تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3782131
شناسه : 3782131
تاریخ :
رفع ناترازی برق مستلزم ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است اقتصاد ایران: رئیس اتاق تهران با بیان اینکه ناترازی برق و گاز آسیب جدی به صنعت وارد می‌کند، گفت: برای رفع ناترازی برق نیاز به ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داریم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمود نجفی عرب امروز در نوزدهمین نشست هیئت نمایندگان دور دهم اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه آمارها حاکی از آن است که اقتصاد کشور وضعیت مناسبی ندارد، اظهار کرد: دولت کار خود را به تازگی آغاز کرده است و هنوز انتصاب معاونان در بخش‌های مختلف انجام نشده است با توجه به اینکه با چالش‌های بسیاری در فضای کسب و کار مواجه هستیم لازم است تا رئیس جمهور هر چه زودتر انتصابات را انجام دهد.

وی با اشاره به ناترازی برق افزود: با توجه به برآورد ۵ تا ۶ درصدی رشد مصرف، برای متعادل کردن تولید و مصرف باید ۳۰ هزار مگاوات برق تولید کرد و این میزان نیازمند سرمایه گذاری ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار است تا بتوانیم ناترازی برق را تا پایان برنامه هفتم مدیریت کنیم در غیر این صورت با همین شرایط سال آینده وضعیت خوبی نخواهیم داشت که این موضوع به صنعت کشور آسیب می‌زند.

نجفی عرب به ناترازی گاز نیز اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد امسال روزانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز داشته باشیم و قطعاً این موضوع به صنعت کشور آسیب می‌رساند.

وی همچنین افزود: وضعیت بخش دارو هم خوب نیست و نگرانی‌هایی در خصوص کمبود آنتی بیوتیک ها و به خصوص آنتی بیوتیک های تزریقی وجود دارد.

مواد خام به عراق صادر نمی‌کنیم

رئیس اتاق تهران به روابط تجاری با عراق نیز اشاره کرد و گفت: ایران در زمینه صادرات و سرمایه گذاری در عراق باید به صورت جدی تر عمل کند زیرا ترکیه مترصد جایگزین شدن ما در عراق است. در واقع هر جا کوتاهی کنیم ترک‌ها جای ما را می‌گیرند و در صورتی که این اتفاق بیفتد پس گرفتن موقعیت خیلی سخت است بنابراین باید در بازار عراق به صورت جدی تری حضور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: عراق به لحاظ تجاری بسیار برای ما حائز اهمیت است زیرا صادرات ما به این کشور مواد خام نیست و کالای ساخته شده و دارای ارزش افزوده است در حالی که صادرات ما به چین که اولین مقصد صادراتی ما بوده مواد خام است بنابراین نباید از این بازار غفلت کرد.