تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3780666
شناسه : 3780666
تاریخ :
سفر مقام روسی به ارمنستان برای بازگشایی گذرگاه سیونیک اقتصاد ایران: بازگشایی جاده سیونیک به عنوان یک موضوع حساس و پیچیده در روابط بین ارمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان مطرح شده است؛ این موضوع نه‌تنها بر روابط دوجانبه بین این کشورها، بلکه بر توازن قدرت در منطقه قفقاز جنوبی نیز تأثیرگذار است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، الکسی اورچوک، معاون نخست‌وزیر روسیه و ‌رئیس گروه کاری سه‌جانبه برای بازگشایی راه‌های ارتباطی در قفقاز جنوبی که هم‌ اکنون در ارمنستان حضور دارد، اعلام کرد که بازگشایی منطقه‌ای در چارچوب توافقات 9 نوامبر 2020 امکان‌پذیر است.

وی که امروز با قطار بازسازی‌شده پس از سیل ماه مه به شهر آسیب‌دیده آلاوردی واقع شمال شرقی ارمنستان سفر کرده بود، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی اظهار داشت: بازگشایی در چارچوب توافقاتی که توسط رهبران سه کشور روسیه، ارمنستان و آذربایجان حاصل شده و در بیانیه مشترک 9 و 10 نوامبر 2020 منعکس شده، امکان‌پذیر است. همانطور که می‌دانید، روسیه همیشه آماده است تا با رعایت اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و صلاحیت قضایی ارمنستان، به این روند بپیوندد و کمک کند.

اورچوک این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که اخیراً بین ارمنستان و روسیه اختلافات علنی درباره بند نهم بیانیه 9 نوامبر 2020 وجود داشته است. مسئله راه ارتباطی بین جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق سیونیک و بیانیه 9 نوامبر اخیراً توسط طرف روسی به طور مکرر مطرح شده است.

روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را به دستکاری بند نهم این سند و عدم اجرای تعهدات متهم می‌کنند.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، در تاریخ 11 سپتامبر در پارلمان این کشور اعلام کرد که ارمنستان آماده است تا مطابق بیانیه سه‌جانبه 9 نوامبر، راه‌ها را باز کند، اما تأکید کرد که این به معنای واگذاری حاکمیت نیست.

پاشینیان جمله این بند مبنی بر اینکه «کنترل بر ارتباطات حمل‌ونقل توسط مرزبانان سرویس امنیت فدرال روسیه انجام می‌شود» را به معنای نظارت تفسیر می‌کند. به عبارت دیگر، به گفته نخست‌وزیر ارمنستان، همه چیز در محل توسط ارمنستان تأمین می‌شود و طرف روسی می‌تواند از مسکو نظارت کند. همچنین مشخص شده که بند مربوط به بازگشایی در توافقنامه صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان که در حال مذاکره است، حذف شده است.

واقعیت و تصویری که درباره روابط ارمنستان و روسیه رسانه‌ها ارائه می‌دهند متفاوت است

اورچوک از دیروز در ارمنستان حضور دارد و پیش از این با نخست‌وزیر پاشینیان دیدار کرده بود. در اطلاعیه‌ای که دولت ارمنستان منتشر کرده بود، هیچ اشاره‌ای به بازگشایی راه‌های ارتباطی نشده بود.

معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین در جلسه کمیسیون مشترک دولتی شرکت کرد که به گفته اورچوک حدود 5 ساعت به طول انجامید و همه مسائل اصلی مورد بحث قرار گرفت. اورچوک با اشاره به تنش‌های موجود در روابط ارمنستان و روسیه، ادعا کرد که واقعیت و تصویری که رسانه‌ها ارائه می‌دهند متفاوت است.

او گفت: به چه چیزی باید توجه کرد؟ یک پس‌زمینه خبری وجود دارد که اغلب منفی است و یک واقعیت وجود دارد. امروز ما با یک قطار واقعی آمدیم و کار واقعی انجام شده را دیدیم. ما شاهد رشد واقعی تجارت هستیم که نشان‌دهنده تقویت روابط بین دو کشور روسیه و ارمنستان است. نمایندگان ارمنستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا واقعاً در حال کار هستند و ما باید بین آنچه در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد و آنچه در دستور کار رسانه‌ها تحمیل می‌شود که اغلب با واقعیت مطابقت ندارد، تمایز قائل شویم.

اورچوک به خاطر مسئله راهی که از سیونیک می‌گذرد به ارمنستان آمد

آرمن باغداساریان، تحلیلگر سیاسی ارمنی، معتقد است که اورچوک به خاطر مسئله راهی که از سیونیک می‌گذرد و جمهوری آذربایجان را به نخجوان وصل می‌کند، به ارمنستان آمده است.

او گفت: مسئله اصلی این است که آیا مقامات ارمنستان می‌توانند از بند نهم بیانیه 9 نوامبر صرف‌نظر کنند یا خیر؟ علاوه بر این، آیا می‌توانند بدون ایجاد تلاطم از آن صرف‌نظر کنند؟ مسئله فقط این جاده نیست، مسئله این است که اگر این جاده بدون نظارت روسیه کار کند، موقعیت روسیه در منطقه به شدت تضعیف می‌شود و اگر راه‌های ارتباطی به طور کلی تحت کنترل روسیه باقی بماند، ارمنستان می‌تواند برای همیشه فراموش کند که از تحت تأثیر روسیه خارج شود. به عبارت دیگر، این خط آهن، این بخش خاص از ارتباطات، صرفاً ابزاری است که تعیین می‌کند ارمنستان و قفقاز جنوبی اساساً تحت تأثیر کدام قطب ژئوپلیتیکی قرار دارند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، هم غرب و هم روسیه در تلاش هستند تا اقداماتی را برای کنترل «کریدور میانی» فعال کنند و ارمنستان را مجبور به تصمیم‌گیری و مشخص کردن موضع خود کنند.

باغداساریان تأکید کرد: من نمی‌توانم بگویم که مقامات ارمنستان چگونه عمل خواهند کرد. به احتمال زیاد، مقامات ارمنستان مقاومت خواهند کرد و در هر صورت، انتقال کنترل راه‌های ارتباطی به طرف روسی را رد خواهند کرد.

وی افزود: هنگامی که مقامات ارمنستان در نهایت با این دوراهی روبرو شوند که تصمیم نهایی بگیرند، نیکول پاشینیان بیشتر به این موضوع توجه خواهد کرد که کدام گزینه برای حفظ قدرت او بهتر است؛ اگر احساس کند که روسیه اهرم‌هایی برای تهدید قدرت او دارد، به سازش روی می‌آورد، در غیر این صورت به مقاومت ادامه خواهد داد. به ویژه اینکه از آنجایی که من می‌فهمم، غرب نیز نیکول پاشینیان را تشویق می‌کند که نترسد و عقب‌نشینی نکند. زیرا اگر سرویس‌های اطلاعاتی روسیه واقعاً این راه‌های ارتباطی را کنترل کنند، سیاست 6 سال گذشته مقامات ارمنستان بلافاصله از بین خواهد رفت. محور اصلی این سیاست، خارج کردن کشور از تحت نفوذ روسیه است.

انتهای پیام/