تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3781034
شناسه : 3781034
تاریخ :
عدم تحقق قانون در حوزه مصرف منابع حاصل از اخذ مالیات دخانیات اقتصاد ایران: اهداف قانون‌گذار در حوزه مصرف مبالغ دریافتی از محل اخذ مالیات از مصرف سیگار و تنباکو برای بخش سلامت محقق نشده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، یافته‌های حسابرسان این نهاد نظارتی نشان می‌دهد طی سال گذشته، از محل مصرف سیگار و تنباکو مبلغ ۳.۲ همت مالیات اخذ و به خزانه واریز گردیده است.

از محل منابع مذکور ۱.۶ همت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص یافته و ۵۱۲ میلیارد از این عدد در اختیار وزارت خانه قرار گرفته که از این مبلغ حدود ۱۴۳ میلیارد تومان به دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده و این مراکز وجوه دریافتی را مصرف ننموده و به سال بعد منتقل کردند؛ همچنین این وزارتخانه مبلغ ۸ میلیارد تومان از منابع تخصیص یافته را مغایر با موافقتنامه مربوطه به جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایرانیان پرداخت کرده و بالغ بر ۳۶۱ میلیارد دیگر از این اعتبارات نیز توسط وزارت خانه مذکور به سال بعد منتقل شده است.

بررسی‌های فنی و تخصصی این نهاد نظارتی حاکی است که اهداف قانون گذار در مصرف این وجوه بابت بخش سلامت با اولویت احداث و تجهیز مراکز ناباروری و زایشگاه‌های دولتی، ورزش همگانی و ورزش بانوان محقق نشده است.

دیوان محاسبات کشور، به دلیل اهمیت خاص حوزه سلامت و اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت و عدم تحقق اهداف قانونگذار ضمن بررسی دقیق موارد مذکور در جریان رسیدگی به گزارش تفریغ بودجه، رعایت بندهای قانونی این حوزه توسط کلیه دستگاه‌های اجرایی را متذکر شده است.