تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : نفت و انرژی
لینک : econews.ir/5x3781135
شناسه : 3781135
تاریخ :
پتروشیمی‌ها همچنان منتظر عقد قرارداد توسعه میادین گازی اقتصاد ایران: تنها راهکار برای تأمین گاز صنعت به‌روتوسعه پتروشیمی که فعالان صنعت پتروشیمی نیز برای آن اعلام آمادگی کرده‌اند، بحث سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در توسعه میادین بالادستی است که همچنان منتظر اقدام وزارت نفت برای عقد زودتر قراردادها هستیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: روز گذشته جلسه‌ای در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی وضعیت و چالش‌های صنعت پتروشیمی برگزار شد که بیشتر به موضوع تحقق اهداف پتروشیمی در برنامه هفتم پرداخته شد.

وی افزود: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم باید به 132 میلیون تن در سال برسد که در این خصوص و چالش‌هایی که برای تحقق این ظرفیت پیش رو داریم، گزارشی از سوی انجمن ارائه شد.

کریمایی اذعان داشت: در طی دهه 80 که بسیاری از مشکلات امروز اعم از تشدید تحریم‌ها، محدودیت‌های ارزی و سرمایه‌گذاری را نداشتیم و فضای کسب‌وکار شرایط مناسب‌تری داشت، در طی یک‌دهه 40 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی ایران افزوده شد، همچنین در طی دهه 90 حدود 35 میلیون تن در 10 سال به این ظرفیت افزوده شد، حال که برای 5 سال برنامه هفتم توسعه به اندازه دوره‌های 10‌ساله دهه 80 و دهه 90، برای افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی کشور هدف‌گذاری شده و شرایط به‌مراتب نسبت به آن سالها سخت‌تر است، راهی دشوار و چالش‌های متعددی در پیش داریم.

وی ادامه داد: مهمترین چالشی که به‌عنوان یک ابرچالش با آن مواجه هستیم، بحث ناترازی گاز و بحث مهم تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی در فصول سرد سال است.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به 132 میلیون تن به معنای افزایش 50درصدی نیاز گازی صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هفتم است، گفت: شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه میادین گازی مهیا نیست، منابع دولتی نیز اجازه سرمایه‌گذاری دولت را در این بخش نمی‌دهد، پس تنها راهکار که فعالان صنعت پتروشیمی نیز برای آن اعلام آمادگی کرده‌اند، بحث سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در توسعه میادین بالادستی برای تأمین نیاز گازی این صنعت در سال‌های پیش‌رو است.

وی افزود: از سال 1400 این اعلام آمادگی از سوی پتروشیمی‌ها به وزارت نفت اعلام شده اما اقدامات اداری و عقد قراردادها به‌کندی پیش رفت، تا این در سال گذشته با تأکید رهبرمعظم انقلاب، سرعت بیشتری به روند موجود داده شد اما همچنان منتظر اقدام وزارت نفت برای عقد زودتر قراردادها هستیم.

کریمایی خاطرنشان کرد: ابهاماتی نیز در خصوص مالکیت گازی که با سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین مربوطه به تولید خواهد رسید، وجود دارد و پتروشیمی‌ها انتظار دارند این ابهامات رفع شده و این اطمینان را داشته باشند که با سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی، می‌توانند گاز تولیدی را برای نیاز خوراک خود تخصیص دهند.

وی ادامه داد: بحث اصلاح و بازنگری در فرمول خوراک واحدهای پتروشیمی از دیگر مباحث مطرح در نشست روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود، همچنین در خصوص تأمین گاز نیروگاه‌های واحدهای پتروشیمی که به قیمت سوخت پتروشیمی‌ها گاز به این نیروگاه‌ها داده می‌شود، صحبت شد؛ در این خصوص با وجود آنکه صنعت پتروشیمی برای تولید برق به شبکه فشاری نمی‌آورد و در این زمینه خودکفا عمل می‌کند، به‌جای تشویق، تنبیه می‌شود و به‌جای آنکه نرخ گاز واحدهای نیروگاهی مجتمع‌های پتروشیمی متناسب با دیگر نیروگاه‌های حرارتی کشور محاسبه شود، با نرخ سوخت پتروشیمی‌ها محاسبه می‌شود و قیمت تمام شده تولید برق را در پتروشیمی‌ها بالا برده است.

انتهای پیام/