تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3782192
شناسه : 3782192
تاریخ :
فردی با ۳۵ ویپ یک‌بارمصرف، پاوربانک فست شارژ برای گوشی و لپ‌تاپ ساخت! اقتصاد ایران: یک یوتیوبر با جمع‌آوری ویپ‌های یک‌بارمصرف دورانداخته‌شده، پاوربانک ۱۰۰ واتی ظرفیت بالا با قابلیت شارژ سریع گوشی و لپ‌تاپ ساخت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

همه‌ی ما با ویپ‌ها یا سیگارهای الکترونیکی یک‌بار مصرف آشناییم: آن‌ها را می‌خریم، استفاده می‌کنیم و وقتی خالی شدند، دور می‌اندازیم؛ اما این دستگاه‌های یک‌بار مصرف برای محیط‌زیست بسیار مضرند و باتری‌های لیتیوم یونی آن‌ها نیز معمولاً قابل شارژ هستند. به عبارت دیگر، وقتی یک سیگار الکترونیکی یک‌بارمصرف را دور می‌اندازید، در واقع یک باتری سالم را که می‌توانست برای گوشی، لپ‌تاپ یا حتی یک خودرو استفاده شود، هدر می‌دهید.

صدها ویپ یک‌بار مصرف رنگارنگ که روی میز جمع شده‌اند
یوتیوبر کریس دُل در طول یک سال حدود ۲۰۰ ویپ یک‌بارمصرف را که دور انداخته شده بودند، جمع‌آوری کرد.
عکاس: Chris Doel / Chris Doel/YouTube

یوتیوبر کریس دُل (Chris Doel) با توجه به اسراف‌های صورت‌گرفته در تجارت سیگارهای الکترونیکی یک‌بارمصرف، ایده‌ای به ذهنش رسید. او ۳۵ سیگار الکترونیکی دور انداخته‌شده را جمع‌آوری و آن‌ها را به یک پاوربانک تبدیل کرد که توانایی شارژ دستگاه‌هایش از جمله لپ‌تاپ او را دارد.

یک مرد که دو باتری لیتیومی را در دو دست خود گرفته
یک نفر درحال بیرون آوردن باتری لیتیومی از یک ویپ یک‌بار مصرف

تمام چیزی که نیاز داشت، سیگارهای الکترونیکی، بُردهای مدار چاپی (PCB) برای بالانس کردن ولتاژ و شارژ سلول‌ها و یک ماژول پاوربانک برای شارژ کردن خود باتری‌ها و شارژ کردن دستگاه‌های متصل به پاوربانک بود.

یک مرد درحال بیرون آوردن باتری‌های ویپ‌های یک‌بار مصرف
یوتیوبر کریس دُل درحال خارج کردن باتری‌ از ویپ‌ها
باتری‌های استخراج شده از ویپ‌ها روی میز
۳۵ باتری استفاده‌شده در پاوربانک دست‌ساز

طبق کانال یوتیوب کریس، فرایند ساخت پاوربانک نسبتاً ساده بود؛ او با دقت باتری‌های سیگارهای الکترونیکی جمع‌آوری‌شده را بیرون آورد. این باتری‌ها به یک بُرد PCB دارای مقاومت‌های داخلی، برای بالانس کردن سطوح ولتاژ متصل شدند. این مرحله حیاتی بود؛ زیرا سطوح شارژ هرکدام از باتری‌ها با دیگری متفاوت بود و به محض اتصال به همدیگر، سعی می‌کردند به یک ولتاژ تعادلی برسند. مقاومت‌ها با کند کردن این فرایند، از برابر شدن سریع ولتاژ که می‌توانست به سلول‌ها آسیب بزند، جلوگیری کردند.

بُرد PCB اتصال باتری‌ها
محفظه باتری و بُرد PCB
یک شخص درحال اسمبل کردن قطعات پاوربانک دست‌ساز
پاوربانک دست‌ساز که تقریباً کامل شده است

پس از توازن ولتاژ باتری‌ها، کریس بُرد PCB را با یک برد معمولی که می‌توانست باتری‌ها را به ماژول پاوربانک متصل کند، تعویض کرد. طبق گفته‌ی او، پاوربانک ساخته‌شده ابتدا ۳۸٪ شارژ داشت و قادر بود به‌سرعت گوشی سامسونگ او را شارژ کند و به لپ‌تاپش هم برق برساند. کریس برای اطمینان از عملکرد پاوربانک، آن را حداقل ۶ بار خالی و دوباره شارژ کرد و با هیچ مشکلی مواجه نشد.

ماژول پاوربانک فست شارژ از نمای نزدیک
یک نفر درحال اتصال باتری‌ها به ماژول پاوربانک فست‌شارژ

ظرفیت و توان پاوربانک دست‌ساز کریس بسیار چشمگیر است؛ او تخمین می‌زند که ظرفیت آن حدود ۱۵ هزار میلی‌آمپر‌ساعت باشد، چرا که می‌تواند باتری ۵ هزار میلی‌آمپرساعتی گوشی‌اش را سه تا چهار بار به‌طور کامل شارژ کند. با توجه به اتلاف انرژی، ظرفیت واقعی ممکن است نزدیک به ۲۰ هزار میلی‌آمپرساعت باشد. همچنین این پاوربانک با پشتیبانی از استاندارد پاور دلیوری (PD)، ۱۰۰ وات توان خروجی دارد.

پاوربانک یک‌بار مصرف درحال شارژ یک لپ‌تاپ
گوشی سامسونگ درحال شارژ سریع

برای تکمیل پروژه، کریس با طراحی محفظه‌ای برای پاوربانک، سعی کرد ظاهر بهتری به آن بدهد. جالب این است که به لطف ماژولار بودن پاوربانک، می‌توان پس از فرسوده شدن باتری‌ها، آن‌ها را با باتری‌های دیگری که از ویپ‌ها به‌دست آمده‌اند، تعویض کرد.

یک مرد درحال سرهم کردن پاوربانک دست‌ساز روی میز کار
عکاس: Chris Doel / Chris Doel/YouTube

سیگارهای الکترونیکی یک‌بارمصرف به معضلی جدی برای محیط‌زیست تبدیل شده‌اند؛ تخمین زده می‌شود که تنها در ایالات متحده، مصرف‌کنندگان هر ماه حدود ۱۱٫۹ میلیون ویپ یک‌بارمصرف خریداری می‌کنند. تأثیرات زیست‌محیطی این موضوع جدی است؛ سیگارهای الکترونیکی یک‌بارمصرف به آلودگی پلاستیکی، الکترونیکی و آلودگی‌های ناشی از مواد شیمیایی سمی دامن می‌زنند.

مقالات مرتبط:
  • سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد
  • باتری‌ لیتیوم یون 18650 در سیگار الکترونیکی خطر انفجار مرگبار را به‌همراه دارد

باتری‌های لیتیوم-پلیمری که در سیگارهای الکترونیکی یک‌بارمصرف استفاده می‌شوند، در صورتی که طراحی محصول اجازه می‌داد، می‌توانستند تا ۵۰۰ بار شارژ شوند.

دُل اعلام کرده است که که در آینده آموزش دقیق ساخت پاوربانک را در کانال یوتیوب خود منتشر می‌کند؛ اما باید اشاره کرد که کار با باتری‌های لیتیومی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و برای افراد تازه‌کار مناسب نیست.