تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3782388
شناسه : 3782388
تاریخ :
دیوارکشی در رصدخانه مراغه آغاز شد اقتصاد ایران: تبریز- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه از تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار استانی برای محوطه‌سازی رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد محرم‌پور روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این دیوار حایل بین محوطه رصدخانه و سایت مجاور و در پی صدور سند ملکی برای حدود ۲.۵ هکتار از محوطه این اثر به نام میراث فرهنگی احداث می‌شود.

به گفته وی احداث ساختمان نجوم و اخترفیزیک در محوطه رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی حدود ۲ دهه معطل تأمین زمین بود و مشکل پیش‌روی آن با صدور این سند در تیر سال جاری رفع شد و اکنون می‌توان این مرکز را بنا کرد.

وی با اشاره به اینکه نصب پلانتاریوم در محل رصدخانه مراغه به دلیل نبود ساختمان طی ۲ دهه گذشته امکان‌پذیر نشد، ادامه داد: این پلانتاریوم ژاپنی طی سال ۱۳۸۳ با یک میلیون دلار هزینه از محل اعتبارات ملی خریداری شد اما تاکنون بدون استفاده باقی مانده است.

محرم‌پور همچنین بیان کرد: اوایل سال جاری پژوهشکده تاریخ علم دانشگاه تهران و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز در خصوص ایجاد موزه علم نجوم در رصدخانه مراغه تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن، موزه‌ای متشکل از ماکت‌های ابزارهای رصدخانه مراغه در مقیاس اصلی و در مجاورت رصدخانه خواجه نصیرالدین طوسی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه اضافه کرد: تنظیم شناسنامه ابزارهای نجومی، معرفی ابزارهای علمی کهن به مخاطبان عام، برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاربرد ابزارهای نجومی کهن و تأسیس موزه مجازی تاریخ نجوم از دیگر بندهای این تفاهم‌نامه است.

وی این را هم بیان کرد که صدور سند برای ۱۸ هکتار دیگر از محوطه رصدخانه مراغه به نام میراث فرهنگی در دست پیگیری است.