارد حفره شکمی شده و از آن خارج می شد.

به گفته او، مساله سوم چالش‌های فرآیندی بود که عملکرد قالب‌ها را پس از چندین ضرب تولیدی دچار مشکل می‌کرد که در راستای تولید این محصول، چالش‌های مطروحه مرحله به مرحله و توسط تیم‌های دانشی و فنی شرکت مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند و در نهایت چالش‌های تولید این محصول برطرف شد.

وی ادامه داد: حل چالش‌های ساختاری در روند طراحی و تولید این محصول با توجه به اینکه جزو محصولات پایه‌ای حوزه لاپاراسکوپی کشور بود سبب شد تا به عنوان طرح کلان معرفی و روند طراحی و ساخت آن شروع شود.

مدیرعامل شرکت نوآوران طب شریف، در خصوص تعداد افرادی که از رهگذر این طرح کلان مشغول به کار شده اند، گفت: میزان اشتغالزایی این شرکت برای افراد به صورت مستقیم ۲۵ نفر تیم تولید و فروش و به صورت غیر مستقیم تا ۵۰ نفر اشتغالزایی کرده است که قابلیت افزایش این تعداد به حدود دو برابر عدد ذکر شده را دارد.

وی ادامه داد: همچنین دارای یک تیم آموزش‌دیده و با تجربه در زمینه مونتاژ و بسته بندی است که کار بسته‌بندی و خروج محصول از شرکت را انجام می دهند؛ در ادامه تیم تضمین کیفیت و کنترل کیفیت، بطور دائم و مؤثر و به صورت دقیق تمام مراحل کار را مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهند تا کیفیت محصولات در بالاترین سطح حفظ شود و در وهله آخر، تیم اجرایی و فروش این محصول را با بازاریابی و توسعه بازار به بازار تخصصی عمل‌های لاپاراسکوپی وارد می‌کند.

به گفته او، شرکت نوآوران طب شریف جهت اخذ مجوزهای مربوطه اداره کل تجهیزات پزشکی ایران، تیم تولید صنعتی خود را در محل کلین روم مستقر کرد و با جذب نیروهای انسانی تحصیل کرده و با تجربه، موفق به تولید اولین بچ آزمایشی خود در تیرماه سال ۱۴۰۲ شد و سپس بعد از بازرسی کارشناسان اداره کل تجهیزات پزشکی ایران در مردادماه، موفق به کسب پروانه تولید و IRC Code در شهریورماه ۱۴۰۲ از این اداره شد. همچنین با پیش فروش و عقد قرارداد فروش ماهیانه سه هزار عدد محصول تروکار لاپاراسکوپی سایز۱۲ و شش هزار عدد محصول تروکار تیغ دار و بالن دار سایز ۵ و ورود به بازار هدف از مهرماه، امیدوار است بتواند با تکمیل سبد سایر مدل ها و محصولات مربوط به حوزه عمل‌های جراحی لاپاراسکوپی و درون‌بین در راستای ارتقای سطح سلامت مردم عزیز ایران تلاش کند.

جنگجو در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حجم واردات شش میلیون دلاری این محصولات از سبد ابزارهای جراحی لاپاراسکوپی و میزان تولید حداقل ۱۰ درصد از حجم بازار هدف این محصول؛ این شرکت در وهله اول به میزان حداقل ۶۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی داشته است که در ادامه و با افزایش محصولات سبد تروکار جراحی لاپاراسکوپی تا پایان سال به میزان حداقل ۲۰ درصد، تولیدات شرکت هم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار خواهد رسید که با توسعه خط تولید قابلیت رسیدن به ۵۰ درصد حجم بازار را خواهد داشت.