تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3780879
شناسه : 3780879
تاریخ :
"مصرف زیاد نمک؛ عامل جدید در بروز بیماری ام‌اس" اقتصاد ایران: مطالعات جدید نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، به ویژه مولتیپل اسکلروزیس (ام‌اس)، مرتبط باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دانشمندان به تازگی مسیر مولکولی جدیدی را شناسایی کرده‌اند که نشان می‌دهد مصرف زیاد نمک ممکن است خطر بروز بیماری ام‌اس را افزایش دهد. به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، ام‌اس یک بیماری خودایمنی مزمن است که از ترکیب عوامل محیطی مانند مصرف نمک زیاد و عوامل ژنتیکی خطرزا ناشی می‌شود.

مطالعه جدیدی نشان داده است که سطوح بالای سدیم، تنظیم مسیر مولکولی شامل ژن‌های SGK-۱ و PRDM۱-S را افزایش می‌دهد و این امر منجر به اختلال در عملکرد سلول‌های T تنظیمی، که نوعی گلبول سفید مسئول سرکوب پاسخ‌های ایمنی در برابر بافت‌های بدن هستند، می‌شود. این اختلال می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به ام‌اس و سایر بیماری‌های خودایمنی باشد.

دکتر توموکازو سومیدا، نویسنده اصلی این تحقیق و استاد دانشکده پزشکی ییل، بیان می‌کند: «ما دریافته‌ایم که سلول‌های T تنظیمی در بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس به درستی عمل نمی‌کنند. این مطالعه مکانیسمی را کشف کرده که عوامل محیطی مانند مصرف نمک را به عوامل ژنتیکی مرتبط می‌سازد و به ما کمک می‌کند تا اهداف جدیدی برای درمان این بیماری‌ها شناسایی کنیم.»

بیماری ام‌اس باعث حمله سیستم ایمنی به غلاف محافظ رشته‌های عصبی به نام میلین می‌شود که این فرآیند منجر به آسیب عصبی، التهاب و علائم مرتبط با ضعف عضلانی می‌گردد. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد نمک می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس را افزایش دهد و با فعال‌سازی مسیر مولکولی خاصی، عملکرد سرکوب‌کننده سلول‌های T را مختل کند.