تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3782194
شناسه : 3782194
تاریخ :
رشد ۴.۹درصدی آمار فوتی‌ها بر اثر حوادث رانندگی نسبت به سال گذشته اقتصاد ایران: آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور طی چند دهه گذشته به یک بحران تبدیل شده است و هر سال نیز این آمار نسبت به سال گذشته خود افزایش پیدا می‌کند. طبق آمار و بررسی میزان عوامل تاثیرگذار در تصادف‌های ایران «خطای انسانی، مشکلات جاده‌ای و نقص فنی خودروها» است. 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در چهار ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۳۳۰ نفر بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که بیشترین تعداد مربوط به استان‌های «فارس (۵۹۳)، سیستان و بلوچستان (۵۵۵) و تهران (۵۱۷) بوده است. همچنین آمار مصدومان تصادفات در این بازه ۱۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر بوده است. مقایسه آمار فوتی‌ها و مصدومان نشان می‌دهد این تعداد نسبت سال گذشته (در همین بازه زمانی) ۴.۹درصد افزایش داشته است.

همه ساله باتوجه به حجم سفرها، شهریور ماه بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی را دارد تا جایی که «مجید حق‌شناس» رییس اداره رسیدگی به تخلفات و تصادفات معاونت عملیات پلیس راهور، شهریور را بدترین ماه به لحاظ حوادث رانندگی خواند.

آمار تلفات حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۲

طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد 2.8درصدی به 20 هزار و 45 نفر رسید که از این تعداد 15 هزار و 854 نفر مرد و چهار هزار و 191 نفر زن هستند.
بیشترین آمار تلفات تصادفات در سال ۱۴۰۲ نیز به ترتیب در استان‌های فارس با هزار و 614 مورد فوتی، تهران با هزار و 449 مورد فوتی و سیستان و بلوچستان با هزار و 436 مورد فوتی بود و کمترین آمار تلفات نیز در استان‌های ایلام با 173 مورد فوتی، کهگیلویه و بویراحمد با 224 مورد فوتی و اردبیل با 243 مورد فوتی ثبت شده است.

همچنین 13 هزار و 770 نفر در محورهای برون‌شهری، چهار هزار و 930 نفر در مسیرهای درون‌شهری، هزار و 120 نفر در مسیرهای روستایی و مابقی کشته‌ها نیز در سایر مسیرها جان خود را از دست داده‌اند. در سال گذشته بیشترین تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی با دو هزار و 50 فوتی مربوط به شهریورماه و کمترین آن با هزار و 411 مورد مربوط به ماه بهمن بوده است.

طبق این گزارش تعداد کشته‌های تصادفات از سال 1391، به کمتر از 20 هزار و در برخی موارد به 15 هزار کشته در سال رسیده بود، اما در سال گذشته با ثبت 20 هزار و 45 کشته در حوادث رانندگی، پس از گذشت 11 سال آمار تلفات تصادفات مجدد از مرز 20 هزار نفر عبور کرد. این درحالی است که از سال 1391 تا پایان 1401 آمار کشته‌های تصادفات همواره کمتر از 20 هزار نفر بود.

در سال 1402، تعداد 391 هزار و 69 نفر نیز در تصادفات مصدوم شدند و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که 275 هزار و 800 نفر از آنان مرد و 115 هزار و 269 نفر زن بودند. تعداد مصدومان تصادفات سال 1402 نیز نسبت به سال قبل از آن 5.9 درصد بیشتر شده است. اما در اسفند سال گذشته آمار کشته‌های تصادفات با کاهش 16.4درصدی، از هزار و 754 کشته در اسفند سال 1401، به هزار و 459 کشته در اسفند سال گذشته رسیده است. در این ماه 26 هزار و 997 مصدوم حوادث رانندگی نیز به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که تعداد آنان 4.2درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل از آن است.

آمار تصادفات رانندگی در نوروز ۱۴۰۳

حسین تیموری، رییس پلیس راهور فراجا فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد: «در تعطیلات نوروزی امسال، بیش از 13 هزار تصادف منجر به جرح و کشته شدن افراد، رخ داده است که 90درصد از خودروهای دخیل از نوع خودروهای داخلی و 10درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.»
او در ادامه گفت: «سهم شماره‌گذاری خودروهای داخلی 88درصد و خودروهای خارجی 12درصد است و این آمار 90درصدی تصادفات نشان می‌دهد که خودروهای داخلی 2درصد بیشتر از سهم شماره‌گذاری دخالت داشتند.»
رییس پلیس راهور فراجا گفت: «جمعیت کشور برابر آمار مراجع رسمی، حدود 7درصد و تعداد وسایل نقلیه 4.8درصد افزایش داشته و تعداد افرادی که گواهینامه گرفتند 3درصد و ترددها 6.6درصد افزایش داشته‌اند؛ این مولفه‌ها مستقیما بر سوانح رانندگی موثر هستند. عدم توجه به جلو، عدم کنترل وسایل نقلیه و خستگی و خواب‌آلودگی عامل 60درصد از تصادفات بوده است. امسال حدود 22.9درصد از جان‌باختگان تصادفات رانندگان، 22.7 موتورسواران، 34.8 سرنشینان و 19.6درصد عابرین پیاده بوده‌اند. 51درصد از جان‌باختگان تصادفات در صحنه، 6درصد حین انتقال و 43درصد در مراکز درمانی فوت شدند. این آمار می‌گوید که باید سرعت را مدیریت کنیم چراکه 51درصد جان‌باختگان در صحنه نشان از سرعت بالا است.»
همچنین رییس پلیس راهور فراجا در مورد علت تصادفات نوروز ۱۴۰۲ گفت: «64درصد از علت این تصادفات در ایام نوروز مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی و همچنین سرعت بالا بوده است. استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان در طرح نوروزی 1402 بیشترین تصادفات و استان‌های البرز، یزد و ایلام کمترین تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص دادند. 68درصد از مصدومیت‌های تصادفات جاده‌ای به دلیل نبستن کمربند ایمنی از سوی سرنشینان در خودروها رخ داده یا تشدید شده است.»

افزایش تلفات و مصدومان رانندگی

سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که ۱۰ هزار و ۷۲۰ در حو ادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که آمار تلفات نه هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲درصد افزایش یافته است. از کل تلفات تصادفات، 8 هزار و 406 نفر مرد و دو هزار و 314 نفر زن بودند. 7 هزار و 338 نفر در تصادفات برون‌شهری، دو هزار و 588 نفر در حوادث رانندگی درون‌شهری و 654 نفر نیز در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده‌اند. استان‌های فارس با 861، سیستان و بلوچستان با 797 و تهران با 763 و استان‌های ایلام با 110، کهگیلویه و بویراحمد با 122 و اردبیل با 138 فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین آمار کشته‌های تصادفات را در نیمه نخست سال داشته‌اند.
شهریور ۱۴۰۲ با ثبت دو هزار و 51 کشته تصادفات (هزار و 572 مرد و 479 زن) در مقایسه با دیگر ماه‌های سال بیشترین آمار تلفات را داشته که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 4درصد افزایش یافته است. طبق بررسی آمار تصادفات
10 سال گذشته، در هیچ ماهی تعداد تلفات ناشی از تصادفات به دو هزار نفر نرسیده، درحالی که در شهریور ۱۴۰۲ دو هزار و 51 نفر بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. تعداد مصدومان حوادث رانندگی که به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند نیز در شش ماهه دوم ۱۴۰۲ رشد 3.7درصدی داشته است. در این مدت 201 هزار و 542 مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی در سطح کشور مراجعه کرده‌اند که 142 هزار و 175 نفر آنان مرد و 59 هزار و 367 نفر زن بودند.

بیشترین تلفات در گروه سنی ۲۱ تا ۶۰ سال

سال گذشته حسن مومنی، رییس پلیس راهور کشور اعلام کرد: «65درصد جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای در گروه سنی 21 تا 60 سال بودند. از این تعداد 22درصد این افراد در گروه سنی 21 تا 30 سال قرار داشتند. 25درصد تصادفات در جاده و 75درصد در شهرها رخ داده، این در حالی است که 75درصد از جان‌باختگان در جاده‌ها و 25درصد در شهرها به ثبت رسیده است.»

او در ادامه گفت: «52درصد تصادفات انسانی، 20درصد مربوط به راه، 12درصد سهم وسیله نقلیه و 16درصد مشترک است. انجام کارهای فرهنگی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای پیشگیری از بروز حوادث جاده‌ای از سوی دستگاه‌های مسوول ضروری است. برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده، نیازمند تامین اعتبار است و سازمان برنامه و بودجه و دولت درصدد تامین اعتبارات مورد نیاز در این بخش هستند.»

رابعه جوانبخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران مرداد ماه سال گذشته درباره تصادفات رانندگی گفت: «52درصد از کل تصادفات رخ داده برای عابران پیاده در ساعات شب و تاریکی هوا بوده است. همچنین آمار مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز نشان داده که در بهار ۱۴۰۲ بیش از نیمی از جان‌باختگان در ساعات تاریکی شب جان خود را از دست داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که خستگی و خواب آلودگی رانندگان در ساعات تاریکی و پایانی شب، رویت‌پذیر نبودن عابران از سوی رانندگان، قرار گرفتن عابران در نقاط کور و فاقد دید و... منجر به این حوادث شده است.»

او گفت: «39درصد از تصادفات شهر تهران مربوط به عابران پیاده بالای 60 سال است. آمارهای ما نشان می‌دهد که افراد زیر 20 سال فقط 5درصد از کل تصادفات مربوط به عابرپیاده را به خود اختصاص داده‌اند. به ‌طور کلی، یافته‌های علمی هم نشان می‌دهد افرادی که در سنین بالای 60 سال هستند تعلل در تصمیم‌گیری دارند و با گامی که به یک‌باره به عقب برمی‌دارند راننده را دچار اشتباه در محاسبات رفتاری می‌کنند. دلیل اکثر تصادفاتی که در این رده سنی روی می‌دهد به همین شکل است. حدود 7درصد از تصادفات عابر پیاده مربوط به افراد 20تا 30 سال بوده است. همچنین افراد 30 تا 40 سال 19درصد و افراد 40 تا 50 سال نیز 16درصد را به خود اختصاص داده است. افراد دارای 50 تا 60 سال سن نیز 14درصد از کل تصادفات عابران پیاده در پایتخت طی بهار ۱۴۰۲ را دارا هستند.»

عامل ۵۰درصد تصادفات تهران

شهریور سال گذشته احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران اعلام کرد: «بیشترین علل وقوع تصادفات در شهر تهران توجه نداشتن به جلو و استفاده از تلفن همراه است. درواقع عمده‌ترین تخلف رانندگان که حواس آنان را از رانندگی پرت می‌کند، استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است. در شهر تهران 50درصد از تصادفات رانندگی به دلیل توجه نداشتن رانندگان به جلو است. در شهر تهران مهم‌ترین عامل تصادفات استفاده از تلفن همراه و در شهرهای کوچک استفاده نکردن از کلاه ایمنی است.»

همچنین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران گفت: «یکی از اتفاقاتی که مخصوصا در معابر بزرگراهی که سرعت‌ها نیز بالاست روی می‌دهد، توقف وسیله نقلیه به هر علتی مانند خرابی و تصادف است که بسیار خطرناک هستند و موجب اکثر تصادفات می‌شوند. نکته اصلی و مهم برای راننده در این‌گونه موارد، ایمن‌سازی وسیله نقلیه است، چراکه اگر لحظه‌ای توقف نماید و ایمن‌سازی انجام نشود قطعا تصادفات شدیدی روی می‌دهد، چراکه رانندگان دیگر که در حال تردد در این مسیرها هستند و شاید توجه کافی و لازم را به جلو نداشته باشند ،باعث تصادف گردند.»

محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز گفت: «تهران شرایط متفاوتی با کشور دارد و نیازمند اقدامات جدی‌تری است. در شهر تهران روزانه 2100 تصادف اتفاق می‌افتد. شهر تهران شرایط به خصوصی دارد و در شرایط عادی هم دچار چالش‌هایی است و با کوچک‌ترین مانعی مانند قطعی برق و غیره موقعیت آن بحرانی می‌شود که باید به این مساله توجه ویژه شود.»

حمیدی گفت: «در 3 ماهه ابتدای ۱۴۰۲، 12درصد از متوفیان اتباع، 60درصد تصادفات فوتی عابران پیاده در بزرگراه‌ها افراد کارتن‌خواب یا معتاد متجاهر و آمار تصادفات ناشی از استفاده از مشروبات الکی رو به افزایش بوده است که در این خصوص ، طبق قانون شهرداری‌ها مسوول بار و مسافر هستند. 53درصد تصادفات فوتی در شب اتفاق می‌افتد که روشنایی معابر عامل موثری در کنترل آن است.»