تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3782118
شناسه : 3782118
تاریخ :
تیم ملی فوتبال بانوان دورانداخته شده است/ فدراسیون پاسخگو باشد اقتصاد ایران: مربی سابق تیم ملی فوتبال معتقد است که تیم ملی فوتبال بانوان دورانداخته شده و فدراسیون برای جلوگیری از این اتفاق باید پاسخگوی حاشیه‌ها باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

سمیه شهبازی، مربی فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت این روزهای فوتبال بانوان ایران اظهار کرد: فوتبال ما همیشه در حال پیشرفت است ولی این رشد چندان سریع نیست و همواره آهسته، آهسته رخ داده است. سال ۱۳۹۷ که من مربی تیم ملی بودم وقتی بازیکن را به اردو دعوت می‌کردیم برخی از آنها حتی زمین چمن از نزدیک ندیده بودند و یا یک کفش استوک ورزشی نداشتند.

وی افزود: شرایط اما این روزها خیلی بهتر شده و تغییرات مثبت بوده است. مدارس فوتبال آغاز به فعالیت کردند و حالا در چند سطح متفاوت بازیکن داریم. درست است که هنوز هم مربی‌ها برای جذب بازیکن مشکلات خاص خودشان را دارند و کار برای آنها راحت نشده است ولی با همه این اوصاف بازیکن‌های فوتبالیست زن ما فعالیت خوبی در رده‌های سنی متفاوت دارند.

مربی سابق تیم ملی فوتبال در ادامه خاطر نشان کرد: آنچه که این روزها بیشتر به چشم می‌آید شاید شرایط تقریباً نامناسب تیم ملی است که ما در این بخش متأسفانه نتوانستیم در چند سال گذشته به خوبی از ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم.

شهبازی در واکنش به بحث جوان‌گرایی انجام شده در تیم ملی بانوان؛ گفت: جوان‌گرایی اتفاق مثبتی برای یک تیم است ولی باید روی اصول انجام شود. پختگی در فوتبال بانوان آن هم در تمام دنیا در رده سنی بزرگسالان شامل بازیکنان رنج سی سال می‌شود که اولویت ما در ابتدا باید بهره بردن از تجربیات آنها باشد و در کنار این موضوع از توانایی بازیکنان رده جوانان و امید هم استفاده کنیم. این‌طور که بخواهیم یک شبه ترکیب کلی تیم را تغییر دهیم اسمش جوان‌گرایی نخواهد بود.

تیم ملی فوتبال بانوان دورانداخته شده/ فدراسیون پاسخگوی حواشی باشد

این مربی فوتبال با اشاره به اینکه در گذشته شاهد اتفاق‌های تاریخی در این حوزه بودیم؛ عنوان کرد: ما در رده سنی جوانان که آن زمان هدایت تیم را کتایون خسرو یار به عهده داشت موفق شدیم به قهرمانی آسیا صعود کنیم. در رده سنی بزرگسالان هم برای اولین بار با هدایت مریم ایراندوست تاریخ ساز شدیم و به جام ملت‌های آسیا راه پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: صعود به جام ملت‌ها دستاورد بزرگی بود ولی آنچه که باعث شده تیم ملی فوتبال بانوان این روزها حال خوبی نداشته باشد این است که ثبات در فوتبال بانوان کاملاً از بین رفته است. مربی زمانی در کنار یک تیم موفق می‌شود که در آن تیم ثابت باشد و بتواند برنامه‌ریزی کند و تفکرات خود را پیدا کرده و در ادامه آن را اجرا کند.

شهبازی ادامه داد: ما با ایراندوست به جام ملت‌ها رفتیم ولی یک ماه بعد اعلام شد که فدراسیون نمی‌خواهد با این مربی همکاری کند. همه این مسائل روی کیفیت و نتیجه‌گیری تیم اثر می‌گذارد. معتقدم اگر کسی قرار است در تیم ملی فعالیت کند فرقی هم ندارد چه رده سنی است این فعالیت باید چندین ساله باشد تا بتوانیم ثمره آن را ببینیم. فوتبال رشته‌ای نیست که شما بتوانید در آن با ۶-۷ ماه کار کردن به نتیجه برسید.

او با بیان اینکه اگر مربی‌های تیم ملی صرفاً تمرکز خود را روی تیم بگذارند شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود؛ گفت: قطعاً اگر تیم‌های ملی بانوان ایران آن هم در همه رده‌های سنی به این ثبات برسند و مربی صرفاً توجه خود را به تیم ملی بدهد و در بخش باشگاهی فعالیت نداشته باشد به طور حتم فوتبال ما این مسیر موفقیت را بدون توقف و با سرعت بیشتری طی خواهد کرد.

تیم ملی فوتبال بانوان دورانداخته شده/ فدراسیون پاسخگوی حواشی باشد

مربی سابق تیم ملی در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها تیم ملی فوتبال حاشیه‌هایش بیشتر از فعالیت‌هایش شده است؟ گفت: مسئولان فدراسیون باید پاسخگوی این ماجرا باشند. آنچه که من مشاهده‌گر آن هستم تیم ملی فوتبال بانوان دور انداخته شده این تیم گویا تبدیل به یک دورهمی شده است. هرازگاهی اردویی برگزار می‌شود ولی هدف از تشکیل این اردوها مشخص نیست.

شهبازی درباره ارزیابی خود از عملکرد مریم آزمون سرمربی فعلی تیم ملی هم توضیح داد: مریم آزمون مربی خوبی است و سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده است. علاوه بر این ما در رقابت‌های انتخابی تیم ملی هم نتایج خوبی را به دست آوردیم که نباید به سادگی از کنار آن عبور کنیم اما با همه این وجود تیم ملی ما در آن جایگاهی که شایستگی‌اش را دارد، نیست. اکثر اردوهای ما بی هدف در حال برگزاری است و شاهد هیچ رویدادی رسمی و یا تدارکاتی برای تیم نیستیم.

مربی فصل گذشته شهرداری سیرجان در خصوص احتمال تیم‌داری سرخابی‌ها در حوزه بانوان هم گفت: این قانون اگر به درستی اجرا شود حتماً به نفع فوتبال بانوان خواهد بود. وقتی هیجان بازی‌ها بالا باشد کیفیت مسابقات هم بالا می‌رود. خوشبختانه لیگ ما هر سال بهتر از سال قبل می‌شود که دلیل آن هم به نظر فعالیت همین مدارس فوتبال و تربیت بازیکن و مربی‌ها خوب باشد که مدام به لیگ تزریق می‌شوند.

او در پایان در مورد برنامه‌های شخصی خود برای فصل جدید مسابقات لیگ هم گفت: برنامه خاصی تا این لحظه ندارم. سال گذشته در کنار تیم سیرجان بودم ولی امسال هنوز در کنار هیچ تیمی نیستم.