تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3780671
شناسه : 3780671
تاریخ :
مقام چینی: آمریکا از تحریک در دریای جنوبی چین دست بردارد اقتصاد ایران: سخنگوی سفارت چین در فیلیپین به اظهارات نادرست سفیر آمریکا در مورد دریای جنوبی چین واکنش نشان داده و از آمریکا خواست تا از تحریک تنش‌ها و ایجاد اختلافات دست بردارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  سخنگوی سفارت چین در فیلیپین ظهر امروز یکشنبه در پاسخ به اظهارات سفیر آمریکا در فیلیپین مبنی بر اینکه در مورد دریای جنوبی چین مبنی بر اینکه "خط 9 نقطه‌ای" چین در دریای جنوبی چین به‌مثابه "نقاشی کارتونی" است و با قوانین بین‌المللی دریایی همخوانی ندارد، اظهار داشت: ما از آمریکا می‌خواهیم دامن زدن به تحریکات و تقابل را متوقف کرده و به حق حاکمیت و منافع دریایی چین در دریای جنوبی چین احترام بگذارد.

سخنگوی سفارت چین در فیلیپین تصریح کرد: حاکمیت و منافع چین در دریای جنوبی چین نتیجه تجربیات طولانی‌مدت تاریخی ما بوده و دارای مبانی تاریخی و قانونی کافی است. چین نخستین کشور در تاریخ بوده که جزایر و آب‌های مرتبط با دریای جنوبی چین را کشف، نام‌گذاری، و از آن بهره‌برداری کرده و به‌طور مستمر و صلح‌آمیز حاکمیت و مدیریت خود را بر این مناطق اعمال کرده است. پس از جنگ جهانی دوم، چین جزایر دریای جنوبی چین را که به‌طور غیرقانونی توسط ژاپن تصرف شده بود، بازپس گرفته و حاکمیت خود را بر این جزایر بازگرداند. برای تقویت مدیریت این جزایر، دولت چین در سال 1948 نقشه‌ای با خطوط ناپیوسته (خط نه‌گانه) در دریای جنوبی چین منتشر کرد.

در نقشه‌های رسمی چین از سال 1948 به بعد، خطی فرضی به نام خط نُه نقطه‌ای (خط 11 نقطه‌ای سابق) وجود دارد که طبق آن 90 درصد از مساحت 3/5 میلیون کیلومتری دریای جنوبی چین و جزایرش متعلق به چین است. در نتیجه چین در تضاد مستقیم با برونئی، تایوان، مالزی، فیلیپین و ویتنام قرار دارد که هر یک (به جز برونئی) بخش‌هایی از این جزایر را اشغال می‌کنند.

وی افزود: در طول جنگ جهانی دوم، آمریکا در صدور "اعلامیه قاهره" و امضای "اعلامیه پوتسدام" شرکت داشت و از نظر قانونی، حاکمیت چین بر جزایر دریای جنوبی چین را تأیید کرده بود. پس از جنگ، نیروی دریایی چین با استفاده از ناوهای آمریکایی، جزایر دریای جنوبی چین را بازپس گرفت. در دهه 1950، آمریکا چندین بار از مقامات تایوان جهت فعالیت کشتی‌های پژوهشی در دریای جنوبی چین مجوز کسب کرده بود.

وی ادامه داد: اکنون، آمریکا به دلایل ژئوپلیتیکی، ادعاهای چین را زیر سوال برده و "خط 9 نقطه‌ای" را "نقاشی کارتونی" می‌نامد. با توجه به این حقایق تاریخی، اگراین خط را یک "نقاشی کارتونی" در نظر بگیریم، آیا خود آمریکا نیز در این "کارتون" نقش مهمی ایفا نکرده است؟

سخنگوی سفارت چین افزود: آمریکا همواره نسبت به قوانین بین‌المللی مواضع دوگانه دارد، به‌گونه‌ای که آن‌ها را تنها در صورت منافع خود اعمال می‌کند و در غیر این صورت آن‌ها را نادیده می‌گیرد. باید پرسید، اگر آمریکا واقعاً به قوانین بین‌المللی اهمیت می‌دهد، چرا نظم بین‌المللی پس از جنگ جهانی دوم را که بر اساس "اعلامیه قاهره" و "اعلامیه پوتسدام" بنا شده، حفظ نمی‌کند؟ چرا تاکنون به "کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها" نپیوسته است، اما با این وجود همواره از آن برای تحت فشار قرار دادن دیگر کشورها استفاده می‌کند و خود را از آن معاف می‌داند؟

وی تأکید کرد: آمریکا جزء طرفین مرتبط با اختلافات دریای جنوبی چین نیست و حق مداخله در مسائل بین چین و فیلیپین را ندارد. ما از آمریکا می‌خواهیم دامن زدن به تنش ها و تقابل‌گرایی را متوقف کرده و به حق حاکمیت و منافع دریایی چین در دریای جنوبی چین احترام بگذارد و از انجام هرگونه اقدام که به صلح و ثبات منطقه لطمه می‌زند، خودداری کرده و دست از ایجاد مشکلات در این منطقه بردارد.

پیش از این در سفر مهم جیک سالیوان به چین در ماه گذشته میلادی، چین و‌ آمریکا در بیانیه های مشترک خود خبر از تلاش جدی طرفین در جهت مدیریت تنش های ژئوپولیتیکی و اقتصادی میان این دو قدرت جهانی داده بودند. اما تنها چند روز پس از این سفر، با وقوع موج جدیدی از تنش های دریایی میان چین و فیلیپین و همچنین موضع گیری های مقامات واشنگتن به نظر می‌رسد طرفین در عمل علاقه چندانی به مدیریت این تنش ها ندارند.

انتهای پیام/