تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3782209
شناسه : 3782209
تاریخ :
شیراز مهمترین کانون شعر فارسی از گذشته تا امروز اقتصاد ایران: شیراز- رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز گفت: شیراز مهمترین کانون شعر فارسی از قرون گذشته تا امروز بوده و شاعران معاصر توانسته اند به خوبی این جایگاه را حفظ کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

دکتر محمد مرادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روز شعر و ادب پارسی و بزرگداشت شهریار، شاعر نامی کشورمان گفت: سخن از شعر تنها شعر و شاعری نیست بلکه فرهنگ و ادب و نقد هم شامل می‌شود و استاد شهریار در کنار غزل‌های عاشقانه و عارفانه ای که سروده‌، ادب و نقد را هم در بین اشعار خود ترویج داده که این نشان از بزرگی این شاعر معاصر کشورمان است، زیرا در میان شعرای معاصر استاد شهریار به دلیل دو زبانه بودن و پیرو علما بودن محبوب و در اوج ماندگار است زیرا او طریقه شعرا و علمای قبل خود را منتقل می‌کند.

وی با بیان اینکه شعر در پیشینه کهن ایران زمینه‌های مختلفی دارد، ادامه داد: شعر هم سخن منظوم و هم سخن منثور است که انواع مختلفی دارد و سخنان رایج بین عموم را هم شامل می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در زبان و ادبیات فارسی یک نماینده شاخص معرفی کنیم هیچکس مثل سعدی شایسته قرار گرفتن در چنین جایگاهی نیست، افزود: او هم در نثر هم در نظم در اوج است و آثارش بسیار پر بار و محبوب است و دارای بار معنایی بلندی است که هرکدام از آن سرشار از پند و نصیحت‌های گهربار است.

رئیس دانشکده ادبیات شیراز در ادامه به قلمرو زبان فارسی در جهان اشاره کرد و گفت: در زمان‌های مختلف هند، جنوب روسیه کنونی، قسمت‌هایی از شرق اروپا قسمت‌های از آفریقا چند کانون مهم. زبان فارسی بودند که در حداقل ۱۲۰۰ سال گذشته این مهم به شیراز، فارس، خراسان، آذربایجان، اصفهان، ری رسیده است که تلاش شده این عمق شعر فارسی همچنان در این جهان حفظ شود.

مرادی با بیان اینکه مهم‌ترین کانون شعر از ۷ قرن گذشته تا امروز شیراز است، ادامه داد: ظهور سعدی و حافظ در قرون گذشته و بعد از آن قاآنی شیرازی، وصال شیرازی، شوریده شیرازی و سایر شاعران باعث شده این کانون شعری را به خوبی حفظ کنند.

عضو هیأت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز افزود: اگر می‌خواهیم همچون گذشته در این زمینه شاهد رشد روزافزون باشیم باید توقعمان از شیراز به عنوان مهد فرهنگ و تمدن و شعر و ادب فارسی بالا باشد تا سیر صعودی پیشرفت و درخشش را در همه زمان‌ها پیش بگیریم.