تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بازار سرمایه
لینک : econews.ir/5x3782186
شناسه : 3782186
تاریخ :
نرخ سود ۳۰ درصد از بهره هم بالاتر است اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد با اشاره به نرخ سود ۳۰ درصد گفت: این دیگر نرخ سود نیست و از بهره هم بالاتر است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر عبدالناصر همتی در مراسم معارفه رئیس سازمان بورس گفت: امسال جهش تولید و مردمی سازی نام گذاشته شده که ما باید دنبال تولید و رشد پایدار باشیم. آمار بانک مرکزی در سه ماهه اول نشان می‌دهد بعید تا پایان سال حتی به ۴ درصد رشد برسیم.

وی ادامه داد: با آئین نامه و مقررات نویسی نمی‌شود پیشرفت و رشد کرد، تولید به بازارهای مالی وابسته است؛ اگر بازارهای مالی شرایط مناسبی نداشته باشد تولید شکل نخواهد گرفت. بازارهای مالی را با نظام سرمایه‌داری نباید یکی دانست دنیا از آن گذشته است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مشکل ما حکمرانی غلط اقتصادی ماست ما واقعاً با مشکل کمبود سرمایه رو به رو هستیم بورس به عنوان محور تأمین مالی خرد اعتبار و اعتماد خود را در بین مردم از دست داده و باید برای آن کاری کرد.

وی گفت: اینها جز وظایف ریاست بورس است اگر قرار باشد همه کارها را وزیر انجام دهد با حفظ سمت رئیس سازمان بورس هم می‌شد. برخورد با فساد و شفاف سازی از وظایف ریاست سازمان بورس است که بعضاً اخبار ناخوشایندی در این زمینه به گوش می‌رسد. اگر ما در رشد، کنترل تورم، توزیع خوب درآمد و جلوگیری از فقر و بیکاری موفق نباشیم عملاً هیچ کاری نکرده‌ایم

همتی تصریح کرد: اینکه مارکت ما ۱۴۰ میلیارد دلار باشد واقعاً بد است در دنیا شرکتی وجود دارد که ارزشش دو برابر ارزش کل بازار ماست و این خیلی بد است. لذا باید فکر اساسی برای مارکت کپ کرد.

وی ادامه داد: معنا ندارد به دلیل کمبود برق و گاز تولید را متوقف و نابود کنیم.

به گفته همتی چرا باید ارز را از سهامدار شرکت‌ها با قیمت پایین بگیریم و به وارد کنندگان قهوه بدهیم و آخر سر مردم هم قهوه را در بازار به دوبرابر قیمت بخورند. ریاست سازمان باید کت خود را در بیاورد و وارد میدان شود تا کمکی به مردم و کشور بکنیم.

همتی تصریح کرد: بورس باید مرکز اعتماد کل کشور شود و بار باید از روی سیستم بانکی برداشته شود نرخ سود بالای ۳۰ درصد دیگر نرخ سود نیست از بهره هم بالاتر است که این مسئله موجب ناترازی بیشتر بانک‌ها، خلق نقدینگی بیشتر، تورم بیشتر خواهد بود و هیچ دستاوردی ندارد جز نابود کردن بازار سرمایه.

همتی خاطرنشان کرد: نسبت فعالین بازار سرمایه به ۵۰ میلیون سهامدار خیلی کم شده است؛ اگر بورس رونق بگیرد دولت می‌تواند تأمین مالی خود را نیز به گونه بهتری انجام دهد.