تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3781038
شناسه : 3781038
تاریخ :
به دنبال برگزاری شادترین مهر ایران برای دانش‌آموزان هستیم اقتصاد ایران: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برنامه‌های حوزه فرهنگی برای آغاز سال تحصیلی را تشریح کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص برنامه‌های استقبال از مهر با اشاره به اینکه همه‌ساله، ستادی به منظور برنامه‌ریزی برای استقبال از مهر در حوزه اجتماعی و فرهنگی تشکیل می‌شود، گفت: با توجه به اینکه دبیرخانه مصوبه مهر قلم در معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و در اداره کل آموزش‌های شهروندی مستقر است؛ این اداره کل، مکاتباتی را با واحدهای مختلف شهرداری تهران که عضو ستاد هستند، انجام داد و برنامه‌های مختلف احصا شد.

توکلی زاده در ادامه بیان داشت: رویکردهای مختلفی را برای استقبال از مهر اعم از توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، ترویج سبک زندگی، توجه ویژه به محلات محروم، ایجاد شادی و نشاط اجتماعی و استفاده از ظرفیت‌های درون و برون شهرداری در نظر گرفتیم تا بتوانیم خدمات ویژه‌ای را ارائه دهیم. همچنین مدیریت یکپارچه بر مدیریت شهری را اعمال خواهیم کرد و روان‌سازی ترافیک و ارائه خدمات مناسب‌سازی در حوزه خدمات شهری نیز در دستور کار است تا محیط را برای فصل تحصیل دانش‌آموزان آماده کنیم.

وی همچنین مطرح کرد: دبیرخانه‌های مختلف نیز در مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران با حضور مدیران و شهرداران مناطق ۲۲ گانه و رؤسای آموزش و پرورش مناطق مختلف تشکیل شد تا از ظرفیت‌های بین بخشی و برون بخشی استفاده کنند و بتوانند شرایط مناسب را برای روز اول مهر فراهم کنند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی بیان کرد: با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها و حوزه علمیه و طلاب همزمان با مدارس، به هر سه قشر دانش‌آموزان، طلاب و دانشجویان توجه خواهیم کرد و برنامه‌ریزی به گونه‌ای انجام خواهد شد که بتوانیم هر سه قشر را تحت پوشش قرار دهیم.

طراحی پویش «سلام به آینده»

وی با اشاره به اینکه شعار «برای ایران برای مدرسه» به صورت ملی از طریق آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شده است، گفت: ذیل این شعار پویشی با عنوان پویش «سلام به آینده» که پویش محوری است را با همکاری مجموعه صدا و سیما در نظر گرفتیم.

توکلی‌زاده افزود: جلسات متعددی با مدیران ارشد صدا و سیما برگزار کردیم تا بتوانیم از ظرفیت رسانه‌ای هم استفاده کنیم و ایام بانشاطی را در روزهای اول مهرماه برای جامعه رقم زنیم. بر این اساس از ۲۳ شهریور تا سوم مهر از ظرفیت‌های رسانه‌ای مدیریت شهری و کلان‌شهرها استفاده خواهیم کرد و پویشی سراسری را در سطح کشور راه‌اندازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: شبکه‌های مختلف صدا و سیما نیز برنامه‌های مختلفی را در خصوص این ایام برای کودکان و نوجوانان قشر دانش آموز و خانواده‌های آنها در نظر خواهند گرفت. مسابقات متعددی برگزار خواهد شد و برنامه‌های کودک با موضوع مهر و دانش‌آموزی ترسیم می‌شود تا بتوانیم فضا را فراهم کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه تقریباً از اوایل شهریور و حتی قبل از آن؛ همکاران در حوزه‌های مختلف شهری، فنی عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک، کارهای خود را آغاز کردند، گفت: در سه بخش عمده فرهنگی اجتماعی، خدمات شهری و حمل‌ونقل و فنی و عمرانی برنامه‌ها را در نظر گرفتیم.

پیش‌بینی یک برنامه محوری و تعدادی ریز رخداد در حوزه فرهنگی و اجتماعی

وی با اشاره به اینکه در بحث فرهنگی و اجتماعی یک برنامه محوری داریم و تعدادی ریز رخداد، اظهار کرد: یک برنامه استیج محور آموزشی را از تاریخ در ۱۷ شهریور مصلای تهران در جنب محل برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار که با همکاری مجمع نوشت‌افزار ایرانی اسلامی از تاریخ ۱۵ تا ۳۱ شهریور در فضایی بالغ بر ۵ هزارمتر مربع در مجموعه مصلی برگزار می‌شود و در آن بالغ بر ۱۰۰ نشان تجاری و تولیدکننده حضور پیدا کردند که کالای صرفاً ایرانی را با تخفیف ۳۰ درصدی به عموم مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند، شروع کردیم که شخصیت‌های مختلف تلویزیونی ویژه کودکان در آن به اجرای برنامه می‌پردازند. این برنامه که به مدت ۱۰ شب ادامه خواهد داشت، بر روی آنتن شبکه پویا و نهال نیز به صورت زنده پخش می‌شود.

توکلی‌زاده تاکید کرد: تمام فعالیت‌هایی که در شهرداری تهران در دست اقدام است؛ به صورت برنامه ویژه ضبط خواهد شد و در پویشی که از روز ۲۳ تا ۳ مهرماه در رسانه ملی خواهیم داشت، به سمع و نظر شهروندان خواهند رسید.

وی در خصوص برپایی جشن‌های پیش دبستانی‌ها، کلاس اولی‌ها و پایه هفتمی‌‎ها اظهار داشت: امسال از طریق وزارت آموزش‌وپرورش؛ جشن غنچه‌ها که ویژه پیش‌دبستانی‌هاست و جشن شکوفه‌ها که ویژه کودکان کلاس اولی است در روز ۲۷ شهریورماه (فردا) برپا خواهد شد. همچنین برای پایه هفتمی‌ها نیز جشن جوانه‌ها در روز اول مهرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌هایی هم در قالب جشن در روز اول مهر در بالغ بر ۳۰۰ مدرسه شهر تهران برای دانش‌آموزان با حضور مدیران ارشد شهری برگزار می‌شود.

توجه ویژه به مدارس استثنایی و افراد دارای معلولیت

وی با اشاره به اینکه به مدارس استثنایی و افراد دارای معلولیت توجه ویژه‌ای داشتیم، ادامه داد: یکی از این مدارس که در منطقه ۱۶ واقع است، انتخاب شده و در آن برنامه ویژه برای افراد دارای معلولیت اجرا می‌شود.

برپایی جشن ویژه مدارس کلاس اولی‌ها با عنوان مهر اولی‌ها

توکلی‌زاده همچنین گفت: مراسم مهر اولی‌ها که از جشن‌های ویژه مدارس کلاس اولی‌ها است، جزو برنامه‌هایی است که در قالب جشن و گرامیداشت در مناطق ۲۲ گانه اجرا خواهد شد.

اجرای برنامه شکوه جاودان

توکلی‌زاده ادامه داد: برنامه دیگری با عنوان شکوه جاودان در عمده مدارس شهر تهران با هدف تقویت هویت ملی و تحکیم جایگاه پرچم و سرود ملی کشور در بین دانش‌آموزان اجرا خواهد شد که در آن پرچم جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز در خواهد آمد و سرود ملی پخش می‌شود. سینما کودک نیز جزو برنامه‌های دیگر است که در سطح مدارس با پخش فیلم‌های کودکانه برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد.

تجهیز مدارس به پرچم و پایه پرچم

وی در خصوص توسعه و بهسازی مدارس شهر تهران بیان داشت: امسال به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کردیم که حتماً مدارس را به پرچم و پایه پرچم تجهیز کنند تا در مناسبت‌های مختلف از جمله آغاز سال تحصیلی بحث اهتزاز پرچم را داشته باشیم.

اجرای برنامه نسیم مهربانی در خصوص کودکان محروم و افراد نیازمند

معاون امور اجتماعی و فرهنگی با تاکید به اینکه برنامه نسیم مهربانی در خصوص کودکان محروم، افراد نیازمند و کودکان با نیازهای خاص طراحی شده است که در آن به این کودکان؛ لوازم‌التحریر اهدا خواهد شد، گفت: در سال گذشته اولین دوره این برنامه را اجرا کردیم. امسال دوره دوم در هفته آتی در مجموعه مصلی جنب نمایشگاه نوشت‌افزار برگزار می‌شود. پیش‌بینی ما این است که بالغ بر ۱۲ هزار بسته لوازم‌التحریر را تهیه کنیم و در اختیار مناطق ۲۲ گانه قرار دهیم تا در بین کودکان نیازمند تقسیم کنند.

اجرای برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف در سطح مدارس

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از رویکردهای ما بحث آموزش‌های شهروندی است، ویژه برنامه‌های مختلفی را مرتبط با مأموریت‌های مختلف شهرداری در نظر گرفتیم که کارشناسان حوزه‌های مختلف شهرداری تهران از جمله اداره کل آموزش‌های شهروندی، سلامت، حمل‌ونقل و ترافیک، آتش‌نشانی، محیط زیست و مدیریت بحران با مدیریت اداره کل آموزش‌های شهروندی در سطح مدارس حضور پیدا می‌کنند و دوره‌های آموزشی را برگزار خواهند کرد. همچنین همایش‌های ویژه‌ای را نیز برای والدین در نظر گرفتیم.

نصب تابلوهای معرفی شهدایی که مدارس به نام آنها نام‌گذاری شده‌اند

معاون شهردار پایتخت با اشاره به اینکه برنامه ویژه دیگری با عنوان نشان جاودان نیز اجرا خواهد شد، گفت: در این برنامه تابلوهای معرفی شهدایی که مدارس به نام آنها نام‌گذاری شده‌اند نصب خواهند شد تا دانش‌آموزان با شهیدی که مدرسه آنها به نام آن شهید نام‌گذاری شده، ارتباط بگیرند و شناخت بیشتری پیدا کنند.

اجرای برنامه برای دانشجویان و طلاب

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان داشت: همزمان با برنامه‌های دیگر در سطح حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها نیز برنامه ویژه‌ای را در روزهای شروع سال تحصیلی با حضور دانشجویان و طلاب در سطح مناطق مختلف که دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مستقر هستند، خواهیم داشت.

اجرای نمایش عروسکی با همکاری پلیس راهور

وی با اشاره به اینکه در حال طراحی نمایش عروسکی در چهارراه‌های پرتردد با حضور عروسک‌هایی که شهروندان با آنها خاطراتی دارند، هستیم، اظهار کرد: عروسک‌ها با همکاری پلیس راهور در برخی چهارراه‌های پرتردد و پرترافیک مستقر خواهند شد تا محیط شادی را برای شهروندانی که پشت ترافیک هستند، ایجاد کنند.

برگزاری تور کلان تهران برای دانشجویان و طلاب تازه وارد / ایجاد خیابان‌های ورزش در خیابان‌های منتهی به مدارس

توکلی‌زاده در ادامه گفت: همکاران در حوزه گردشگری برنامه‌های مختلفی را طراحی کردند که یکی از این برنامه‌ها برگزاری تور کلان تهران ویژه افرادی است که برای اولین‌بار در مهرماه وارد تهران می‌شوند و قرار است به عنوان دانشجو و یا طلبه چندسالی را در خدمت آن‌ها در سطح شهر باشیم. این افراد از جاذبه‌های گردشگری شهر تهران بازدید خواهند کرد. در خصوص بحث سلامت نیز همکاران این حوزه طرح فرآموز سیار را اجرا خواهند کرد. در حوزه ورزش نیز خیابان‌های ورزش را در برخی از خیابان‌های منتهی به مدارس در سطح مناطق ۲۲ گانه ایجاد خواهیم کرد که محیط بانشاطی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

برگزاری جشن‌هایی برای کودکان کار در مدارس پویاشهر

وی در رابطه با اقدامات حوزه خدمات اجتماعی بیان کرد: همکاران این حوزه برای کودکان کار و کودکان نیازمند برنامه‌هایی را در نظر گرفتند و برای این کودکان در سطح مدارس پویاشهر جشن‌هایی برگزار خواهد شد. لوازم‌التحریر نیز به کودکان کار اهدا خواهد شد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی در ادامه مطرح کرد: برنامه‌های ویژه دیگری نیز در سطح شهر تهران توسط واحدهای مختلف شهرداری تهران انجام خواهد شد. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا ویژه برنامه‌ای برای کودکان و خانواده‌ها در چند شب در برج میلاد با همکاری رسانه ملی داشته باشیم.

طراحی تولیدات ویژه فضای مجازی با مضمون توصیه‌هایی برای والدین و سرویس مدارس

وی افزود: از فضای مجازی نیز غافل نبودیم و تعدادی تولیدات ویژه فضای مجازی در رابطه با توصیه‌هایی به والدین برای آماده‌سازی کودکان و نوجوانان برای مدارس و همچنین توصیه‌هایی برای سرویس مدارس در قالب موشن و.. تهیه شده است.

وی تاکید کرد: مواردی که گفته شد اهم اقدامات در حوزه فرهنگی و اجتماعی بود.