تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3780961
شناسه : 3780961
تاریخ :
گوگل برای رفع اتهامش در دادگاه رشوه داد اقتصاد ایران: به تازگی فاش شده گوگل شب قبل از ثبت شکایت وزارت دادگستری چکی به مبلغ بیش از ۲ میلیون دلار به آنجا ارسال کرده تا یکی از اتهامات علیه خود را رفع کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بیزینس اینسایدر، حدود ساعت ۷ بعد از ظهر ۱۶ می ۲۰۲۴ میلادی یک قاصد گوگل چکی به مبلغ ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۵۱ دلار به وزارت دادگستری آمریکا تحویل داد. این مبلغ برای جبران خسارت یکی از اتهامات وزارت دادگستری و ۱۸ ایالتی بود که در شکایت آنتی تراست مربوط به عملکردهای تبلیغاتی شرکت وارد شده بود.

اما نکته مهم تر آنکه، این چک به معنای آن بود که دادگاه بدون هیئت منصفه برگزار شود.

دادگاه آنتی تراست گوگل که روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و پیش بینی می شود یک ماه ادامه یابد، قرار بود با هیئت منصفه برگزار شود. اما اکنون هیچ هیئت منصفه ای وجود ندارد و لئونی برینکما قاضی دادگاه براساس حقایق موجود و قانون ایالت ویرجینیا درباره پرونده رای صادر می کند.

وزارت دادگستری گوگل را به ایجاد انحصار در بازار تبلیغات دیجیتال، از بین بردن غیرقانونی رقبا و گرفتار کردن مشتریان در اکوسیستم خود برای افزایش قیمت سرویس هایش متهم کرده است. این پرونده از شکایت آنتی تراست گوگل که در اوایل جاری برگزار شد و قاضی اعلام کرد این شرکت به طور غیرقانونی بازار جستجوی آنلاین را به انحصار خود در آورده، متفاوت است.

هرچند متهمان جنایی بر اساس قانون اساسی حق محاکمه با هیئت منصفه دارند، قوانین مربوط به پرونده های مدنی متفاوت تر است. وزارت دادگستری ۵ اتهام علیه گوگل مطرح کرده تا انحصار این شرکت را از بین ببرد.

چهار مورد از اتهامات مشمول «دستور تکمیلی» بودند، به این معنی که قاضی می‌تواند بعداً به گوگل دستور دهد تا رویه‌های خود را تغییر دهد اما اتهام پنجم برای دریافت خسارت بود.

وزارت دادگستری پس از گمانه زنی اعلام کرد خسارت مالی مربوط به مبلغی بیش از حدی است که ۸ آژانس فدرال مختلف برای تبلیغات آنلاین گوگل از ژانویه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۳ میلادی پرداخته اند. طبق قانون شرمن این مبلغ ممکن است ۳ برابر شود و به آن سود نیز تعلق می گیرد.

به گفته برخی پروفسورهایی که وزارت دادگستری برای محاسبه مبالغ استخدام کرده بود، این رقم به ۲ میلیون و ۲۸۹ هزار و ۷۵۱ دلار رسید. البته با توجه به ارزش ۱.۹ هزارمیلیارد دلاری آلفابت(شرکت مادر گوگل) این رقم ناچیز است.

وکلای پرونده آنتی تراست وزارت دادگستری از دریافت چک از سوی گوگل شگفت زده شدند. این چک یک شب قبل از ثبت رسمی شکایت ارائه شد و گوگل به هیچ گونه اقدام خلافی اعتراف نکرد.

وکلای گوگل در این باره نوشتند: شرکت به جای اینکه از دادگاه بخواهد به تقاضای ناشناخته و غیرموجه وزارت دادگستری برای محاکمه هیئت منصفه رسیدگی کند و از هدر رفتن منابع ناشی از دفاع در برابر ادعای خسارتی به ارزش بسیار کمتر از کسری از هزینه دادرسی جلوگیری کند تصمیم گرفت 3 برابر کل خسارت مذکور را به اضافه سود بپردازد.

اما نکته مهم آن بود که با این اقدام گوگل از هیئت منصفه خلاص شد زیرا این افراد غیرقابل پیش بینی تر از قضات هستند و با شرکت های بزرگ همدردی نمی کنند.