تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3782423
شناسه : 3782423
تاریخ :
رشد ۷۳ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۵ ماهه ابتدایی امسال اقتصاد ایران: عملکرد حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در ۵ ماهه ابتدایی امسال حاکی از آن است که میزان ترانزیت بار در این مدت به ۷.۸ میلیون تن رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷۳ درصدی داشته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی حاکی از آن است که میزان ترانزیت بار توسط بخش جاده‌ای در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۷.۸ میلیون تن رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۴.۵ میلیون تن) افزایش ۷۳ درصدی را نشان می‌دهد. بررسی روند ده ساله ترانزیت نیز حاکی از آن است که بیشترین میزان ترانزیت در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با ۴.۵ میلیون تن ثبت شده بود، که با افزایش ۷۳ درصدی در سال جاری، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

بیشترین میزان ترانزیت ورودی از پایانه مرزی پرویز خان و بندر شهید رجایی به ترتیب با ۲.۲ و ۲ میلیون تن گزارش شده است. در مقابل، کمترین میزان ترانزیت مربوط به منطقه آزاد کیش و پایانه مرزی مهران به ترتیب با ۶ و ۷ تن است. این افزایش قابل توجه در ترانزیت جاده‌ای می‌تواند نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش فعالیت‌های تجاری در بخش حمل و نقل جاده‌ای باشد.

در بخش حمل بار با بارنامه، میزان بار جابه‌جا شده در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ۲۳۷ میلیون تن رسیده است؛ این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۳۰ میلیون تن بود، ۳ درصد افزایش داشته است. بررسی روند ده ساله حمل بار نشان می‌دهد که بیشترین میزان حمل بار در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۲ با ۲۳۰ میلیون تن ثبت شده بود، که با وجود افزایش ۳ درصدی در سال جاری، همچنان نسبت به سال گذشته روندی صعودی در جریان است.

استان‌های اصفهان و تهران در صدر مقاصد حمل بار جاده‌ای

بیشترین میزان حمل بار به مقصد استان‌های اصفهان و تهران به ترتیب به میزان ۲۴ و ۲۲ میلیون تن بوده است. در مقابل، کمترین میزان حمل بار مربوط به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خراسان شمالی با ۸۸۹ و ۱۶۸۳ هزار تن است. از مجموع ۲۳۷ میلیون تن بار جابه‌جا شده، ۷۷ میلیون تن (۳۳ درصد) مواد ساختمانی و معدنی، ۴۶ میلیون تن (۲۰ درصد) مواد شیمیایی، ۴۶ میلیون تن (۲۰ درصد) محصولات کشاورزی، دامی و غذایی، ۳۹ میلیون تن (۱۶ درصد) کالای فلزی و ۲۸ میلیون تن (۱۲ درصد) شامل سایر کالاها نظیر ماشین‌آلات، کاغذ و چوب، و خرده بار بوده است.

تعداد مسافر جابه‌جا شده با صورت وضعیت در این مدت به میزان ۵۶ میلیون نفر گزارش شده و از میان ۵۶ میلیون نفر مسافر جابه‌جا شده، ۲۹ میلیون نفر (۵۱ درصد) از اتوبوس، ۱۹ میلیون نفر (۳۴ درصد) از مینی‌بوس و ۸ میلیون نفر (۱۵ درصد) از سواری استفاده کرده‌اند. بیشترین میزان جابه‌جایی مسافر به مقصد استان‌های خراسان رضوی و کرمان به ترتیب به میزان ۷ و ۶ میلیون نفر بوده است، در حالی که کمترین میزان جابه‌جایی به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و سمنان به ترتیب با ۲۲۱ و ۴۱۹ هزار نفر اختصاص داشته است.