تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3782399
شناسه : 3782399
تاریخ :
سرشماری عمومی کشاورزی آبان‌ماه در زنجان اجرا می‌شود اقتصاد ایران: زنجان-معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زنجان گفت: سرشماری عمومی کشاورزی آبان‌ماه در همه مناطق شهری و روستایی این استان به جز چهار شهر اجرا می‌شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، ایرج امینی اظهار کرد: سرشماری عمومی کشاورزی از ۱۲ آبان‌ماه همزمان با سراسر کشور در استان زنجان آغاز می‌شود و تا ۱۱ آذرماه ادامه دارد.

وی عنوان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی اطلاعات مهمی از فعالیت‌های کشاورزی کشور در سطح کوچک‌ترین واحد جغرافیایی ارائه می‌دهد که تنها با اجرای سرشماری قابل حصول است و با توجه به فاصله گرفتن از آخرین سرشماری، این کار در سال جاری ضروری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به اینکه سرشماری کشاورزی در همه مناطق شهری به جز شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی و مناطق روستایی اجرا می‌شود، یادآور شد: شهرهای زنجان، ابهر، قیدار و دندی به دلیل نسبت بسیار پایین تعداد بهره‌برداران سرشماری نمی‌شود.

وی افزایش تولید و مدیریت منابع آب از طریق افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح، توسعه واحدهای صنعتی کشاورزی، کشت در محیط‌های کنترل شده، جایگزینی کشت محصولات با نیازهای آبی کم و کاهش دوره‌های آبی کشت مجدد و الگوی کشت را از موضوعات مهم در حوزه کشاورزی برشمرد.

امینی تصریح کرد: تحقق همه این موارد و کشاورزی فراسرزمینی و مدیریت صحیح پس از برداشت محصول از طریق کاهش ضایعات، انبارداری صحیح محصولات، توزیع مناسب، مدیریت مصرف، صادرات و واردات میسر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولیدات کشاورزی و مدیریت صحیح پس از برداشت محصول نیز با تصمیم‌سازی مناسب، هدفگذاری صحیح، برنامه‌ریزی دقیق، اجرای موفق، نظارت و ارزیابی امکانپذیر خواهد بود که نیازمند وجود داده‌های با کیفیت و به‌هنگام در پایین‌ترین سطوح جغرافیایی است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان لازمه توسعه پایدار کشورها را تأمین امنیت غذایی و سایر نیازهای افراد مثل بهداشت، پوشاک و مسکن دانست و گفت: بخش کشاورزی سهم قابل ملاحظه‌ای در سایر فعالیت‌ها به ویژه بخش خدمات مثل حمل و نقل، بازاریابی، توزیع و معیشت افراد جامعه دارد.

وی یادآور شد: بر اساس تعریف سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، امنیت غذایی دسترسی همه افراد به غذای کافی، سالم و مغذی به نحوی که نیاز و ترجیح تغذیه آنان برای یک زندگی سالم و فعال تأمین شود، است.

امینی عنوان کرد: در سال‌های اخیر افزایش جمعیت، بحران آب، تغییرات اقلیمی و محدودیت اراضی کشاورزی کشورها را با چالش‌های امنیت غذایی مواجه کرده که رفع چالش‌های امنیت غذایی با افزایش تولیدات کشاورزی و مدیریت صحیح پس از برداشت محصول امکان‌پذیر است.