تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3780704
شناسه : 3780704
تاریخ :
پیشتازی ۵ درصدی هریس در مقابل ترامپ پس از مناظره اقتصاد ایران: نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها پس از مناظره انتخاباتی در آمریکا نشان می‌دهد که کامالا هریس با ۵ درصد اختلاف نسبت به دونالد ترامپ پیشتاز است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج تازه ترین نظرسنجی ها که به طور مشترک توسط یاهو و موسسه یوگاو پس از مناظره انتخاباتی بین دونالد ترامپ و کامالا هریس انجام شده، نشان می دهد که هریس با 5 درصد اختلاف نسبت به ترامپ در بین رای دهندگان ثبت نام کرده پیشتاز است.

براساس نتایج این نظرسنجی که پس از مناظره 10 سپتامبر انجام شده، هریس با 50 درصد در مقابل ترامپ با 45 درصد در بین رای دهندگان ثبت نام کرده پیشتاز است. همچنین هریس با 48 درصد در مقابل 44 درصد با یک حاشیه خطای مشابه در صورت ورود حزب سوم به انتخابات و با 49 درصد در مقابل 45 درصد در بین رای دهندگان احتمالی نیز پیشتاز است.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی های قبلی که توسط این دو مرکز بلافاصله پس از ورود هریس به رقابت ها در 21 ماه جولای انجام شد، هریس و ترامپ رقابت تنگاتنگی با یکدیگر داشتند. بهترین رقم پیشتازی هریس در ماه اوت با 47 درصد در مقابل 46 درصد بوده است.

این در حالی است که جو بایدن هرگز در هیچ یک از نظرسنجی های یاهو و یوگاو در طول دوران ریاست جمهوری، هرگز نتوانست به رقم 50 درصدی محبوبیت در مقابل ترامپ برسد. آخرین رقم محبوبیت بایدن در مه 2023، 47 درصد بوده است.

همچنین نتایج این نظرسنجی جدید حاکی از آن است که هریس با 95 درصد در مقابل 90 درصد، آرای شمار بسیار بیشتری از دموکرات ها را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، هریس در بین آمریکایی های لاتین تبار با 4 درصد ، در بین زنان با 5 درصد، در بین آمریکایی های سیاه پوست با 14 درصد و در بین آمریکایی های 18 تا 29 ساله با 17 درصد پیشتاز است. به علاوه هریس، پیش از مناظره، با 35 درصد در مقابل ترامپ با 44 درصد در بین رای دهندگان مستقل، عقب بود اما در این مناظره با 47 درصد در مقابل 37 درصد نسبت به ترامپ در بین این گروه از رای دهندگان پیشی گرفت.

از دیگر نتایج این نظرسنجی می توان گفت مناظره روز 10 سپتامبر در بین رای دهندگان ایالت های چرخشی منجر به پیشتازی هریس دستکم به طور موقت شده است. بر این اساس 56 درصد آمریکایی هایی که مناظره را تماشا کرده اند، معتقدند هریس پیروز شده است و تنها 26 درصد بر این باورند ترامپ برنده شده است. همچنین 94 درصد دموکرات ها می گویند هریس پیروز شده که این رقم 40 درصد بیشتر از 57 درصد جمهوری خواهانی است که به پیروزی هریس اعتقاد دارند. تنها 21 درصد طرفداران مستقل فکر می کنند رئیس جمهور سابق پیشی دارد.

در حقیقت، 48 درصد از منابع آگاه به مناظره، معتقدند ترامپ عملکرد ضعیفی در این مناظره داشته در حالی که 58 درصد بر این باورند عملکرد هریس عالی یا خوب بوده است.

همچنین شرکت کنندگان در این نظرسنجی اظهار کردند که هریس در جریان مناظره در تمام موضوعات به جز موضوع مهاجرت، پاسخ های بهتری نسبت به ترامپ ارائه کرده است. بر این اساس هریس در پاسخ به پرسش هایی درباره سقط جنین، حمله به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021، سوابق خود، هزینه های زندگی و حتی سوابق ترامپ در جریان مناظره پاسخ بهتری داده است.

در نتیجه 46 درصد این افراد معتقدند مناظره باعث شد تا دیدگاه بهتری نسبت به هریس داشته باشند و تنها 20 درصد چنین عقیده ای درباره ترامپ دارند که 15 درصد آنها نیز رای دهندگان مستقل هستند.     

علاوه بر این، حدود نیمی از دنبال کنندگان مناظره اظهار کردند که از این مناظره چیزی درباره ترامپ نفهمیدند. 31 درصد دیگر نیز اظهار کردند که چیزهای بسیار کمی و 21 درصد گفتند چیزهای زیادی درباره ترامپ فهمیدند. در مقایسه، 32 درصد از دنبال کنندگان مناظره گفتند که چیزهای زیادی درباره هریس از این مناظره و 38 درصد چیزهای کمی فهمیدند. و حدود دو سوم این افراد اظهار کردند یافته هایشان درباره هریس اغلب مثبت بوده است.

همچنین 59 درصد دنبال کنندگان مناظره یا نتایج آن، خواستار مناظره های بیشتری بین هریس و ترامپ هستند و تنها 25 درصد لزومی به برگزاری مناظره دیگری نمی بینند.

در حالی که سخنگوی کمپین کامالا هریس پس از برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی خواستار آن شد که مناظره دوم بین دو نامزد، در ماه اکتبر برگزار شود اما ترامپ اعلام کرد که حاضر به برگزاری مناظره دیگری نیست.

به علاوه سطح انتظارات از پیروزی هریس در مقابل ترامپ از ابتدای سال جاری میلادی، از حدود 36 درصد به 42 درصد پس از مناظره افزایش یافته در حالی که سطح انتظارات از پیروزی ترامپ در همین بازه زمانی از حدود 45 درصد به 33 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که در ماه جولای 53 درصد آمریکایی ها فکر می کردند که شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات پیشتر است و 20 درصد چنین دیدگاهی درباره بایدن داشتند. اما پس از برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات ها، هریس با 39 درصد در مقابل ترامپ با 36 درصد در این مورد پیشی گرفت و حالا پس از برگزاری مناظره، هریس با 42 درصد در مقابل ترامپ با 33 درصد در این باره پیشتاز است. همچنین میزان محبوبیت هریس پس از گردهمایی ملی دموکرات ها، از 47 درصد به 49 درصد رسید.  

لازم به ذکر است این نظرسنجی در تاریخ 11 تا 13 سپتامبر از گروهی از بزرگسالان آمریکایی با حاشیه خطای 2/9 درصد به صورت ملی و سراسری انجام شد.

نخستین مناظره انتخاباتی بین دونالد ترامپ و کامالا هریس، 10 سپتامبر در شهر فیلادلفیا و به میزبانی شبکه ای بی سی برگزار شد. این دو نامزد برای نخستین بار در مقابل هم قرار گرفتند تا رأی‌دهندگان آمریکایی برای انتخاب یکی از این دو در انتخابات پنجم نوامبر (15 آبان) قانع شوند.

در همین حال، حزب جمهوری خواه پس از پایان مناظره در پستی در شبکه اجتماعی ایکس، ترامپ را «برنده مشخص» مناظره با هریس خواند.

جو بایدن نیز پس از پایان مناظره در پستی در شبکه اجتماعی ایکس اظهار کرد که احساس می‌کند کامالا هریس «با اختلاف» برنده این مناظره بوده است. هریس در مناظره ثابت کرد بهترین گزینه برای رهبری مردم آمریکاست. ما به عقب برنمی‌گردیم.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 5 نوامبر(15 آبان) برگزار می شود.

انتهای پیام/