تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3782298
شناسه : 3782298
تاریخ :
امیدوارم صیدی بتواند اعتماد را به بازار سرمایه بازگرداند اقتصاد ایران: رئیس سابق سازمان بورس باتاکید بر اینکه امیدواریم اعتماد به بازار سرمایه برگردد، گفت: افزایش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد موجب شد شرکت‌های بورسی به واردکننده‌ها یارانه بپردازند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر مجید عشقی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در مراسم معارفه مدیر عامل جدید سازمان بورس با ارائه گزارشی از عملکرد ۳ ساله خود گفت: اتفاقاتی که در این مدت رخ داد و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها به نصف منجر شد، بر روند بازار سرمایه مؤثر بود.

وی ادامه داد: معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری با هدف توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از ۲۵ درصد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است. در این مدت بیش از ۳۰۰ مجوز جدید نهاد مالی با هدف انحصارشکنی و افزایش رقابت صادر شد و تعداد نهادهای مالی بورسی از ۷۰۰ نهاد به بیش از هزار نهاد رسید. در ۳ سال گذشته توزیع سود نقدی بین سهامداران ساماندهی شد.

رئیس سابق سازمان بورس تصریح کرد: در این ۳ سال دستورالعمل حاکمیت شرکتی اصلاح شد اما هنوز راهی طولانی تا اعمال کامل این مقررات در پیش داریم. فقط اصلاح بند س قانون بودجه بیش از ۶ ماه وقت و انرژی مدیریت سازمان بورس را مصروف خود کرد و سهم بازار سرمایه از تأمین مالی به ۳۰ درصد افزایش یافته است. ساختار سهام عدالت به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. اما با این حال تلاش کردیم مجامع سرمایه‌گذاری استانی برگزار و سهام عدالت آزاد شود.

وی گفت: نرخ گاز ۱۱ و نرخ برق بیش از ۲۰ درصد در این ۳ سال افزایش یافت. نرخ بهره هم به بیش از ۳۰ درصد رسید که با این نرخ هیچ سرمایه‌گذاری توجیه ندارد. نکته بعدی شکست هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی بود که اثرات همه آن‌ها در عرض چند ثانیه بر بورس به شکل چند برابری مشاهده می‌شد.

به گفته عشقی، افزایش فاصله نرخ ارز در سامانه نیما با بازار آزاد هم موجب شد عملاً شرکت‌های بورسی به واردکننده‌ها یارانه بپردازند. اتفاقات سیاسی رخ داده در ۳ سال گذشته موجب شد ریسک سیستماتیک بورس به شدت افزایش یابد.

وی همچنین از وزیر اقتصاد به خاطر انتخاب صیدی تقدیر کرد و برای رئیس جدید سازمان بورس در بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه تقدیر و سپاسگزاری کرد.