تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3782001
شناسه : 3782001
تاریخ :
پشت پرده درمان بیماری‌های ارتوپدی و مفاصل با ماساژ اقتصاد ایران: یک متخص ارتوپدی، نسبت به خطرات تبلیغات شبه درمان و آسیب های جبران ناپذیر به عروق و اعصاب در حین دستکاری مفصل، هشدار داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

مصطفی شاهرضایی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره تبلیغاتی که اخیراً در شبکه‌های اجتماعی پیرامون درمان بیماری‌های ارتوپدی مشاهده می‌شود، گفت: در اینگونه تبلیغات عنوان می‌شود که بسیاری از بیماری‌های ارتوپدی و مفاصل، با ماساژ و جا اندازی درمان می‌شود.

وی ضمن تاکید بر این نکته که مفصل به ندرت دَررفتگی پیدا می‌کند و هیچ مفصلی به راحتی دچار دررفتگی نمی‌شود، افزود: اگر یک مفصل دچار دَررفتگی شود، آنقدر دردهای شدید و ناتوانی زیاد ایجاد می‌کند که اصلاً هیچ نوع حرکتی روی آن مفصل امکان ندارد.

این جراح زانو ادامه داد: اگر یک مُهره دچار دررفتگی شود، فرد دچار آسیب‌های شدید نخاعی خواهد شد؛ حتی ممکن است فرد فلج شود، بنابراین چگونه امکان دارد که با جا اندازی غیر علمی چنین مشکلی حل شود.

شاهرضایی اظهار داشت: گاهی ممکن است به خاطر ماساژ دادن و استفاده از پمادها و برخی داروها، التهاب آن ناحیه بدن کم شود و فرد گمان می‌کند که وضعیت او بهتر شده در حالی‌که بیماری در حال پیشرفت است و سبب تأخیر در درمان می‌گردد و همین تأخیر در درمان ممکن است عوارض زیادی به جا بگذارد.

وی افزود: به محض اینکه افراد دچار درد مفاصل به خصوص مفصل زانو و لگن می‌شوند و بیش از دو روز درگیر آن هستند، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند.

این متخصص ارتوپدی درباره قولنج گرفتن نیز گفت: این یک مبحث علمی نیست، ما با مبحث دررفتگی یا نیمه دررفتگی در مفصل مواجه ایم که باید توسط پزشک این موضوع، تشخیص و درمان شود.

وی اضافه کرد: دررفتگی مفصل همانند شکستگی بلکه در مواردی مهم‌تر از آن یک اورژانس پزشکی است و بایستی در اولین فرصت درمان شود. جا اندازی مفصل یک روش علمی است، زیرا در زمان جا انداختن می‌تواند سبب آسیب‌های جبران ناپذیر به عروق و اعصاب آن منطقه شود.

این استاد دانشگاه همچنین درباره برخی تبلیغات در فضای مجازی و ماهواره‌ها پیرامون استفاده از زانوبند و داروهای مکمل برای درمان آرتروز، گفت: متأسفانه شبه درمان‌ها جای درمان واقعی را گرفته‌اند.

وی افزود: در برخی موارد ما با بیمارانی مواجه می‌شویم که سال‌ها از زانوبند جهت اصلاح انحراف استفاده کرده و حالا زمانی که آن فرد به ما مراجعه می‌کند، زمان طلایی برای جراحی اصلاحی آن فرد گذشته است و استفاده مکرر از آن زانوبند و پروتز توانسته عضلات فرد را تنبل کند.

شاهرضایی همچنین به استفاده مکرر از داروهای مکمل برای درمان آرتروز نیز اشاره کرد و گفت: ما بعضاً مواجه شدیم با افرادی که به امید بهبودی آرتروز سالیان بسیار از داروهای مکمل استفاده کردند و عملاً نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی ضمن تاکید بر این نکته که بعضاً استفاده از داروهای غیرمجاز تسکینی و مکمل موجب نکروز و از دست رفتن مفصل فرد می‌شود، افزود: متأسفانه ما اخیراً با جوانانی مواجه هستیم که به واسطه استفاده از داروهای مکمل تسکینی غیرمجاز، مفصل‌های خود را از دست داده‌اند. بنابراین ضرورت دارد که بیماران قبل از انجام هر اقدامی، حتماً با متخصص مربوطه در این زمینه مشورت نمایند.