تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3782271
شناسه : 3782271
تاریخ :
وزیر ارتباطات درباره فیلترینگ: سیاست‌گذاری نه، کیفیت شبکه در حوزه مأموریت وزارتخانه است اقتصاد ایران: هاشمی می‌گوید وزارت ICT بحث کیفیت شبکه را با جدیت دنبال می‌کند و در آینده‌ی نزدیک خبرهای خوبی به مردم خواهد داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه‌ی اولین نشست خبری مسعود پزشکیان که دیروز، ۲۶ شهریور ماه، برگزار شد درباره‌ی فیلترینگ و زمزمه‌هایی که راجع به برداشته شدن آن به گوش می‌رسد توضیحاتی داد.

وزیر ارتباطات در پاسخ خود به این موضوع صرفاً بر بهبود وضعیت و کیفیت شبکه، به طوری که مردم در زندگی خود این بهبود را احساس کنند، اشاره کرد اما سیاست‌گذاری در این حوزه را خارج از حیطه‌ی وظایف وزارتخانه دانست.

او در توضیحات خود درباره‌ی سؤال مربوط به فیلترینگ، این موضوع را به دو بخش کیفیت شبکه و سیاست‌گذاری تقسیم کرد و درباره بحث وضعیت شبکه و ارتباطات گفت:

بحث شبکه دو بعد مختلف دارد؛ یک بعد بحث کیفیت شبکه و ارتباطات است که مشخصاً در حوزه‌ی مأموریت وزارت ارتباطات قرار می‌گیرد و ما حتماً به‌جد این موضوع را دنبال می‌کنیم و امیدواریم در آینده‌ی نزدیک در بحث ارتقای کیفیت ارتباطات و دسترسی‌ها خبرهای خوبی را به مردم بدهیم. البته ورای خبر، آن چیزی است که مردم در زندگی‌شان لمس می‌کنند.
- ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

هاشمی از تشکیل تیمی برای بررسی وضعیت شبکه و چالش‌های موجود در آن خبر داد و اعلام کرد: «یکی از مطالبه‌گرهای جدی من در حوزه‌ی شبکه پسرم است و ما خودمان را مکلف می‌دانیم که این موضوع را با جدیت دنبال کنیم. همین الان یک تیم ویژه‌ای در بحث آسیب‌شناسی چالش‌های شبکه و کیفیت ارتباطات در وزارت ارتباطات مشغول به کار است.»

وزیر ارتباطات سیاست‌گذاری درباره‌ی فیلترینگ را خارج از حیطه‌ی وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست اما درباره‌ی نوشته شدن سیاست‌هایی توضیح داد که شیوه‌های جدید را به لایه‌ی سیاست‌گذاری ارائه می‌کند. او گفت:

«همان‌طور که همه می‌دانیم سیاست‌گذاری در وزارت ارتباطات انجام نمی‌شود اما ما سازوکارهایی را آنجا دیده‌ایم که کنشگری فعال داشته باشیم و در قالب سیاست‌های کلی مدل‌ها و شیوه‌های جدیدی را به لایه‌ی سیاست‌گذاری ارائه دهیم و امیدوارم در این لایه اتفاقات خوبی بیفتد.»

روز گذشته هم که رئیس‌جمهور در خصوص فیلترینگ گفته بود: «حذف چارچوب‌های فیلترینگ در دستور کار است»، هاشمی در همین راستا پستی در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و از «برنامه‌ریزی برای اصلاح شیوه‌ی کنونی مدیریت فضای مجازی» خبر داد.

حالا باید منتظر ماند و دید این برنامه‌ریزی و آن طرحی که ارائه‌دهنده‌ی مدل‌های جدید در لایه‌ی سیاست‌گذاری در حوزه‌ی اینترنت است، طبق وعده‌های انتخاباتی پزشکیان رفع فیلتر را هدف قرار داده یا صرفاً نحوه‌ی مدیریت این فضا را تغییر خواهد داد؛ یعنی همان‌طور که پزشکیان در نشست خبری بعد از رئیس‌جمهور شدن گفته است صرفاً «چارچوب‌ها» را حذف خواهد کرد.