تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3780779
شناسه : 3780779
تاریخ :
عراقچی: اتفاقات سفر عراق، نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود اقتصاد ایران: وزیر خارجه کشورمان طی گفت‌وگوی خبری با شبکه خبر به جزئیات و بازخورد سفر هیئت ریاست جمهوری به عراق، در این کشور پرداخت و گفت که این سفر به ویژه تعامل و اظهارات رئیس جمهور بازخورد خوبی در بین عراقی‌ها داشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره سفر رییس جمهور به عراق گفت: در روابط بین کشورها ارتباطات متنوعی وجود دارد. ولی همه کشورها سعی می‌کنند از طریق دیپلماسی عمومی فضای بهتری را در روابط ایجاد کنند.

عراقچی با بیان اینکه این‌کار آسان نیست، گفت: خود این مبحث جدی است که مجموعه از رفتارهای فرهنگی و رسانه ای بین دو کشور مطرح می شود.

عراقچی: آنچه در سفر عراق اتفاق افتاد، نمونه بارز دیپلماسی عمومی بود

وی افزود: برخی اوقات شخصیت برخی رهبران می تواند ایجاد یک موج مثبت در روابط دو کشور کند. آنچه که در سفر عراق اتفاق افتاد نمونه بارز دیپلماسی عمومی از طریق برخورد یک رییس جمهور در عراق بود. هم در بغداد و هم در اقلیم کردستان تاثیرات خودش را گذاشت. تسلط رییس جمهور به زبان کردی فضا را از این رو به آن رو کرد.

مذاکرات با مقامات منطقه کردستان به فارسی بود

عراقچی با اشاره به اینکه این سفر ما را چند سال در روابط خودمان با منطقه کردستان عراق جلو انداخت، گفت: مذاکرات با مقامات اقلیم به زبان فارسی صورت گرفت اما رییس جمهور پیش از مذاکره با خاطراتی که بیان میکردند و مصاحبه ای به زبان کردی داشتند فضا را تحت تاثیر قرار دادند.

شگفتی مقامات کرد عراق از کردی صحبت کردن پزشکیان

وزیر امور خارجه افزود: اقای بارزانی گفتند که ما اصلا فکر نمیکردم یک روز رییس جمهور  ایران با ما کردی صحبت کند. این فضایی که در منطقه اقلیم ایجاد شد، امادگی برای ارتباطات گسترده تر است. همین اتفاق در جنوب عراق و در شهر بصره اتفاق افتاد. شیوخ عشایر شیعه با ذوق و شوق در سخنرانی اقای پزشکیان شرکت کردند.

اظهارات و سخنرانی پزشکیان خیلی مؤثر بود

عراقچی در خصوص ابعاد این سفر گفت: از جهت تاکیرگذاری خیلی موثر بود و فصل جدیدی در روابط ما با عراق ایجاد کرد.

وی درباره توافقنامه امنیتی دو کشور گفت: تاکنون با همکاری دولت مرکزی عراق و اقدامات انجام شده در اقلیم بخش هایی از توافق اجرا شد. ما از بغداد و منطقه اقلیم قول مساعد گرفتیم تا مابقی توافق امنیتی انجام شود. اطمینان داده شده که منطقه کردیتان عراق به هیچ وجه تهدیدی علیه خاک ایران نخواهد بود و عناصری که تهدیدات را انجام دادند با انان برخورد خواهد شد.

عراقچی درباره مذاکرات اقتصادی در این سفر گفت: در حوزه اقتصادی چند مسئله مهم با عراقی ها داریم. پروژه راه اهن شلمچه به بصره و بازارچه های مرزی است.  ما و عراق تصمیم گرفتیم به سمت همکاری راهبردی حرکت کنیم و یک سند راهبردی جامع را در روابطمان تدوین کنیم.

 

انتهای پیام/