تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3782205
شناسه : 3782205
تاریخ :
راه‌آهن چابهار - زاهدان ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: راه آهن چابهار-زاهدان با هدف اتصال تنها بندر اقیانوسی در شرق کشوربه شبکه ریلی، هم‌اکنون در پیشرفت فیزیکی بالای ۷۱ درصدی قرار دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، خیراله خادمی مدیرعامل این شرکت، تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان را برای توسعه کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی در چابهار به شبکه ریلی ضروری دانست و گفت: این مسیر ریلی به طول ۶۳۴ کیلومتر در چهار بخش اجرایی تعریف شده است که حدفاصل خاش تا زاهدان به طول ۱۵۲ کیلومتر به بهره برداری رسیده است و حدفاصل چابهار تا نیک شهر به طول ۱۵۱ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۷ درصد در بخش زیرسازی در حال اجراست.

خادمی پیشرفت فیزیکی زیرسازی کل مسیر را ۸۶ درصد اعلام کرد و افزود: ۹۰ درصد از عملیات اجرایی تونل‌های مسیر تکمیل شده است و عملیات ساخت احداث پل‌های بزرگ ۶۰ درصد، پل‌های کوچک ۷۶ درصد و تقاطع‌ها ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ۳۹ میلیون مترمکعب از عملیات خاکبرداری مسیر معادل ۸۹ درصد انجام شده است، خاک‌ریزی مسیر با اجرای ۲۲ میلیون مترمکعب معادل ۷۵ درصد تکمیل شده است و عملیات بتن ریزی نیز با یک میلیون و ۸۵۲ هزار متر مکعب به ۷۸ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

خادمی همچنین با اشاره به اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو معادل ۷.۴ همت اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به راه‌آهن چابهار-زاهدان در سنوات گذشته اظهار کرد: علاوه بر این میزان تا کنون، ۲.۲ همت اعتبار از محل منابع عمومی و سایر منابع به همراه ۴.۲ همت از محل منابع تهاتر و در مجموع معادل ۱۳.۸ همت به این پروژه اختصاص یافته است.

وی ارزش روز این ابر پروژه ریلی را حدود ۱.۵ میلیارد دلار و ارزش روز کارهای انجام شده تا کنون را ۴۵ همت اعلام کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص تأمین تجهیزات مورد نیاز این پروژه توضیح داد و گفت: تراورس مورد نیاز این خط ریلی از کارخانه تولید تراورس بتنی در زاهدان با ظرفیت تولید روزانه ۶۰۰ اصله تأمین می‌شود و هماهنگی‌های لازم برای تأمین ریل مورد نیاز پروژه با کارخانه ذوب‌آهن اصفهان انجام شده است و در آینده نزدیک عملیات ریل‌گذاری محدوده خاش تا ایرانشهر با استفاده از ریل ملی آغاز می‌شود.

خادمی از آغاز عملیات اجرایی ساخت ایستگاه مسافری ایرانشهر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی این ایستگاه با سرعت مناسبی در حال اجرا است، پلتفرم خاکی ایستگاه مسافری و تشکیلاتی چابهار آغاز شده است و عملیات احداث ایستگاه تشکیلاتی نیک شهر نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل‌های معدنی شرق کشور را از اهداف احداث این پروژه دانست و گفت: اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب‌های آزاد، دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر اهدافی است که با ساخت راه‌آهن چابهار-زاهدان محقق می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی راه‌آهن چابهار-زاهدان را یک ابر پروژه ریلی برای کشور اعلام کرد و افزود: حدود ۷۰ میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی، احداث ۳۰ کیلومتر پل، ساخت ۱۷ کیلومتر تونل، استفاده از ۹۰ هزار تن ریل را نشان دهنده بخشی از بزرگی عملیات اجرایی در این پروژه دانست.

خادمی درآمد بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سالانه از مجموع درآمدهای گمرکی، ترانزیت بین‌المللی و حمل کالای داخلی از این خط‌آهن را برای اقتصاد کشور ارزشمند دانست و گفت: ظرفیت حمل کالا به میزان ۷.۸ میلیون تن بار سالانه از طریق هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا به کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، اشتغال یک هزار و ۵۶۰ نفر به طور مستقیم، ۷ هزار و ۸۰۰ نفر به طور غیر مستقیم به همراه صرفه‌جویی سالانه ۶ هزار و ۹۰۰ میلیون لیتر سوخت با ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار از دیگر منافع حاصل از افتتاح راه‌آهن چابهار-زاهدان است.