تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3781979
شناسه : 3781979
تاریخ :
مولودنامه شمس قریشی مستند به قرآن و سنت رسول اکرم است اقتصاد ایران: سنندج-امام جماعت مسجد سرخه‌دزج سنندج گفت: مولودنامه شمس قریشی نیاز به بررسی و کارشناسی علما دارد، چرا که ابیات آن مستند به قرآن و سنت رسول است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا عبدالرحمن یوسفی شامگاه دوشنبه در بیستمین یادواره عارف نامی کرد سید بهاالدین شمس قریشی در مسجد جامع سنندج اظهار کرد: باید بابت جشن ولادت حضرت نبی (ص) و توفیق حضور در جنین مراسمی عرفانی و معنوی که به دست عالم ازل چینش یافته است، تبریک گفت.

وی افزود: برپایی این چنین مراسم ماندگاری برای دنیا و سندیت برای آخرت نسبت به حضور علاقمندان در چنین محفلی است.

امام جماعت مسجد سرخه‌دزج سنندج اذعان کرد: این مراسم به دلیل جایگاه عارف کرد سید بهاالدین شمس قریشی مراسمی ویژه است و کردستان که مهد علم و دارالاسلام بوده جایگاه تربیت چنین علمایی بوده است.

ماموستا یوسفی عنوان کرد: سنندج مهد علم و عرفان بوده و علمای زیادی برای آمدن و تعلیم یافتن در دارالاسلام سنندج تلاش کردند و آوازه علم و فضل سنندج در دور دست‌ها هم پیچیده شده است.

وی بیان کرد: سید بهاالدین شمس و آثار ایشان سوز دل و چکش سه قطب رهبانیت در قلب وی بوده که تأثیر آن در آثارشان نمایان است.

امام جماعت مسجد سرخه‌دزج خاطرنشان کرد: خداوند منت هیچ نعمتی را بر بنده نمی‌گذارد اما نعمت ایمان و وجود پیامبر که سعادت بشر است و ماورای تمام نعمت‌ها است را بر سر بندگان می‌گذارد.

ماموستا یوسفی تصریح کرد: مولودی خوانی نقش مؤثری در ایمان، ایمانداران داشته و ۸ قرن در جامعه مولودی خوانی قرائت شده و بدعت نبوده است.

وی افزود: درجه ایمان در حدی است که خدا و بعد پیامبر را باید از همه بیشتر دوست داشته باشیم و این راه و رسم اصحاب پیامبر است.

امام جماعت مسجد سرخه‌دزج سنندج خاطرنشان کرد: نقش اساسی مولودخوانی با شرایط خاصی که دارد ویژه و عرفانی است.

ماموستا یوسفی گفت: مولودنامه شمس قریشی باید با آب طلا نوشته شود و نیاز به بررسی و کارشناسی علما دارد، چرا که ابیات آن مستند به قرآن و سنت رسول است و دارای سندیت است.

وی ادامه داد: ابیات شمس قریشی دارای علم کلام و مبدا و معاد، تقوا، سیره نبی اکرم، راه و روش پیامبر، شجره و سختی راه پیامبر و به اقتدار نبی اکرم رسیدن در آن بیان شده است.

ماموستا یوسفی یادآور شد: لازم است که ادیبان و مولودخوان‌ها از اضافه کردن ابیات جدید و خودجوش درونی به ابیات حضرت شمس قریشی پرهیز کنند چون برخی معانی را تغییر می‌دهد.

وی گفت: دلیل خلقت انس و جن عبادت خدا است و نیز اینکه اگر پیامبر نبود، خداوند جهان را خلق نمی‌کرد.

ماموستا یوسفی افزود: در شب معراج پیامبر اکرم به حضرت جبرئیل می‌فرمایید آیا تو راهنمای من هستی یا من راهنمایی تو و به فرمان خداوند روح نامفهوم راهنمایی جبرئیل با شمایل پیامبر بر حضرت جبرئیل نمایان شد که در همان لحظه حضرت جبرئیل تشهد می‌خواند و این در ابیات فصل اول کتاب مولودنامه شمس قریشی تشریح شده است.