تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3781976
شناسه : 3781976
تاریخ :
طنین دف بر فراز سنندج/استقبال‌ کردها ازبزرگترین مولودی‌خوانی کشور اقتصاد ایران: سنندج_ نوای دف بر فراز شهر سنندج طنین انداز شد و بزرگترین مراسم مولودی‌خوانی کشور در این شهر رقم خورد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: ارادت کردها به پیامبر اکرم (ص) را نه تنها در جشن‌هاو برنامه‌ها بلکه در نامگذاری فرزندان مردمان این مرز و بوم می‌توان جستجو کرد.

مهم نیست محمد نام یک پیرمرد باشد یا یک نوزاد چند روزه، ارادت مردم این دیار همواره نام محمد را در صدر نامهای پسران قرار داده است و در شناسنامه کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندان بسیاری در این سرزمین نام محمد می‌درخشد.

پرچم نام یا رسول الله خیابان‌های شهر را زینت بخشیده است و صدای یا رسول الله از مناره مساجد به گوش می‌رسد، اینجا کردستان سرزمین عارفان و عاشقان به نبی و دیار ارادتمندان به رسول مهربانی است.

مردمانی که ابتدا تا انتهای ماه ربیع‌الاول را جشن می‌دانند و به یمن تولد پربرکت خاتم الانبیا در نعت رسول اکرم (ص) معراج نامه می‌خوانند و عارفانه بر دف می‌نوازند.

دوازدهمین روز از ماه ربیع الاول که از نظر اهل سنت روز تولد پیامبر نام گرفته است بزرگترین جشن مولودی‌خوانی کشور میزبان حضور عاشقان به رسول اکرم است.

مولودی‌خوانان شامگاه دوشنبه نام رسول الله را از بلندگوی مسجدجامع این شهر طنین انداز کردند و بیستمین یادواره شمس قریشی را که از عارفان نامی کرد بوده اجرا گذاشتند.

طنین دف بر فراز سنندج/استقبال‌ کردها ازبزرگترین مولودی‌خوانی کشور

برگزاری یادواره شمس قریشی در مسجد جامع سنندج

رئیس حوزه هنری استان کردستان اظهار کرد: جشن میلاد پیامبر مکرم اسلام هر سال با برگزاری یادواره سید بهاء‌الدین شمس قریشی همراه می‌شود و مولودی‌خوانان در این مراسم ساعت‌ها در نعت پیامبر می‌خوانند و دف‌نوازی می‌کنند.

اسعد فرهادی تصریح کرد: امشب نیز برگزاری این یادواره جمع کثیری از مردم شهر سنندج را مهمان مسجد جامع سنندج کرد تا عشق و ارادت خالصانه خود را به رسول اکرم به اثبات برسانند.

وی خاطرنشان کرد: زن و مرد، پیر و جوان و بعضاً علاوه بر ساکنان شهر سنندج افرادی از روستاهای اطراف در این مراسم جشن حضور می‌یابند و ساعت‌ها همراه نوای دف و مولودی‌خوانی می‌شوند.

رئیس حوزه هنری کردستان اذعان کرد: این مراسم امشب برای بیستمین سال در سنندج برگزار شد.

طنین دف بر فراز سنندج/استقبال‌ کردها ازبزرگترین مولودی‌خوانی کشور

وحدت نیاز امروز جامعه اسلامی

فرماندار سنندج در مراسم یاد شده وحدت را نیاز جامعه امروز دانست و اعلام کرد: وحدت بین مسلمانان موجب می‌شود جهان اسلام همواره عزت و اقتدار خود را در جهان حفظ و تقویت کند.

حسن عسکری با بیان اینکه تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا هفته وحدت در کشور ما رقم بخورد و امروز شیعه و سنی در کنار هم برگزاری جشن‌های وحدت را شاهد باشند.

وی با بیان اینکه امروز بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر مسلمان در جهان زندگی می‌کنند، تصریح کرد: حفظ وحدت و جلوگیری از تفرقه لازمه اتحاد بین مسلمانان است.

وی خاطرنشان کرد: رژیم غاصب صهیونیستی امروز افراد زیادی از مسلمانان را در غزه و فلسطین به شهادت می‌رساند و ظلم بزرگی را علیه آنها روا می‌دارد اما برای ریشه کن کردن این غده سرطانی باید وحدت را حفظ کنیم.

طنین دف بر فراز سنندج/استقبال‌ کردها ازبزرگترین مولودی‌خوانی کشور

فرماندار سنندج اضافه کرد: وجود نازنین پیامبر مکرم اسلام محوری‌ترین عامل وحدت در جهان اسلام است و همه ما باید حول محور ایشان حرکت کنیم.

عسکری خواستار حفظ انسجام و یکدلی بین مردم مسلمان شد و گفت: راه نابودی دشمنان اسلام و مسلمین اتحاد است.

در این مراسم مولودی خوانان و دف نوازان به اجرا پرداختند و ساعت‌ها در نعت رسول مکرم اسلام مولودنامه رسول اکرم را قرآئت کردند.

مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد است که تألیفات متعددی از جمله کتاب‌های معراج‌نامه، مولودنامه، شمس العقائد دارد و دیوان شعر سروده است که اشعار کتاب مولودنامه ایشان در تمامی مجالس مولودی کاربرد دارد.

این عارف نامی کرد در سال ۱۳۶۵ هجری قمری مصادف با ۱۳۲۲ هجری شمسی در سن ۷۲ سالگی در سنندج به لقاء‌الله پیوست و امروز مردم کردستان همچنان با برگزاری جشن‌های مولودی خوانی در ماه ربیع الاول نام و یاد ایشان را گرامی می‌دارند.