تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3782232
شناسه : 3782232
تاریخ :
رونمایی از سند هویتی استاد «ذوالفقار بیتانه» اقتصاد ایران: بیرجند- سند هویتی استاد "ذوالفقار بیتانه" در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر در خراسان‌جنوبی رونمایی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر و با حضور استاندار، سند هویتی استاد "ذوالفقار بیتانه" به پاسداشت یاد این هنرمند دوتار نواز بی‌نظیر خراسان جنوبی رونمایی شد.

"ذوالفقار بیتانه" استاد عرصه موسیقی مقامی و آئینی خراسان جنوبی است که عمری را صرف ساختن و نواختن سازهای سنتی کرد.

وی در جشنواره‌های مختلف موسیقی مقامی در استان خراسان جنوبی و کشور صاحب رتبه و منزلت بود و از گنجینه‌های خاص موسیقی خراسان بزرگ محسوب می‌شود که پنجه او حلقه وصل موسیقی شرق خراسان بزرگ و جنوب آن بوده است.

استاد ذوالفقار بیتانه از سوی کمیته ثبت ملی میراث فرهنگی ناملموس در فهرست هنرمندان حامل میراث فرهنگی در فهرست گنجینه‌های زنده بشری قرار گرفته بود و یکی از میراث‌داران موسیقی خراسان و از سازنده سازهای سنتی این منطقه است.

وی که در حادثه رانندگی از ناحیه سر مصدوم شده بود پس از عمل جراحی به کما رفت و در بخش آی سی یو (مراقبت‌های ویژه) بیمارستان شهید چمران فردوس بستری شد اما تلاش برای بهبودی این هنرمند نتیجه‌بخش نبود و دچار مرگ مغزی شد.

زنده یاد بیتانه یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ از بیمارستان شهید چمران فردوس به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان پیوند اعضا منتصریه مشهد منتقل شد و با اهدای عضو به پنج بیمار جان دوباره بخشید.

وی در زمره استادان به نام موسیقی سنتی ایرانی است و نام او در صفحه ۲۷۸ اطلس فرهنگی - هنری خراسان ذکر شده است.

استاندار خراسان جنوبی در اختتامیه این جشنواره گفت: خراسان جنوبی در حوزه تأمین زیرساخت‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های متنوع هنری پیشگام است.

جواد قناعت اظهار کرد: این دوره از جشنواره بعد از هفت سال به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که اتفاق مهمی است.

وی با تأکید بر اینکه اولویت ما در استان پیشروی در سند تحول فرهنگی است، افزود: مقام معظم رهبری تأکید ویژه‌ای بر تقویت هویت ایرانی اسلامی دارند.

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: این استان با پشتوانه غنی فرهنگی و وجود مفاخر و مشاهیر برجسته، نقش بسزایی در مقابله با شبیخون فرهنگی دارد.

قناعت بیان کرد: دومین جشنواره ملی آوای کویر به مناسبت یادبود استاد ذوالفقار بیتانه برگزار شد که هم حیات‌بخش موسیقی بود و هم جان‌بخش شد.

قناعت در پایان خواستار توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موسیقی مقامی شرق کشور شد.